Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag surar då en återförsäljare av dahlior hävdar att hen enligt lag har rätt att enbart ge mig tillgodokvitto när jag fått fel dahlior levererade. Jag fattar att det är leverantörens fel. Men andra återförsäljare återbetalar för felaktiga dahlior utan att knorra. Och jag vill INTE handla från aktuell ÅF mer. Dessutom är hen dryg i sina svar och jämförde min ena felaktiga med en tröja. Hen menade på att om jag får fel tröja beställd lämnar jag ju tillbaka den men nu har jag ju njutit av denna felaktiga dahlia "hela sommaren" (det har jag inte pga sen beställning och reklamation som drar ut på tiden. Reklamerade så fort jag förstod att det var fel).

Har fått tre som är fel och två med troligt virus. Den 6e är troligtvis okej. Av 6 beställda.
 
Jag surar då en återförsäljare av dahlior hävdar att hen enligt lag har rätt att enbart ge mig tillgodokvitto när jag fått fel dahlior levererade. Jag fattar att det är leverantörens fel. Men andra återförsäljare återbetalar för felaktiga dahlior utan att knorra. Och jag vill INTE handla från aktuell ÅF mer. Dessutom är hen dryg i sina svar och jämförde min ena felaktiga med en tröja. Hen menade på att om jag får fel tröja beställd lämnar jag ju tillbaka den men nu har jag ju njutit av denna felaktiga dahlia "hela sommaren" (det har jag inte pga sen beställning och reklamation som drar ut på tiden. Reklamerade så fort jag förstod att det var fel).

Har fått tre som är fel och två med troligt virus. Den 6e är troligtvis okej. Av 6 beställda.
Skicka gärna PM vem man inte ska beställa ifrån inför nästa säsong..
 
Jag surar då en återförsäljare av dahlior hävdar att hen enligt lag har rätt att enbart ge mig tillgodokvitto när jag fått fel dahlior levererade. Jag fattar att det är leverantörens fel. Men andra återförsäljare återbetalar för felaktiga dahlior utan att knorra. Och jag vill INTE handla från aktuell ÅF mer. Dessutom är hen dryg i sina svar och jämförde min ena felaktiga med en tröja. Hen menade på att om jag får fel tröja beställd lämnar jag ju tillbaka den men nu har jag ju njutit av denna felaktiga dahlia "hela sommaren" (det har jag inte pga sen beställning och reklamation som drar ut på tiden. Reklamerade så fort jag förstod att det var fel).

Har fått tre som är fel och två med troligt virus. Den 6e är troligtvis okej. Av 6 beställda.
Så fult! Vill gärna veta vilken ÅF det är jag också?
 
Jag surar då en återförsäljare av dahlior hävdar att hen enligt lag har rätt att enbart ge mig tillgodokvitto när jag fått fel dahlior levererade. Jag fattar att det är leverantörens fel. Men andra återförsäljare återbetalar för felaktiga dahlior utan att knorra. Och jag vill INTE handla från aktuell ÅF mer. Dessutom är hen dryg i sina svar och jämförde min ena felaktiga med en tröja. Hen menade på att om jag får fel tröja beställd lämnar jag ju tillbaka den men nu har jag ju njutit av denna felaktiga dahlia "hela sommaren" (det har jag inte pga sen beställning och reklamation som drar ut på tiden. Reklamerade så fort jag förstod att det var fel).

Har fått tre som är fel och två med troligt virus. Den 6e är troligtvis okej. Av 6 beställda.
Vill gärna veta vilket företag detta är. 🙈
 
Jag surar då en återförsäljare av dahlior hävdar att hen enligt lag har rätt att enbart ge mig tillgodokvitto när jag fått fel dahlior levererade. Jag fattar att det är leverantörens fel. Men andra återförsäljare återbetalar för felaktiga dahlior utan att knorra. Och jag vill INTE handla från aktuell ÅF mer. Dessutom är hen dryg i sina svar och jämförde min ena felaktiga med en tröja. Hen menade på att om jag får fel tröja beställd lämnar jag ju tillbaka den men nu har jag ju njutit av denna felaktiga dahlia "hela sommaren" (det har jag inte pga sen beställning och reklamation som drar ut på tiden. Reklamerade så fort jag förstod att det var fel).

Har fått tre som är fel och två med troligt virus. Den 6e är troligtvis okej. Av 6 beställda.
Jag har också haft en åf som strulat, men betalar tillbaka efter lite tjat..
 
Jag hade supermycket strul med S*******a som dels skickade typ 17st av en sort istället för de jag beställt och dels var det bara hälften av de jag fick faktiskt tog sig. Det första tjafsade de om och tyckte att ”Du har ju ändå fått extra många dahlior så då återbetalar vi inte för de du inte fick” (till slut kom pengarna dock.) och jag iddes inte ens försöka reklamera de som inte tog sig. 🤷🏻‍♀️
Dessutom var det minst 3 av de jag faktiskt fick, som var felmärkta. Så ja. 😅
 
Skicka gärna PM vem man inte ska beställa ifrån inför nästa säsong..

Så fult! Vill gärna veta vilken ÅF det är jag också?

Vill gärna veta vilket företag detta är. 🙈

Jag har också haft en åf som strulat, men betalar tillbaka efter lite tjat..

Det gäller DbL. Såg att de sålt 120.000 knölar i år enligt något artikel. Jag trodde typ det var ett litet företag 😆
 
Fick ett ryck och plockade in de sista tomaterna så att de ska få mogna inne. Hittade några squash som glömts bort, de är nu picklade med vitlök och senapsfrö.
Plockat in den sista potatisen också, det var jättemycket under de sista typ 6-7 stånden - gissar på runt 10-15kg. Helt galet!
Vissa är dessutom helt enorma. 😅

IMG_2397.jpeg
 
Var iväg på plantskola, skulle se om dom fortfarande hade jord....och kom hem med fröer, två buskar, (en havtorn och en blåbär, som hade jättefin röd höstfärg :love: .) och ett par nya handskar 🙈 farligt med 40%

Nu hemma kom jag på att havtorn kanske måste ha en kompis om man ska få bär? Det är iof inget jätte problem om jag blir utan, den är fin ändå ^^
 
Var iväg på plantskola, skulle se om dom fortfarande hade jord....och kom hem med fröer, två buskar, (en havtorn och en blåbär, som hade jättefin röd höstfärg :love: .) och ett par nya handskar 🙈 farligt med 40%

Nu hemma kom jag på att havtorn kanske måste ha en kompis om man ska få bär? Det är iof inget jätte problem om jag blir utan, den är fin ändå ^^
Samma sak med blåbär, de vill också ha kompisar :)
 
Var iväg på plantskola, skulle se om dom fortfarande hade jord....och kom hem med fröer, två buskar, (en havtorn och en blåbär, som hade jättefin röd höstfärg :love: .) och ett par nya handskar 🙈 farligt med 40%

Nu hemma kom jag på att havtorn kanske måste ha en kompis om man ska få bär? Det är iof inget jätte problem om jag blir utan, den är fin ändå ^^
När det gäller havtorn så måste det finnas en han och en hon-planta, så du får komplettera med den som saknas så får du bär också :up:
Mina heter Otto och Eva :love:
Man kunde ha upp till 10 st Eva till en Otto (han gillar tydligen harem :cautious: )
 
Kampen mellan mig och fåglar och gnagare, för att lägga vantarna på några valnötter, är igång 😅! Just nu går jag en runda varje kväll och lyckas roffa åt mig ungefär en handfull varje gång. Det står nog ungefär 1-1 mellan mig och djuren för tillfället!

IMG_7752.jpeg
 
Det gäller DbL. Såg att de sålt 120.000 knölar i år enligt något artikel. Jag trodde typ det var ett litet företag 😆
Anade att det var det! Jag reklamerade en Sweet Suzanne som är gul, antog att det är Banana Baby som jag sett att flera fått istället men enligt DbL är det en mutation de har problem med. Jag fick iaf en kupong att handla för jag också... Hade dock redan förbeställt därifrån då jag absolut ville ha en Ocean of love som dök upp just där, så jag får väl lägga till nåt mer i beställningen helt enkelt. Hade varit lite grinigare annars då det inte är där jag främst beställer och det ju blir en extra fraktkostnad att beställa därifrån också, men nu är ju frakten redan betald iaf.

Annars är ju sånt där så jäkla fult, det förutsätter ju att en öht vill handla från stället igen.
 
Ah, tack 👌 @Scata Hmm, bra jag har lappen kvar men osäker på vad jag läser.Ska kolla om jag blir klokare på hemsidan, om inte kanske jag får ringa dom imorgon. Det ser ju ganska kul ut med bären ☺️
 
Anade att det var det! Jag reklamerade en Sweet Suzanne som är gul, antog att det är Banana Baby som jag sett att flera fått istället men enligt DbL är det en mutation de har problem med. Jag fick iaf en kupong att handla för jag också... Hade dock redan förbeställt därifrån då jag absolut ville ha en Ocean of love som dök upp just där, så jag får väl lägga till nåt mer i beställningen helt enkelt. Hade varit lite grinigare annars då det inte är där jag främst beställer och det ju blir en extra fraktkostnad att beställa därifrån också, men nu är ju frakten redan betald iaf.

Annars är ju sånt där så jäkla fult, det förutsätter ju att en öht vill handla från stället igen.

Nej jag vill inte handla där igen vilket jag var jävligt tydligt med men...det hjälpte icke.
Ska visa en härlig del ur ett av mailen. Det är så hjärndött va
🙃🫠
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 801
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 275
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 500
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp