Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hi, hi. Spänstigt. Jag sitter och kurar.. Red inte igår på Pållan utan var på "Hubertus" med min dotter å red vår lilla fjord..Övervägande skritt i 2½ timma, liiite smådrygt och kallt/blött men kul med så många ryttare, ca 20 och många tjusiga nordisar, dom är sjukt vackra måste jag säga.

Börja "syta" för vintern och hur jag ska hinna med och tycker inte jag har kapaciteten och tiden alltid att ta vara på min fina häst och börjar vackla hur jag ska göra,*snyft*. Tycker ju så förbaskat mycket om henne och sälja vete fasen.
Kan ingen trolla fram en ambitiös, duktig junior eller annan ryttare som vill låna en käck häst i typ ett halvår, hmm.

Äh, får ge mig ut i regnet så får jag väl en härlig ridupplevelse och alla jobbiga tankar blåser bort;)..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja det är inte alltid lätt att hinna med allt...
Men jag tänker att våra pållar är fortfarande så unga att de mår bra av att ridas 3- 4 ggr/ vecka och min får nog 2 månaders vila i vinter. Dels för hans skull givetvis men också för min skull, har ju två barn som inte rider (o ett som rider) o känner att jag vill engagera mig lite i dom också.
Men helt klart så slits man mellan en massa måsten och sånt som man vill hinna med...
Förstår dig fullt ut, :crazy:.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja herregud hur man orkar o hinner det veti 17....jag ska ju rida 2 hästar över vintern o DET ser jag inte fram mot...men man får ju lägga upp det så man orkar. Jag tänker inte slita ihjäl mig utan rida dom varannan dag o när jag vill vara ledig så tar jag ledigt. Tycker inte det gör något om hästarna går på halvfart över vintern utan huvudsaken känner jag är att hålla min egen motivation uppe.

Polly, tänk på hur svårt det är att hitta en häst man trivs med så behåll du din lilla söting o rid när du känner att det funkar!;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack till både dig å Happyrider!
Spelar ju faktiskt ingen roll vad JAG gör med min häst så blir det lite halvfart sedan så, herregud, de´kvettar la;). Ska ju bara ha roligt med henne.
Ibland är det där stressodåligtsamvete-monstret å nafsar en i tårna, usch.

Träniungen inställd idag men det är ju rätt fint ute så nu blir det skogsdressyr (hi,hi)!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hejsan!
Jag har varit väldigt dalig med att uppdatera hur det gar för mig och min lilla Zlatan, men jag hänger troget med i traden och det är superkul att läsa om hur det gar för alla!

Vi har inte kunnat hoppa sa mycket da det inte fanns tillgang till hinder i gamla stallet men där vi star nu finns det nagra stycken sa vi tänkte försöka komma igang med hoppningen! Är det nagon som har tips pa vad för övning man kan göra när hästen är grön när det gäller hoppning (gärna med avstand ocksa:grin:) och nagot som främjar framatbjudningen? Ibland känns det liksom som om att han inte ens registrerar att det kommer ett hinder och da blir ju sprangen som dom blir..
Skickar med lite bilder fran i lördags:laugh:

USy8K.jpg


n3XX7.jpg


Killen ville inte bara vara fotograf.."lätt pa handen ska man vara"

8dx1D.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Igår sken solen o det var kallt men härligt höstväder! Ute på härlig skogsrunda o fräste runt i galopp! Underbar känsla att släppa alla krav o bara susa fram i full fart....:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Låter underbart!!:)
Jag har en make som är bortrest hela veckan så jag hinner inte rida något denna vecka:( (han kommer fredag). Sist jag red var i söndags i regn och snö, inte så mysigt faktiskt.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja det där känner jag igen...min sambo är alltid borta på veckorna så det är tur att det skiljer 7 år på barnen o att den store är snäll nog att passa 7-åringen så jag kan rida...annars skulle det inte gå.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Mysigt det ser ut och vad kul att sambon hoppar upp!
Får se om min "gubbe" å jag rider ut i helgen;). Han vill ju helst ha sporthästen (min) å jag tycker han kan åka på fjorden:D.

Hoppas du får tips på hoppövningar. Jag hänger på, behöver också..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Blir tok på sadeldjungeln..Hittade en som var en så´n jag vill ha fast väl begagnad..Lyckades pruta. Den hängde till försäljning i butik,,åsså kommer det ett sms om att butiken lånat ut den på prov tom nästa lördag..
Förmodligen blir den väl såld.

Kan säga så här; det e´inte kul att bara ha dressyren på en överenergisk hoppsa..Vill upp i fältsits och galloppsa ordentligt:D!
Sedan tror jag det är bra att alternera sadel och inte bara ha dressyrsadel på en så ung häst..

Idag träning:)!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack för varningen! Är medveten om att det kan vara klurigt. Men det var troligen någonting med kotan. För svullnaden försvann rätt omgående med kvar vart värme på framsidan av kotan. Så efter att ha kylt två dagar så smörjde jag med linement och i måndags var det helt borta och igår tog jag första korta skrittturen.

Så nu hoppas jag att jag kan fortsätta med en lugn igångsättning och så tillbaka till träning igen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härligt att ni är på G igen, hoppas att det inte dyker upp några fler problem.

KL

Jag har legat lite lågt med ridningen nu sedan i lördags, har haft farfar hemma som hjälpt till att lägga värmekabel och isolera vattenledningar (allt frös sönder förra året). Ikväll är det lite hobbyhoppning med tjejkompisarna. Ska bli roligt! :)
Har Ni märkt av något av en växtperiod nu? Tycker att Rosie skjuter iväg på både höjd och längd nu igen. Hon blir bara större och större att ha i stallgången.

Har även bestämt mig för att köpa hästen som jag tidigare terroriserat Er om i tråden. Fick ett bra pris och nu är det bara vet bes som saknas. Återstår att se till våren om det är en bra eller dålig affär..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men gud vad skönt att det "bara" var en smäll på kotan! :) Tyvärr så är det ju stora djur som är skadebenägna o man får nog vara glad när det bara är hovbölder o småskador.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Har även bestämt mig för att köpa hästen som jag tidigare terroriserat Er om i tråden. Fick ett bra pris och nu är det bara vet bes som saknas. Återstår att se till våren om det är en bra eller dålig affär..

Grattis till köpet! Det blir säkert bra om hon nu går igenom besiktningen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad spännande med en ny häst.
Håller tummarna att den går igenom besiktningen. Hur gammal var den? (har glömt...)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack Nova och HappyR! :D Jo det blir säkert bra, hon ä född 2005, så ett år äldre än Rosie. Det är bara att hålla tummar för att besiktningen går bra.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Å spännande med nya hästen!
Det blir säkert bra! När kommer du få hem hästen om den går igenom vet. besiktningen då?

Vilket jobb att hålla igång två kusar, speciellt i denna underbara årstid. Jag har fullt upp med en kuse tycker jag. :angel:

Ang växtperoder, jag vet inte riktigt. Tycker min dam växer lite mest hela tiden ;) men om det är så mycket på höjden vet jag inte igentligen. Kan vara att man uppfattar henne som större ju mer hon musklar sig helt enkelt. (fast för mig får hon gärna växa på höjden med)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, verkligen!

Men det räcker med "små" skador nu. Funderade igenom allt hon lyckats med och det är en hel del genom de här snart tre åren jag har ägt henne.

*slag mot halsen som resulterade i en grop i halsmuskeln.
*skärsår på v bak som var djupare än jag trodde först och resulterade i ett osnyggt överben. (vet. tröstade mig med att det brukar bli lika illa även om man syr sådanna "småsår")
*slog i h hasspets så den var svullen länge
*ordentlig repa ovanför v fram knät (tackar skyddsängeln för att det inte tog över knät), ordentlig galla och överben.....
*spark v bak utsidan av hasen, redig galla och en liten "permanent" svulland. (precis innan kvaliten nu i sep)
*så det här med kotan som kom nu....

Sen har vi alla småsår på hela kroppen från skrapsår i ansiktet, bitmärken på rumpan, sår hon trampat upp på sig själv på benen. Hon har ju tre vita ben, så det syns ju när hon kommer in med blodmärken också. :grin:

Nej, hon är inte misshandlad och hon går inte i en övergiven taggtrådshage, därimot börjar hon få en härdad matte ;)
Men en del av småmärkena på benen börjar minska i alla fall, så man kan ju hoppas att fröken börjar få koll på var hon har sina fötter. :laugh: (lagom tills det är dax för att brodda :eek:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon gick igenom besiktningen u.a. Med fina ord från vet som tyckte jag gjort ett bra köp :) Tycker allt att det ser lite illa ut med böjprov men det klarade hon galant.
Hon ska faktiskt med hem idag, tog med mig transporten till jobbet och hon står bara 1mil härifrån. Ska ha henne på prov hemma för att se så det fungerar med de andra hästarna först innan jag betalar, men därför ville nuvarande ägaren att jag tar henne så fort det går så inget händer där efter bes. Får väl smyga in med en bild en dag.

Jo det blir lite att göra men jag är 24år, inga barn och en sambo som har ett bil och fiskeintresse så vi kompletterar varandra bra där. :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Grattis!!!

Låter som du har eget stall på gården?! Eller har du tur att ha plats i samma stall ändå?

*skratt* Ja, vad ska jag skylla på då. Har heller inga barn och bor bara några minuter ifrån stallet. Visseligen så jobbar jag dagtid och så har jag några kaniner och fåglar som ska skötas innan stallet med. Resten får jag väll skylla på att jag är några år äldre då :cool:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
21 271
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
16 698
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
14 15 16
Svar
319
· Visningar
7 102
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp