Bukefalos 28 år!


Ja som sagt, då hade jag grusat och kanske hägnat in en liten cirkel i mitten där träd eller gräs får växa upp i dekorativt syfte. Gjort snyggt staket, planterat utanför staketet etc.

Är det shettisar är det lika bra att dom inte kommer åt sommargräset.
Tror inte det är så bra att grusa ifall den nån gång ska bli odlingsåker igen det är som sagt en åker egentligen. Shettisarna får inte gå på bete mer än nån timme per dag ska dom gå dygnet runt i hagen bör den vara nerbetad.
 
Tror inte det är så bra att grusa ifall den nån gång ska bli odlingsåker igen det är som sagt en åker egentligen. Shettisarna får inte gå på bete mer än nån timme per dag ska dom gå dygnet runt i hagen bör den vara nerbetad.
Hagströ eller något annat som bryts ner kanske kan vara värt att kika på.

Har haft mina två i en tillfällig vinterhage på vall på 60x35 m plus lite till och det är fullkomligt söndertrampat. Kommer anlägga dränerad och grusad paddock där i höst. Visserligen har det varit den blötaste vintern på väldigt många år här. Men har gradvis låtit dom beta in sig nu på sommarhagen i 40x40 rutor och den enda som marken inte fått trampskador är den senaste nu när det varit torrt och varmt.
 
Tror inte det är så bra att grusa ifall den nån gång ska bli odlingsåker igen det är som sagt en åker egentligen. Shettisarna får inte gå på bete mer än nån timme per dag ska dom gå dygnet runt i hagen bör den vara nerbetad.
Jag hade inte haft mina hästar i en sån liten hage, jag tycker inte att det är ok. Jag hade haft de inackorderade någon annanstans tills jag kunde arrendera mer mark.
 
För övrigt har jag sett ridstall där dom har hästar gåendes i små rutor en och en så små att dom liknar sjukdagar med utevistelse på 4 h per dag. Skulle detta vara mer okej än mina som går tillsammans på betydligt större yta och är ute hela dagarna eller har jag missat något?
 
För övrigt har jag sett ridstall där dom har hästar gåendes i små rutor en och en så små att dom liknar sjukdagar med utevistelse på 4 h per dag. Skulle detta vara mer okej än mina som går tillsammans på betydligt större yta och är ute hela dagarna eller har jag missat något?
Två fel gör ju inte ett rätt dock.
Jag har min häst i mindre grushage, vet inte exakta mått men som en ridbana ungefär. Han är ute 11-12 h per dygn. Valet på grus är för att han mår dåligt av gräs. Men jag vill inte kalla det för bra eller eftersträvansvärt. Och det blir inte ett dugg bättre av att det finns andra hästar som går kortare tid i mindre hagar. Det mår ju inte min häst bättre (eller sämre) av.

Jag skulle aldrig ha så liten hage som han har om den inte vore grusad och dränerad.
 
Två fel gör ju inte ett rätt dock.
Jag har min häst i mindre grushage, vet inte exakta mått men som en ridbana ungefär. Han är ute 11-12 h per dygn. Valet på grus är för att han mår dåligt av gräs. Men jag vill inte kalla det för bra eller eftersträvansvärt. Och det blir inte ett dugg bättre av att det finns andra hästar som går kortare tid i mindre hagar. Det mår ju inte min häst bättre (eller sämre) av.

Jag skulle aldrig ha så liten hage som han har om den inte vore grusad och dränerad.
Jag förstår om hästen går vår höst i liten hage att den kan behöva grusas annars vet jag inte. Det är väl mycket i livet som inte är eftersträvansvärt.
 
Men den enda skillnaden på den hagen du använder och TS hage är ju att din är grusad, storleken är ju i princip densamma.

Klarar hagen av att vara torr så är det inte ett måste att grusa den.
Nej den är större men jag vet inte måtten i huvudet.

Skillnaden är även att det inte går 3 hästar där, och att det inte är pga bekvämlighet eller markbrist han går där. Men den skillnaden påverkar ju inte honom direkt för all del. Men jag skulle aldrig ställa en häst som inte behövde det av hälsoskäl i en så liten hage.
 
Är det då så att större stall med kunnig personal har dålig djurhållning om dom har för lite utrymme för stora hagar?
Ja. Och vindarna vänder tack och lov där med. Ridsportförbundet var ut till "min" ridskola och påpekade att sättet som privathästarna hålls på, en och en i mindre hagar, är ett omodernt sätt och ett sätt som inte är förenligt med hästars behov.

Nu är det ju svårt för ridskolan att tvinga folk att ha hästarna tillsammans. Men jag tycker det är kanon att det faktiskt börjar bli en förändring i synsätt. För ofta kan man även med liten mark slå ihop hagar och låta de gå ihop tex. (Och där har dina hästar ju en stor fördel jmf med de som går ensamma)
 
Nej den är större men jag vet inte måtten i huvudet.

Skillnaden är även att det inte går 3 hästar där, och att det inte är pga bekvämlighet eller markbrist han går där. Men den skillnaden påverkar ju inte honom direkt för all del. Men jag skulle aldrig ställa en häst som inte behövde det av hälsoskäl i en så liten hage.
Så länge det inte bryter mot någon djurskyddslag tycker jag inte man kan riktigt göra något åt hur andra väljer att hålla sina hästar det hjälper ju inte att försöka få andra att tycka som man själv gör.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp