Träning och hälsa del 12

Ersatte gymmet med att dra fram kyl och frys på 14 kilo. Frysen håller inte kylan och är en side by side modell. Var också nere i förrådet och lyfte diverse lådor, ett bord och massa annat i jakt på vår elektriska kylbox som stod längst in bakom massa bråte. Gymkort vem behöver det när frysen slutar fungera? 💪
 
Det går långsamt men jag håller ungefär samma tempo hela tiden.

Tufft mentalt just nu. Vill ge upp. Kommer inte göra det.

IMG_1497.jpeg
 
Konditionspass på Hyrox-gymmet ikväll! Som jag sa till en av de andra deltagarna: Det här är det av veckans pass som jag gör för att jag vet att det är bra för mig, inte för att jag tycker att det är roligt. Föredrar de styrkefokuserade passen alla dagar i veckan men det är såklart bra för flåset att få sig en rejäl omgång också. Det var ett riktigt bra pass för att vara en sorts pass som jag egentligen inte gillar, vi jobbade mestadels för oss själva och man fick själv välja vilken intensitet man ville ha.

1) 3 rundor av 30s cykel, 30s benböj, 30s utfall och 30s hollow hold.
2) 5 rundor av följande stationer, 90s jobb per station:
  • Burpee shuttle runs
  • Stakmaskin
  • Cykel
  • Roddmaskin
Ingen vila mellan stationerna (mer än den tid det tog att förflytta sig alltså) men 1 minuts vila mellan varje runda.

3) Teknikjobb toes to bar + handstående (jag nöjde mig med att öva lite kipping och wall walks).

Jag körde på rätt bra under huvuddelen av passet eftersom jag ville uppnå en lite högre intensitet, den genomsnittliga pulsen låg på 155bpm och jag spenderade 9% i röda zonen, 25% i den orange, 39% i den gröna, 22% i den blå och 2% i den vita (vilket alltså är den lägsta, 94-112bpm). Lyckades hitta ett hyfsat bra flow tycker jag och kom aldrig till punkten att jag ville lägga mig ner och dö, det är alltid en fördel! :p Burpee shuttle runs var definitivt jobbigast, helt omöjligt att hålla pulsen nere där!

Nu har jag tränat tre dagar i rad och har ont i princip överallt, men jag överväger ändå att gå på styrkepasset som går kl 10 imorgon förmiddag. Mest för att det är fokus militärpress och jag älskar militärpress! Får se lite hur jag känner imorgon bitti samt hur arbetsdagen utvecklar sig, om inte annat satsar jag nog på lite yoga efter jobbet!
 
Det är lite sommaruppehåll med vattengympan nu, så simmar istället. Så skönt nu när det varit så varmt att simma längder i en sval utomhusbassäng.
Brukar bli en kilometer åt gången och sedan belönar jag mig med att sitta och läsa ett tag I solen efteråt. Bästa motivationshöjaren. 😊
Nu ska det dock bli regn till veckan, så blir inge läsande vid bassängkanten efteråt, men simma blir det iaf.
 
Kände mig ganska fräsch i kroppen i morse så jag knatade iväg till styrkepasset jag nämnde igår. Det med fokus på militärpress var tyvärr fullbokat, så jag hoppade in på passet med fokus på stöt istället. Stöt är ett sådant där lyft som jag aldrig riktigt fick grepp om under min crossfit-tid, så jag tänkte att det kanske kunde vara bra att ge det en chans till. Jag råkade dessutom ha sån tur att den enda andra deltagaren avbokade i sista stund, så jag fick ett helt privat pass med min favorit-PT som är en av de härligaste människorna jag känner :love:

Har inte pysslat med stöt på typ 4-5 år och hade därför extremt låga förväntningar, men hej och hå vad bra det gick! Vi jobbade med utfallsstöt (split jerk på engelska) och det kändes inte alls konstigt, läskigt och obekvämt på samma sätt som jag minns det från crossfit utan det var riktigt roligt. Jag fick otroligt mycket bra hjälp av PT:n och vi övade framförallt på att jag skulle stampa så aggressivt som möjligt med den främre foten, hoppa ut med fötterna relativt brett för att öka stabiliteten, och såklart skjuta ifrån ordentligt med höften för att spara på armarna. Jobbade mig upp till tvåor på 37,5 kg vilket jag är väldigt nöjd med eftersom jag hade räknat med att fixa typ 25-30 kg.

Efter detta samt en hel del jobb med push press, överstöt och annat kul gjorde vi 3 set av 5 pull ups med tunt gummiband + 10-8-6 reps av bänkpress med hantlar (jobbade mig upp till 17,5 kg i varje hand vilket är PB 🥳), sedan hammer curls i superset med dumbbell tricep extensions samt 30s häng i räcke, och slutligen en tabata-cirkel med löpning, hantelsnatch och burpees. Fy vad kul det var och gud vad jag älskar styrketräning!
 
Hotell.jpeg


Dagens "man tager vad man haver". Förutom att hotellgymmet är litet i allmänhet var det dessutom redan två personer där som hade gjort en cirkel av exakt allt utom konditionsmaskinerna 😝 så värmde upp på bandet för första gången på typ tre år.
Tycker tekniken i enhandslatsdrag är så klurig men det finns ingen riktig latsdrag så det passar liksom bättre praktiskt. Men det tål definitivt att jobbas på. Annars kändes det helt okej och månadens utmaning gick också i mål idag 😎
 
Hamnade visst på film idag också. Bara ett av uppvärmnings-seten inför split jerk, den här övningen kallas push jerk tror jag, men kul ändå att se! 35 kg på stången. Nästa gång ska jag be henne filma det "riktiga" lyftet :)

 
Varit på gymmet och i stort sett ingenting funkar utan att få ont. Bokat tid hos fysioterapeut på måndag. Tyvärr har min ordinarie sommarstängt så fick bli en annan klinik. Inte idealiskt men bättre än inget alls. Jag känner att jag måste ha hjälp nu och inte om en månad när jag har nästa tid.
 
Jag har så bra träning nu! Väntar bara på att jag ska bli sjuk eller nåt 😁

I torsdags var det styrketräning.

Skulle kört bulgariska också, men blev lat 🤣

Raka marklyft
- 50x10
- 55x10
- 55x10
- 55x10

Benspark
- 60x10
- 60x10
- 60x10

Hip abduktor
- 50x10
- 45x10
- 45x10

Hip thrust i maskin
- 80x10
- 80x10
- 70x10
8a44d34d-4aeb-4dac-b55a-36bbdcb4df5c-1_all_43075.jpg
 
Igår löpning, siktade på ett pb, kände mig skitstark, men det var ett nytt spår jag sprang, som visade sig bli ett trailspår 😂 men det var kul, gillar att få tänka på vars jag sätter ner fötterna!
Skönt för benen att slippa asfalt också.
VideoCapture_20240629-124605.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
67 321
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 852
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
60 280
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
73 120
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp