Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Spånar, så vet egentligen inte, men kanske det i botten får lite lite solljus dvs så då blir det bara så?

Dom står väldigt tätt och då blir det för lite ljus plus fuktigt nertill. Inga växter gillar riktigt att stå så tätt
Ah, tack! Ja jag gallrade ju förut men ville inte bli av med för mycket då jag sått två sorter blandat och den ena hade mycket färre frön. Sålde av typ 50 plantor ändå... 😅 Tänkte gallra mer och plantera om men det blev aldrig av. Nästa år får jag så glesare istället :)
 
DSC_0616.JPG

Bra start på dagen att börja med lite skörd.
 
Nu kom stormen igång här, så nu kommer jag ha en massa fallfrukt/storkart att kratta upp. Önskar jag hade en fungerande kompost att lägga allt i.
 
Kan konstatera att jag inte behöver odla persilja nästa år. Den blir totalt uppäten sekunden den kikar upp typ. Antar att det är rådjur? Allt annat lämnas dock, även salladen. Kanske för att den växer skyddad under potatisblast. 😅
 
Tror jag inte, inte sett en enda snigel i trädgården (enbart snäckor), plus att den är ”avgnagd” nedtill. Växer dessutom i pallkrage, medan salladen odlas på marknivå och är orörd.
Lägger till att ett ogräs bredvid vid ett tillfälle var avbitet på exakt samma sätt, men en dm upp (var betydligt högre än persiljan), så det är nåt djur som ”biter av” växten, därav att jag misstänker rådjur. :)
 
Blåser storm här så flyttade undan eller in alla krukor med blommor. Plockade även ett par buketter från "remsan" och pallkragen ifall det inte finns några blommor kvar när vädret lugnar sig 😅 Är lite orolig för ärterna men jag hoppas att stödet kommer hålla.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 798
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 275
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 499
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp