Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Vad ska jag ha i rabatten?
IMG20240709101040.jpg
 
Beror väl på lite. Vad gillar du för färger? Hur högväxt? Soligt eller skuggigt? Gillar du att rensa ogräs eller vill du ha marktäckare?
Det finns ingen plan :D Så egenligen, allt. Högt och lågt, blandade färger. Både sol och skugga på den rabatten. Skugga p förmiddag, sol eftermiddag. Ju mindre ogräs desto bättre.

Jag hittade en ormbunke och en bolltistel (i min egen trädgård, oroa er inte ;)) som fick flytta dit.
 
Det finns ingen plan :D Så egenligen, allt. Högt och lågt, blandade färger. Både sol och skugga på den rabatten. Skugga p förmiddag, sol eftermiddag. Ju mindre ogräs desto bättre.

Jag hittade en ormbunke och en bolltistel (i min egen trädgård, oroa er inte ;)) som fick flytta dit.
Då slår jag ett slag för nävor. Blommar fint, är marktäckande, sköter sig själva, finns i olika varianter och färger och är fina att blanda med andra perenner.
 
Jag får inga gurkor. Vi har 4-5 plantor i växthuset. De är stora och frodiga. Många blommor och några anlag.
En gurka har vi skördat, jättefin. Men det kommer inga fler.
Någon som kan ha en teori om varför?
Om anlagen ramlar av är det för att gurkorna inte blir pollinerade, då kan man hjälpa till med en pensel från hanblomma till honblomma.
 
Senast ändrad:
Första passionsblomman för året 😍

Visa bifogad fil 147410

Nar jag hade hast gard i South Carolina vaxte passions frukt pa flera av mina hast staket i tra. Jag rev ner dem varje ar, men det var ett sant ogras. Dock mycket fint sadant. :)

Slingertry eller någon slags vildkaprifol?
Visa bifogad fil 147983
Den täcker min komposthög, är rätt stor och oformlig. Funderar på om den går att spaljera på nåt och täcka hela det hörnet av trädgården.

Det ar honeysuckle och ar till och med varre ogras an passions frukt. Det spelar ingen roll hur man rensar och klipper ner allt och graver bort rotter, oser pa round-up och pa de varsta stallena hjalper till med salt. Det kommer tillbaka, kanske inte aret efter, men ett ar till och dar ar det. Det doftar dock himmelskt sa efter allt det fick det stanna kvar men jag hade lart mig att halla efter det battre.
 
Jag tror vi kan konstatera att det ar slut pa rabarber sasongen nu ... 40*C i skuggan och de star i direkt sol. De har dock klarat sig langre an bonden "runt hornet". Bonden sa att sasongen var slut for en vecka sedan, sa jag ar ratt nojd anda. :p

IMG_4853.JPG
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 320
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 176
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp