Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Vi klippte vår igår. Det var något hon inte gillade. Viftade med frambenen och stog inte still. Tillsist fick vi hämta bremsen:mad:
Klippte bara bogen och halsen. Gjorde en linje från manken och ner bakom frambenet. Får räcka så länge eftersom hon inte gillade det. Blev ändå ganska bra.
Hade hemma veterinären som kollade tänderna. De såg ok ut men hon hade sår i munnen från att nosgrimman tryckt tandköttet mot tänderna. Då anänder vi ändå remontgrimma och den är inte hårt spänd.:confused:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ojdå... :) Vissa vill ha kvar björnpälsen.

Se om Ni kan justera läget på remonten, så såret läker. Något annat tips har jag tyvärr inte, annars kan Ni ju använda pullar, det är ju snällt det också...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

När jag klippte min dam sparkade hon hysteriskt...med bak...så det blev brems för henne med...dock klippte jag hela henne (förutom huvud och ben)för hon blir så svettig annars, men funderar på att köra lite med klippmaskinen varje dag ett tag? Tror ni det kan hjälpa?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Låter maskinen mycket och rör den sig såpass att det viberar väldigt mycket? Försök se om du kan få tag på en annan maskin, låna av någon. Det kan ju vara så att hon inte fixar ljudet och rörelserna... Vi köpte en ny nu i höstas och den låter knappt inget och vibrerar väldigt lite. Rosie älskade klippningen, i våras var hon lite mer konfunderad över vad jag gjorde, då med äldre maskin.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon ska vila i två veckor så det lär ju läka. Får undersöka hur nosgrimman sitter sen när vi börjar igen.;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nje den låter lite, men inte så farligt... Vibrerar gör den såklart,men inte så farligt där heller. Mina tidigare hästar har gillat att bli klippta de med, en fullkomligt ÄLSKADE det till och med :P. Men ska prova att köralite med klippmaskinen idag igen så får vi se om jag lever efter det ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Klippte min i förra veckan för första gången! Trodde att det skulle bli vilda protester...men icke sa Nicke! Han tom vinklade ner huvudet när vi skulle klippa bakom öronen..för han tyckte det "killade" så skönt! :)
Ibland fårvånar dom en...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hade lite klippmaskins-terapi med henne idag och hon gjorde stora framsteg :D. Kunde tillslut klippa lite på bogen utan större protester (mer än en väldigt misstänksam blick) :D. yeey
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:)Nu får du allt berätta!!!

*kl*:devil:Jag vet inte NÄR jag kommer hitta en hoppesadel som passar...
Denna var nog lite för trång över bogen och hal och mja, lite knepig (!). Suck..
Å Pållan var inte alls så tillmötesgående idag. Vi skyller på brunst, isvindar och illasittande sadel å träningsvärk från i måndags, fast DÅ var mina moln rosa:love:.
Får skicka tillbaka den här och åka till sadelutprovaren söderut istället om jag inte hittar en beg Albion K2 för den vet jag ligger bra och är skön men har inte riktigt lust å råd m ny..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj kom inte resten av texten med...?

Skriver en gång till. Tränade dressyr igår och det gick så sjukt bra. Bytte ju tränare och VILKEN skillnad. Efter första lektionen fick jag "lite" skäll, har haft en riktigt ful ovana att ha glappande tyglar :angel:
Hon var på mig som en igel och fick det i hemläxa att hitta ett jämt stöd i bägge till nästa gång. Igår hade det gått 3v tror jag sedan sist och jag fick såååå mycket beröm :)

Dessutom har Rosie tack vare min justering blivit mer arbetsvillig och går att länga och korta i skritt och trav betydligt mycket mer än vad det var innan.

Själva träningen igår gick ut på att få henne följsam och flytta för skänkel både fram och bak. Kan bara säga att jag är mega STOLT :love: över min älskade lilla häst. Hon bara gör allt så himla bra!!!

Ja nu får det väl vara nog med detta. Idag kommer hovis ut och sedan är det uteritt med en kompis som gäller, Ska bli kul, kommer tyvärr inte ut så mycket numera..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är jättesvårt med sadlar...är själv ute efter en dressyrsadel och får höra där att albion ligger väldigt bra. Så vi får se om det ska inhandlas en sådan :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj kom inte resten av texten med...?

Skriver en gång till. Tränade dressyr igår och det gick så sjukt bra. Bytte ju tränare och VILKEN skillnad. Efter första lektionen fick jag "lite" skäll, har haft en riktigt ful ovana att ha glappande tyglar :angel:
Hon var på mig som en igel och fick det i hemläxa att hitta ett jämt stöd i bägge till nästa gång. Igår hade det gått 3v tror jag sedan sist och jag fick såååå mycket beröm :)

Dessutom har Rosie tack vare min justering blivit mer arbetsvillig och går att länga och korta i skritt och trav betydligt mycket mer än vad det var innan.

Själva träningen igår gick ut på att få henne följsam och flytta för skänkel både fram och bak. Kan bara säga att jag är mega STOLT :love: över min älskade lilla häst. Hon bara gör allt så himla bra!!!

Ja nu får det väl vara nog med detta. Idag kommer hovis ut och sedan är det uteritt med en kompis som gäller, Ska bli kul, kommer tyvärr inte ut så mycket numera..

Ååå vad det låter roligt!
Får gratulera dig till att du hittat en tränare som passar er båda så bra.
Jag kan vara glad i flera dagar om jag ridit ett pass som känns bra...

Jag skäms nästan för att berätta det, men jag har inte ridit för min tränare sen i juni:o.
Senaste gången jag tränade för någon var på terrängträningen i Tranemo.
Fattar inte att jag har så svårt att få till det, jag tycker ju att det är skitkul att träna.
Tror att det hela försvåras av att jag tränar för min stallägare. Det är liksom ingen bestämd tid utan mer: Kan du onsdag kväll?
Om jag inte lyckas lösa det här så får jag nog boka in mig någonstans i närheten så jag har en bestämd tid.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja det är verkligen skoj. Man får bättre självkänsla när det går framåt och nu hittar vi något som sätter sig efter varje pass oavsett med tränare eller ej. Ska se om jag inte kan få till en liten film en dag så ska ni få se. Kanske har vi helt olika tänk om vad som är framgång och inte men jag känner mig väldigt nöjd :D

Inget att skämmas över, det tar tid med tränare och träning, men du har ju en kanonfin unghäst ändå :) Ibland är det ju bra att höra runt lite och testa lite olika. Jag är inne på min femte tränare detta året, tredje i dressyr, andra i hoppningen. Letar efter den som har DET, och kan hjälpa oss vidare i utbildningen på ett bra sätt. Dressyren känns bra än så länge men det har bara varit två träningar denna hösten. Nya hopptränaren har jag ingen aning om ännu, även två träningar där. Tiden får utvisa om jag fortsätter eller ej :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

..åh jag räknade ut att jag har haft samma tränare från och till i 9år i dressyr.
Dock inte kontinuerligt men ändå:).
Tycker det funkar jättebra och hon känner ju mig rätt så väl, dessutom är hon lite förtjust i min pålla och tycker jag gjort ett trevligt val.
Min förra häst kunde man åka från träningen med stor frustration och "besvikenkänsla" ibland, han var liksom nyckfull och till det ganska skarp i humöret och lite speciell även om jag tyckte hemskt mycket om honom.

Men visst blir man glad när det går framåt:D!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det här med tränare kan ju vara svårt. Sen beror det ju på hur man är själv som person också.

Jag vill ju inte bara att vi ska bli bättre och att träningarna ska fungera bra.
Jag "måste" även känna att tränaren bryr sig, tycker att det är roligt att få träna oss, att vi har samma grundtanke och synsätt i ridning och hästhantering.
Sen att jag kan lita på att tränaren säger till när det är rätt och när det är fel.

Just nu känns det toppen! Har bara superlativ att säga om min tränare :love:

Någonting som inte är lika toppen är att min häst står för tillfället. Tidigare i veckan i slutet av en i övrigt toppentur ute på skogsvägarna så hände någonting och helt plötsligt började kusen markera när jag skulle trava sista traven för den ridturen. Saktade av och då markerar hon även i skritt varpå jag sitter av och går sista biten hem.
Nu har hon en liten svullnad (som en mindre gräsgalla) på höger fram. jag vet inte om det är en överansträngning på senan? eller någonting annat. Men jag har kylt det och det är inte mycket till svullnad och vi får se hur det ser ut idag. Blir hon inte bra över helgen så blir det troligen klinikbesök.... Men jag hoppas så klart på att det är närapå borta ikväll när jag kommer till stallet.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Den kan också vara hovböld, ibland spökar bölderna med svullnader också...har du visiterat hoven?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu vill inte jag måla fan på väggen men om svullnaden sitter på senan så bör du nog åka in o ultraljud den. Det som är lurigt med senskador är att svullnaden är så liten att man inte tror det är så allvarligt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl
Fy farao vilket väder vi har här.:(
Skulle ridit igår men hoppade faktiskt över ridningen, vilket inte händer speciellt ofta för mig. Det regnade HELA dagen...

Idag har dottern och jag bestämt att vi ska ta en längre runda i skogen. Vi vänta till i em och hoppas på uppehåll i regnandet, men ridning blir det oavsett!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
21 271
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
16 698
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
14 15 16
Svar
319
· Visningar
7 102
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp