Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag tror min mynta torkar ihjäl, den står i en rabatt på ett väldigt utsatt tort ställe och blir stekt hela dagen. Vatten får den kanske inte heller :angel: stockrosorna som står på samma plats klarar den behandlingen bättre😄

Har haft mynta i kruka med men glömmer vattna där med/så dränker jag dom 🤷

Tillägg, jag är en mkt bättre "trädgårdsmästare" om naturen gör jobbet för mig 🤭
 
Det beror lite på hur stor krukan är. Risken för övervintring i kruka är att kylan kommer in från sidan så att rötterna fryser sönder. Är det en liten kruka kan hela klumpen frysa. I en lite större kruka isolerar jorden samma beroende på materialet i krukan en betongkruka isolerar ju bra medan en plastkruka inte isolerar alls.
Det bästa är att gräva ned krukan i jorden i samma nivå som jorden i krukan.
Men ja vad fiffigt! Det är en liten kruka nu, jag vill skaffa större till våren. Köpt sticklingar så de är ju inte så stora än men förstått att de inte bör planteras på friland :D
 
Jag har mynta i zinkbalja utomhus, zon 2,5, hade neråt -20/-25 i vintras, inget skydd på krukan och klippte inte ner den, men myntan dök glatt upp i våras igen med full kraft.
Jag ligger i den zonen också, har en liten lerkruka nu men får kanske plantera om till något annat alternativt gräva ner en kruka i backen.. Fick tag i en hög sort som ska gå att använda i buketter så vore kul om den överlevde!
 
Första svampfrukten från odlingen jag startade förra året har visat sig!

IMG_7666.jpeg
 
Nu åkte Habaneron ut. Behöver inte mer. Det tog emot att slänga plantorna, men om jag ändå har så mycket redan.
Dessutom har jag kvar Birds eye och Jamaican bell. Den senare har precis börjat mogna. Ingen aning om hur den smakar.
Funderar på att skörda de sista spetspaprikorna, trots att de är gröna, och låta dem eftermogna inomhus.

Höststäd i växthuset. Kanske lite tidigt, men jag känner att jag är rätt klar för säsongen.

All jord hamnar i pallkragarna tillsammans med flis från äppelträden och bokashi. Förhoppningvis behöver jag inte köpa så mycket jord nästa år.
 
Vad besviken jag är. Physalis tycker jag är gott, så tänkte vi odlar det. Men denna sort var inte alls god. Smakar bara...konstigt. Inte ens ungarna, som älskar all frukt och bär typ tycker de var goda.
Nu står mitt hopp till att hönsen gillar dom så dom inte går till spillo.
 
Vad besviken jag är. Physalis tycker jag är gott, så tänkte vi odlar det. Men denna sort var inte alls god. Smakar bara...konstigt. Inte ens ungarna, som älskar all frukt och bär typ tycker de var goda.
Nu står mitt hopp till att hönsen gillar dom så dom inte går till spillo.
Ja, förstår verkligen besvikelsen! Speciellt när man sett fram emot något gott och blir det bara "meh"..
 
Det här med rosor igen... Jag sprang ju iväg och köpte honungsrosor, de är planterade i stora krukor. Behöver jag klä in krukorna nånting? Om så, vad klär jag in de i? Funkar bubbelplast och jute typ?
Zon 5, södra Dalarna :)
 
Det här med rosor igen... Jag sprang ju iväg och köpte honungsrosor, de är planterade i stora krukor. Behöver jag klä in krukorna nånting? Om så, vad klär jag in de i? Funkar bubbelplast och jute typ?
Zon 5, södra Dalarna :)
Jag bor i zon 5, Västerbotten och har ingenting i krukor över vintern, tjälen riskerar att döda det mesta, så jag skulle isolera krukorna ordentligt och ställa dom så att det inte kan bli fyllda av vatten/snö/is, dvs under tak. Jag brukar plantera sånt som ska bo i krukor sommartid i pallkragar över vintern, det brukar fungera 😊
 
Jag bor i zon 5, Västerbotten och har ingenting i krukor över vintern, tjälen riskerar att döda det mesta, så jag skulle isolera krukorna ordentligt och ställa dom så att det inte kan bli fyllda av vatten/snö/is, dvs under tak. Jag brukar plantera sånt som ska bo i krukor sommartid i pallkragar över vintern, det brukar fungera 😊
Jag kan inte flytta de här. Vi snackar alltså två rejäla (orubbliga) krukor med en rosenbåge emellan :) Tak lär jag inte kunna fixa heller.
 
Jag kan inte flytta de här. Vi snackar alltså två rejäla (orubbliga) krukor med en rosenbåge emellan :) Tak lär jag inte kunna fixa heller.
Du kan bygga en träram runt och fylla med halm eller löv som isolering eller ställa något runt som håller kvar isoleringen. Annars är ju det bästa att plantera rosorna direkt i marken. Krukodlat är alltid känsligare och om du är i en väldigt kall zon så blir det extra svårt om du inte kan flytta krukan.
 
Du kan bygga en träram runt och fylla med halm eller löv som isolering eller ställa något runt som håller kvar isoleringen. Annars är ju det bästa att plantera rosorna direkt i marken. Krukodlat är alltid känsligare och om du är i en väldigt kall zon så blir det extra svårt om du inte kan flytta krukan.
Det kan inte gå lika bra med bubbelplast då? Ställa mig och bygga en träram blir ett för stort projekt som jag inte mäktar med och jag har förstått det som att bubbelplast isolerar bra. Och så slå in det i jute så det inte ser helt bedrövligt ut :laugh:

Direkt i marken kan jag inte plantera de. Det finns inte jord nog innan man slår i berg.
 
Det kan inte gå lika bra med bubbelplast då? Ställa mig och bygga en träram blir ett för stort projekt som jag inte mäktar med och jag har förstått det som att bubbelplast isolerar bra. Och så slå in det i jute så det inte ser helt bedrövligt ut :laugh:

Direkt i marken kan jag inte plantera de. Det finns inte jord nog innan man slår i berg.
Jag antar att det beror på hur många lager bubbelplast du har runt krukan. Jag hade sett till att ha 15-20 cm isolering runt krukan för att försäkra mig om att det inte fryser om den står fritt och inte mot någon vägg eller annat som isolerar.
 
Jag antar att det beror på hur många lager bubbelplast du har runt krukan. Jag hade sett till att ha 15-20 cm isolering runt krukan för att försäkra mig om att det inte fryser om den står fritt och inte mot någon vägg eller annat som isolerar.
I see, tack! Då testar jag det. Ska försöka få dit något isolerande undertill först också... Det blir spännande :laugh:
 
Vad besviken jag är. Physalis tycker jag är gott, så tänkte vi odlar det. Men denna sort var inte alls god. Smakar bara...konstigt. Inte ens ungarna, som älskar all frukt och bär typ tycker de var goda.
Nu står mitt hopp till att hönsen gillar dom så dom inte går till spillo.
Jag tyckte samma sak! Lite fadd och nästan unken smak…. Detsamma kände jag om cilantron jag satt från frö. Såg jättefin ut men smakade inte alls som den jag köper i affären. Saknade både syrlighet och intensitet. Så besviken.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 679
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp