Bukefalos 28 år!

aglaonema

Trådstartare
Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir ganska mycket bara grått och gräset växer inte så tätt.
 
Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir ganska mycket bara grått och gräset växer inte så tätt.
Det är ju en väldigt liten hage. Hur många hästar går i den?
För att få gräs att växa så kan den inte belastas för mycket och vila från hästar och på den lilla ytan blir det svårt.
 
Jag tror som övriga att det är omöjligt med den storleken på hage att få till gräsväxt, hästen/hästarna kommer att trampa bort det och äta de få strån som kommer mycket snabbare än tillväxten.
 
Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir ganska mycket bara grått och gräset växer inte så tätt.
Det är tyvärr en alldeles för liten hage för att gräset ska kunna växa när hästarna går i den.
 
2 små och en stor häst går där. Det är bara sommartid nu som dom har så liten hage. Vintertid byggs den ut men under skördetid maj-september går dom i den lilla. Hoppas kunna arrendera mer mark och det växer nog gräs i den men hade önskat det skulle vara mindre glest för den ser så grå och tråkig ut.
 
Med såpass liten hage är det svårt att räkna med gräs när den aldrig vilar. Du får nog försöka arrendera mer om du önskar att det är grönt. Finns ju många som har hästarna i små rutor så ingen extremt liten yta men som sagt gräs blir svårt.
 
En sån liten yta grusar man upp rejält eller räknar med att den blir kal och lerig. Den är helt enkelt på tok för liten för annat.

40*40 är sjukt litet för tre sommartid... Kan ni verkligen inte expandera den? Kan du få till 40*100m så börjar det närma sig möjligt att hålla gräset vid liv, med stripbete och snabbstolpspyssel.
 
En sån liten yta grusar man upp rejält eller räknar med att den blir kal och lerig. Den är helt enkelt på tok för liten för annat.

40*40 är sjukt litet för tre sommartid... Kan ni verkligen inte expandera den? Kan du få till 40*100m så börjar det närma sig möjligt att hålla gräset vid liv, med stripbete och snabbstolpspyssel.
Lerig blir den enbart höst och vår och dom årstiderna har jag möjlighet att utöka storleken på den. Inget problem med att den är liten sommartid förutom att den är lite grå och tråkig då och såklart blir det ju mer skit på mindre yta.
 
Lerig blir den enbart höst och vår och dom årstiderna har jag möjlighet att utöka storleken på den. Inget problem med att den är liten sommartid förutom att den är lite grå och tråkig då och såklart blir det ju mer skit på mindre yta.

Jo det är ett jätteproblem, för hästarnas skull. Det är ju storleken av en ridbana!

Har ni verkligen inga möjligheter att expandera den?
 
Min ridbana är 20 *40 meter. Ett jätteproblem är det nog inte visst om det varit 3 stora hästar på den ytan så men 2 st är shettisar. Går inte att utöka den i nuläget förhoppningsvis längre fram om jag kan arrendera mer i framtiden.
 
Min ridbana är 20 *40 meter. Ett jätteproblem är det nog inte visst om det varit 3 stora hästar på den ytan så men 2 st är shettisar. Går inte att utöka den i nuläget förhoppningsvis längre fram om jag kan arrendera mer i framtiden.

Men varför kan den vara större höst och vinter? Går det inte att snabbstolpa kanter, en yta på gården, skogsparti, något liknande?
 
Därför att man sår havre och tröskar åkern på sommaren det är någon annan som har den arrenderad och dom behöver den inte vår, höst och vinter.
 
2 små och en stor häst går där. Det är bara sommartid nu som dom har så liten hage. Vintertid byggs den ut men under skördetid maj-september går dom i den lilla. Hoppas kunna arrendera mer mark och det växer nog gräs i den men hade önskat det skulle vara mindre glest för den ser så grå och tråkig ut.
Om du får gräsert och växa bättre kommer du knappt kunna märka det. Hästarna lär äta vad de kan.
 
Därför att man sår havre och tröskar åkern på sommaren det är någon annan som har den arrenderad och dom behöver den inte vår, höst och vinter.

Ja som sagt, då hade jag grusat och kanske hägnat in en liten cirkel i mitten där träd eller gräs får växa upp i dekorativt syfte. Gjort snyggt staket, planterat utanför staketet etc.

Är det shettisar är det lika bra att dom inte kommer åt sommargräset.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 695
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp