Träning och hälsa del 11

Vilat över helgen pga tandvärk men idag drog jag av det ganska tråkiga arm & magpasset..
PB i hantelcurl men så har jag aldrig lyckats träna armar mer än nåt enstaka pass då och då 😅. Nu har jag tränat åtta pass armar totalt sen jag började gymträningen igen, det är ju säkert rekord 😆..

Screenshot_20240430_203425.jpg
 
Ja, jag tänker att det borde ge samma träning för benen om jag typ sitter och reser mig upp, sitter, reser mig upp osv. Då blir det inget tryck mot svanken.
Ja knäböj där man sätter sig på låda/bänk i lagom höjd kanske funkar bättre 👍👍
Vill man ha lite vikt kan man ju antingen lägga stång på ryggen eller hålla en hantel/kettlebell.
 
Jag var helt slut efter att ha vinkat av mina besökare i måndags, söndagens vandringstur à 23 000 steg samt helgens genomsnittliga 4-5 sömntimmar hade eventuellt något med den saken att göra :angel: Har därför tagit det väldigt lugnt i ett par dagar nu, men idag kände jag äntligen att energin började komma tillbaka! Kvällen bjöd på ett Hyrox-pass vilket var en betydligt behagligare upplevelse denna veckan än förra veckan - främst för att det inte innehöll någon löpning utomhus. Istället delades vi in i par och gjorde 6 olika stationer i 3 minuter vardera:
  1. 400 m löpning + max antal burpee box jumps under återstående tid
  2. 1000m cykling + max antal devils press under återstående tid
  3. 20 kcal assault bike + max antal meter sled push under återstående tid
  4. 800 m roddmaskin + max antal plyo lunges under återstående tid
  5. 800 m stakmaskin + max antal wall balls under återstående tid
  6. 50 air squats + max antal burpees under återstående tid
Ingen vila mellan varje station, men det blev lite naturlig vila under passets gång medan man väntade på att ens partner skulle göra sin del. Det var ett jätteroligt pass och jag var nästan lite snopen, men väldigt svettig, när det var klart! Tyvärr dog min pulsklocka på väg dit, annars hade det varit intressant att se vilken puls jag låg på ungefär eftersom det kändes som att jag hittade ett rätt bra flow och hade ganska mycket energi. Gillar verkligen de här passen och blir mer och mer sugen på att ställa upp i en Hyrox-tävling en vacker dag. Det är bara det här med löpningen jag behöver få ordning på...
 
Haft ont i halsen i två dagar nu :arghh: håller tummarna för att det bara är pga mensen, känner mig ofta lite krasslig då. Men undviker träning tills det gått över, kan lika gärna vara yngsta dottern som delat med sig av en av alla miljoner förskoleförkylningar :meh:
 
Jag var helt slut efter att ha vinkat av mina besökare i måndags, söndagens vandringstur à 23 000 steg samt helgens genomsnittliga 4-5 sömntimmar hade eventuellt något med den saken att göra :angel: Har därför tagit det väldigt lugnt i ett par dagar nu, men idag kände jag äntligen att energin började komma tillbaka igen! Kvällen bjöd på ett Hyrox-pass vilket var en betydligt behagligare upplevelse denna veckan än förra veckan - främst för att det inte innehöll någon löpning utomhus. Istället delades vi in i par och gjorde 6 olika stationer i 3 minuter vardera:
  1. 400 m löpning + max antal burpee box jumps under återstående tid
  2. 1000m cykling + max antal devils press under återstående tid
  3. 20 kcal assault bike + max antalmeter sled push under återstående tid
  4. 800 m roddmaskin + max antal plyo lunges under återstående tid
  5. 800 m stakmaskin + max antal wall balls under återstående tid
  6. 50 air squats max antal burpees under återstående tid
Ingen vila mellan varje station, men det blev lite naturlig vila under passets gång medan man väntade på att ens partner skulle göra sin del. Det var ett jätteroligt pass och jag var nästan lite snopen, men väldigt svettig, när det var klart! Tyvärr dog min pulsklocka på väg dit, annars hade det varit intressant att se vilken puls jag låg på ungefär eftersom det kändes som att jag hittade ett rätt bra flow och hade ganska mycket energi. Gillar verkligen de här passen och blir mer och mer sugen på att ställa upp i en Hyrox-tävling en vacker dag. Det är bara det här med löpningen jag behöver få ordning på...
Alltså när man läser ett sånt här pass låter det ju vidrigt haha! Men när jag höll på med crossfit vet jag att jag verkligen gillade såna här pass med så där finns ju någonting 😉
Så roligt att du hittat något nytt du tycker så mycket om! Tycker absolut du ska tävla och sen rapportera här 😁
 
Helkroppspass: Pass B.png

Jag kämpar på med mina helkroppspass! Ganska slitigt nu tycker jag när jag börjar komma upp i lite vikt. 8: or i mark och frontböj på en för mig ganska tung vikt är kämpigt 😅 Men bra känsla iaf idag, 40 kg frontböj kändes för tungt för några veckor sen men inga problem idag 👍 Och en 10:a på 48 kg i lastdrag var kul! Marklyften trodde jag kanske jag inte skulle orka riktigt 8x3 så får väl höja till 75 kg nästa vecka och se hur det känns.
 
Så glad då jag lyckades komma iväg på veckans andra pass idag! Har ju två pass styrketräning i veckan som mål men trodde kanske inte det skulle bli av pga fullbokad helg.
Hade med mig min 5-åring vilket gick jättebra! Han var så duktig så, knappt något folk där heller så det underlättar ju :p

Testade byta ut bänkpressen mot en chest press-maskin och det kändes bra! Bra kontakt med bröstmusklerna och helt oproblematiskt att komma nära fail (vilket det ju inte är i bänkpressen 😅) 👍

Helkroppspass: Pass A.png
 
Har rätt dåligt flyt känner jag...

Var ju nöjd efter tisdagens intervallrunda. Kände sedan ev begynnande halsont onsdag och vilade då ons och tors. Fredag gick jag på ett styrkepass i grupp och lördag skateskidor på isen. Vet inte om det är pollen eller nåt annat trots allt men jag är snorig och tjock i bihålorna, men känner mig inte sjuk. Dock har nu foten svällt upp på själva "fotryggen" ovanför tårna samt är lite blå. Ingen aning om vad som föranlett det, men det är så typiskt nu när jag börjat tänka på barmarksäsong och betalt in avgift för löpargruppen... 😑
 
Pga krånglade fot var löpargruppen bara att glömma. Blev istället 30 min benstyrka, rumpa, lår osv. Jobbigt och bättre än att vila. Det gynnar löpningen på sikt även om jag inte kan springa ga nu...
 
Är det nån i tråden som brukar trampa loss på en crosstrainer? Vilket motstånd kör ni? Jag tänkte försöka undvika att dö idag :laugh:
 
Blev ett pass core och yoga idag. Skönt att göra nånting när foten fortfarande krånglar. Blir nog svårt att få ihop någon vettig konditionsträning denna vecka... :meh::banghead:
 
Jag visste redan när jag gick hemifrån för att gå på kvällens Hyroxpass att det antingen var precis det jag behövde ikväll, eller precis det jag INTE behövde ikväll 😅 Det är oerhört mycket på alla fronter i mitt liv just nu, framförallt på jobbfronten, och min toleransnivå för stress och/eller motgångar är låg. Visste alltså inte riktigt hur jag skulle reagera på den sortens stress som gruppträning av det slaget trots allt innebär och var nära att ställa in, men som tur är visade det sig bli något positivt av det hela idag. Skönt att bara koppla bort mentalt och fokusera på att lida lite fysiskt istället liksom 😄

Dagens pass började med 2 min på valfri konditionsmaskin som uppvärmning och sedan hade vi 4 block à 4 minuter vardera där vi skulle göra:
  1. 400m rask löpning + max antal burpee box jumps under resterande tid
  2. 400m rask löpning + max antal wall balls under resterande tid
  3. 400m rask löpning + max antal meter på roddmaskin under resterande tid
  4. 400m rask löpning + max antal meter på stakmaskin under resterande tid
Löpningen skedde utomhus och jag fick därmed möjlighet att öva på mitt absoluta hatmoment: att springa snabbt i sällskap av andra människor. Idag försökte jag verkligen att fokusera på att ta djupa andetag genom näsan för att inte hamna i den där spända, krampaktiga andningen som jag så lätt faller in i. Det gick bra första rundan, halvbra andra rundan och jättedåligt de sista rundorna 🙄 Det hjälpte inte att jag blev ihopparad med gymmets Hyrox-stjärna som är något alldeles sinnessjukt snabb, stark och tävlingsinriktad (han är en sådan där som reser runt och tävlar och har redan varit med i fem tävlingar i år). Han försökte vara snäll och förstående för min betydligt lägre nivå, men jag kände ändå en del press. Är dock lite stolt över mig själv då jag lyckades låta bli att slå ner på mig själv och istället tänkte att det var väl hans problem om han tyckte att det gick för långsamt - vi är alla där på våra egna termer liksom 🤷‍♀️ Det gjorde att det blev ett rätt bra pass trots allt, men sådär värst njutbart kan jag inte säga att det var. 88 intensiva minuter på klockan och ansiktet matchade min röda t-shirt alldeles utmärkt efteråt 🥵
 
Går upp och ner med ryggen det är dagsform helt klart. Kändes relativt ok att rida i måndags tills jag testade en galoppfattning det var inte bra alls. Igår gick jag bara en kort promenad för jag hade så ont. Idag har jag varit på gymmet kört eehab och spinning. Men kunde inte alls trycka på i spinningpasset för då gjorde det bara ont. Känns bara helt hopplöst.:(
 
Just det, och så har jag tagit mitt första riktiga steg mot att vara med i en Hyrox-tävling också! Jag stannade kvar och pratade med en av tjejerna som var med på passet ikväll och plötsligt frågade hon om jag ville ställa upp tillsammans med henne i tävlingen som går här i början av mars nästa år. Jag började svamla lite och plötsligt hörde jag mig själv säga ja 😱 Jag kommer förmodligen att ångra det här ungefär 54 gånger innan det är dags, men just nu känns det mest spännande faktiskt. Jag har gott om tid på mig att förbereda mig både fysiskt och mentalt och jag vill ju väldigt gärna vara med och bevisa för mig själv att jag klarar av en sådan där grej. Har varit lite sugen på tävling sedan jag började med crossfit 2018, men där vågade jag aldrig ta steget eftersom man aldrig visste vilka moment som skulle dyka upp på tävling. Men Hyrox-formatet är liksom alltid detsamma, så det går att förbereda sig på ett helt annat sätt.

Såatteee ja, jag antar att jag för första gången i mitt liv har ett faktiskt mål med min träning 😂 Löpningen är den del jag kommer att behöva mest hjälp med, det är den bit som skrämmer mig mest, så jag kommer nog att ta hjälp av en faktisk löpcoach där tror jag. Sedan är väl planen att fortsätta att gå på dessa Hyroxpass och träna en hel del utöver det såklart. Herregud vad har jag gett mig in på 😳
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 683
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 430
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 903
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 617
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp