Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

För två år sedan, när jag flyttade hit, blommade en blomma på den här rosen. Samt en rejält stor buske av någon vildros vars rot den ympats på.
Förra året klippte jag brutalt bort alla vildrosens grenar och fick ett tiotal blommor. Jag gav den ett rejält lass koskit i höstas och det verkar den ha uppskattat.

För i år ser den ut såhär! 😍 Så vacker! Har tyvärr ingen aning om vad den heter, någon dom har en idé?

Även i år har jag fått klippa bort en massa skott (de växer som s*tan!) och har bundit upp dessa grenar mot en spaljé.
Hej om jag bor kvar nästa år så ska jag klippa ner den ordentligt på våren och se om den blir ännu finare då. 🤔Visa bifogad fil 148509
Jag brukar alltid gissa på Flammentanz när jag ser en röd ros, ser lite ut som att den klättrar?
 
Min vildvuxna trädgård gynnar tydligen lysingarna. Den som täcker mark har tagit en stor del av gräsmattan. Den höga håller till vid diket mot åkern.
Gillar egentligen inte gula blommor men dessa är svåra att ogilla.
20240702_211001.jpg
 
Min vildvuxna trädgård gynnar tydligen lysingarna. Den som täcker mark har tagit en stor del av gräsmattan. Den höga håller till vid diket mot åkern.
Gillar egentligen inte gula blommor men dessa är svåra att ogilla.
Visa bifogad fil 148521
Ser ut ungefär som hos mig, fast här är det min dåligt underhållna grusyta som täcks 😁

Inte heller ett fan av gula blommor, i år med sporadiskt klippt gräs kommer det dock upp så himla mycket olika arter så det gula får sällskap av vitt, rosa, blått och lila 😊
 
Sörjer, hade sparar några öar av gräs på gräsmattorna. Dels för att kunna repa gräs till djuren, dels för att jag tycker att det är fint och dels för pollinerarna. Hade mängder med olika blommor i dem, smultron etc.
Surt sms från hyresvärden om att det såg skräpigt ut, så var tvungen att klippa ner.
Nu har jag detta på hela gräsmattorna istället:
IMG_0786.jpeg

Brunbränt och dött.

Kan inte vänta tills jag har möjlighet att köpa eget och styra själv. 😔
 
Visa bifogad fil 148498
Tog en runda kring pallkragarna och min aubergine blommar!! Men den är så himla liten, tror ni den kommer orka producera någon frukt?

Hittade också världens jävla invasion av svarta bladlöss i rababern med kringliggande blommor 😭
Mina har blommat länge och mycket utan att ge frukt, tills nu i veckan när jag hittade två små :love: Så ge inte upp hoppet om det inte skulle bli något nu, även om det kan ta tid. Sen vet jag inte hur det är på friland då mina står i växthus, kanske värmen är mer avgörande än storleken..? Bara killgissar då jag är total nybörjare på aubergineodling
 
Mina har blommat länge och mycket utan att ge frukt, tills nu i veckan när jag hittade två små :love: Så ge inte upp hoppet om det inte skulle bli något nu, även om det kan ta tid. Sen vet jag inte hur det är på friland då mina står i växthus, kanske värmen är mer avgörande än storleken..? Bara killgissar då jag är total nybörjare på aubergineodling
Åh vad kul!
Ja men det låter rimligt. Vädret har varit väldigt ogynnsamt och trodde länge att den skulle dö. Mer värme och sol åt auberginerna!!
 
För ett par veckor sedan stack jag in handen i hösilaget under potatisplantorna och skördade fyra potatisar (satta 21/4). Igår tog jag resten från samma planta och det blev faktiskt en hel del! Verkar som att det har funkat bra för mig att odla direkt på gräsmattan med hösilage som täckning. Det finns många plantor kvar att skörda så jag hoppas att resten är lika fina :) jag vägde inte denna skörden men gissar på drygt ett kilo fina små Swift-potatisar!
 

Bifogade filer

  • 4B6C8F85-D7BE-45FA-8DFB-2DD324DA8F3D.jpeg
    4B6C8F85-D7BE-45FA-8DFB-2DD324DA8F3D.jpeg
    665 KB · Visningar: 67
Totalt tretton dahlior på min lilla rehabavdelning nu. Fan ta sniglarna, nu är inte saxen långt borta :rage:. Planerar att sätta ut dahliorna igen när de växt sig stora och mindre aptitliga. Tidigare idag hittade jag en snigel i en av krukorna på rehab. Det blev en liten flygtur för det lilla helvetet.
 
Totalt tretton dahlior på min lilla rehabavdelning nu. Fan ta sniglarna, nu är inte saxen långt borta :rage:. Planerar att sätta ut dahliorna igen när de växt sig stora och mindre aptitliga. Tidigare idag hittade jag en snigel i en av krukorna på rehab. Det blev en liten flygtur för det lilla helvetet.
Säger bara Ferramol. Gick från att klippa ca 50-100 st per kväll till att ha hittat 5 st totalt på en vecka. Mycket roligare att rensa ogräs och prata med blommor än att jaga sniglar
 
Säger bara Ferramol. Gick från att klippa ca 50-100 st per kväll till att ha hittat 5 st totalt på en vecka. Mycket roligare att rensa ogräs och prata med blommor än att jaga sniglar
Nu fick jag tummen ur att köpa hem 5 kg!

Gjorde slut på min förra förpackning förra veckan och sen dess har jag faktiskt inte sett några just där jag la ut (trädgårdsland, växthuset (!) mm,) men runt huset i den långa gräsmattan frodas de så just nu går det inte gå barfota på eftermiddagen och kvällen 🙈 Det har aldrig varit så illa förr så nu behöver jag nog lägga i nästa växel så det inte urartar...
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
68 062
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 304
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 784
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 814
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp