Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Rimlig jämförelse, right?
1000000268.jpg
 
Det kan vara det absolut dummaste resonemang jag någonsin läst... Och det är ju än mer korkat i längden iom att det ju bara gör en ovillig att handla där någonsin igen? Samtidigt som snacket går också. Bättre då att betala tillbaka och hoppas på återkommande kund samt gott rykte som drar fler kunder kan jag tycka, för det snacket går ju också.

Jag hade anmält det där till ARN. Det där är för dumt :cautious:
 
Det kan vara det absolut dummaste resonemang jag någonsin läst... Och det är ju än mer korkat i längden iom att det ju bara gör en ovillig att handla där någonsin igen? Samtidigt som snacket går också. Bättre då att betala tillbaka och hoppas på återkommande kund samt gott rykte som drar fler kunder kan jag tycka, för det snacket går ju också.

Jag hade anmält det där till ARN. Det där är för dumt :cautious:

Jag är lite sugen, samtidigt vet jag inte. Hon kan har rätt att ge enbart tillgodo.

Plus anmälan till ARN kostar lika mycket som de tre reklamerade dahliorna.
Men ja. Det är SÅ dumt 😆

Magnolia är noll och inga problem att reklamera fel knöl hos. Tog tid, men det bad de om ursäkt för och återbetalade utan knussel.

Reklamerade en Mr Frans hos DbL med. Skrev att jag nog fått en Yvonne. Men de var tydligen såå himla lika att det bara går att skilja på växtsätt. Orkar ej.
På alla bilder på Mr Frans (där man faktiskt vet att det är en Mr Frans) ser den ut att ha färre och tjockare kronblad,med lite stänk av rött i sig. Så uppfattar jag inte Yvonne.
 
Jag är lite sugen, samtidigt vet jag inte. Hon kan har rätt att ge enbart tillgodo.

Plus anmälan till ARN kostar lika mycket som de tre reklamerade dahliorna.
Men ja. Det är SÅ dumt 😆

Magnolia är noll och inga problem att reklamera fel knöl hos. Tog tid, men det bad de om ursäkt för och återbetalade utan knussel.

Reklamerade en Mr Frans hos DbL med. Skrev att jag nog fått en Yvonne. Men de var tydligen såå himla lika att det bara går att skilja på växtsätt. Orkar ej.
På alla bilder på Mr Frans (där man faktiskt vet att det är en Mr Frans) ser den ut att ha färre och tjockare kronblad,med lite stänk av rött i sig. Så uppfattar jag inte Yvonne.

Tycker svaren du fått är helt bisarra ärligt talat, har aldrig själv beställt därifrån men har alltid hört folk hylla henne till skyarna typ, kan ju undra om dom behövt ha kontakt med henne då :crazy:
 
Jag är lite sugen, samtidigt vet jag inte. Hon kan har rätt att ge enbart tillgodo.

Plus anmälan till ARN kostar lika mycket som de tre reklamerade dahliorna.
Men ja. Det är SÅ dumt 😆

Magnolia är noll och inga problem att reklamera fel knöl hos. Tog tid, men det bad de om ursäkt för och återbetalade utan knussel.

Reklamerade en Mr Frans hos DbL med. Skrev att jag nog fått en Yvonne. Men de var tydligen såå himla lika att det bara går att skilja på växtsätt. Orkar ej.
På alla bilder på Mr Frans (där man faktiskt vet att det är en Mr Frans) ser den ut att ha färre och tjockare kronblad,med lite stänk av rött i sig. Så uppfattar jag inte Yvonne.
Oh, visste inte att det kostar att anmäla. Nej då är det ju inte riktigt lönt 😅

Magnolia har varit klockrena här! Har inte behövt reklamera efter våren men när jag fått hem trasiga knölar har de skickat nya direkt. Det är där jag handlat mest också och kommer fortsätta göra just för att de är så bra att ha att göra med när det skiter sig.

Tycker svaren du fått är helt bisarra ärligt talat, har aldrig själv beställt därifrån men har alltid hört folk hylla henne till skyarna typ, kan ju undra om dom behövt ha kontakt med henne då :crazy:
Tycker mig ha sett en del negativa erfarenheter av folk på facebook också, just när folk faktiskt behövt reklamera 😅
 
Tycker svaren du fått är helt bisarra ärligt talat, har aldrig själv beställt därifrån men har alltid hört folk hylla henne till skyarna typ, kan ju undra om dom behövt ha kontakt med henne då :crazy:

Ja jag kommer ju absolut aldrig rekommendera.
När jag skickade bild på en jag misstänkte var virusdrabbad sa hon att det var trips. Men en annan med likadana skador så hon svamp till...
 
IMG_6216.jpeg


Plockat äpplen. Dom här ska kärleksfullt packad in i tidningspapper och sparas till senare i höst och vinter. Har även plockat tre Ikea-kassar för mustning. Och det syns knappt på trädet😱
Vi ska plocka några kassar till för mustning. Men det blir ändå galet mycket kvar på träden (vi har två). Fest för fåglarna 😬
 
Visa bifogad fil 154493

Plockat äpplen. Dom här ska kärleksfullt packad in i tidningspapper och sparas till senare i höst och vinter. Har även plockat tre Ikea-kassar för mustning. Och det syns knappt på trädet😱
Vi ska plocka några kassar till för mustning. Men det blir ändå galet mycket kvar på träden (vi har två). Fest för fåglarna 😬
Jag har tagit hand om 2 pappkassar igår och idag. Skall fixa till mer idag och imorgon. Har gjort must 10 liter. Rivet mycket skall göra massor med äppelkaka till ridskolan mm. Mycket torkas.
 
Ja jag kommer ju absolut aldrig rekommendera.
När jag skickade bild på en jag misstänkte var virusdrabbad sa hon att det var trips. Men en annan med likadana skador så hon svamp till...

Med tanke på mängden felstavningar på den taffliga hemsidan skulle jag inte ens överväga att beställa därifrån. Vilken idiot.
 
Visa bifogad fil 154493

Plockat äpplen. Dom här ska kärleksfullt packad in i tidningspapper och sparas till senare i höst och vinter. Har även plockat tre Ikea-kassar för mustning. Och det syns knappt på trädet😱
Vi ska plocka några kassar till för mustning. Men det blir ändå galet mycket kvar på träden (vi har två). Fest för fåglarna 😬
Vad är det för sort? Dom ser onekligen goda ut :d
 
Vad är det för sort? Dom ser onekligen goda ut :d
Jag tror det är Cox Pomona. Men väldigt osäker. Goda är dom i alla fall😊
Vi brukar lämna in mellan 100 och 200 kg till mustning. Vi lever på äppelmust året runt. Har det i allt, som dryck till maten, i grytor, såser, drinkar…
Min favorit är Farbror Gröns svartkålssås till pasta, men jag har i grönkål och i äppelmust istf svartkål och vin.
 
Med tanke på mängden felstavningar på den taffliga hemsidan skulle jag inte ens överväga att beställa därifrån. Vilken idiot.

Varje gång nån frågar om ställen att köpa dahlior så är hon en av dom mest rekommenderade, jag tror dom flesta bara kollar bilderna och inte läser så mycket när så många säger dom är bäst
 
Just nu snurrar det bara odling i huvudet. Tog tag i mitt liv och går en kurs i Agroforestry. Fruktansvärt intressant. Har mustat sisådär 130-140 L. Gjorde en batch med bara vildäpplen. Våra vildaplar har i år fått fnatt och dessutom producerat stora saftiga och inte så beska äpplen. Ett gult, ett grönt och ett rött träd gav ca 40 L. Väldigt frisk smak.
 

Bifogade filer

  • 20240921_175514.jpg
    20240921_175514.jpg
    441,1 KB · Visningar: 0
Jag ska bygga en odlingsavdelning med lådor och vill ha nånting på marken runt dem som inte är gräs. Funderar på bark/flis, men är lite tveksam över hur lätt det är att hålla snyggt (ogräsfritt) och hur fort det bryts ner och behöver bytas ut. Nån som har erfarenhet? Tips om annat? Singel vill jag inte ha, det har vi redan rätt mycket (och det är inte speciellt lätt att hålla ogräsfritt), plattor blir det inte heller. Grus? Fast känns som mycket kommer vilja växa i det. Stenmjöl, kan man ha det?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 800
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 275
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 499
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp