Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Min Wasagamingros skjuter höga skott och jag misstänker att det är rotskott som jag borde klippa men jag tycker inte den verkar växa så mycket i övrigt så jag börjar tro att det kanske är "vanliga" skott ändå?

Någon som har en gissning?
PXL_20240701_182755074.MP.jpg
 
Min Wasagamingros skjuter höga skott och jag misstänker att det är rotskott som jag borde klippa men jag tycker inte den verkar växa så mycket i övrigt så jag börjar tro att det kanske är "vanliga" skott ändå?

Någon som har en gissning?
Visa bifogad fil 148974

Jag tror Wasagaming brukar vara rotäkta men det kanske varierar mellan olika förädlare. Var har du köpt den?

Jag har en garanterat rotäkta Harison's Yellow som har exakt sådana där skott.
 
Jag har länge varit lite sugen på någon form av höjd i trädgården, som inte är ett träd. Sagt och gjort, förra veckan spontanköpte jag en rosenbåge som mina egensådda gullklematis ska få klättra på. Det är ju dock nästan så att jag lite i hemlighet hoppas på att de inte överlever vintern så jag får en ursäkt att köpa nån doftande klätterros nästa år istället :angel: (självklart skulle jag kunna sätta en ros där direkt, men klematisfröerna är från styvmor och de enda av hur många som helst som lyckades gro. Hade ändå varit fint att ha nåt efter henne här. Ja, jag är kluven)
 
Jag tror Wasagaming brukar vara rotäkta men det kanske varierar mellan olika förädlare. Var har du köpt den?

Jag har en garanterat rotäkta Harison's Yellow som har exakt sådana där skott.

Jag tror jag köpte den på en handelsträdgård här i stan så jag kanske kan kolla med dom.

Om jag låter rotskotten vara kvar - kan det innebära problem om det skulle vara rotskott från under en okuleringspunkt? Jag tänkte att dom väl kanske inte blommar förrän nästa sommar så jag får vänta ett tag.
 
Nu har jag placerat ut snigelbarer med ferramol. Högg ihjäl ett tiotal sniglar när jag ändå var i farten.
Får väl hålla koll i några dagar och se om placeringen blev rätt. Annars flyttar jag dem.

Undrar just hur långt en snigel kryper på en natt..
 
Tjoho! Två av fem snigelbarer var tomma :banana:hoppas det innebär att snigelpopulationen har minskat. Verkar ju som att jag hittade bra placering till de två fällorna i varje fall. De andra tre var lite mumsade på, men inte tomma. Ger det några dagar till annars flyttar jag på dem.
 
Jag gissar på sniglar de älskar persilja
Du hade rätt! Sniglarna klättrar tydligen upp och äter toppen, något jag fick bevittna ikväll. Persiljan struntar jag väl i, men nu var de även på morötterna och sockerärtorna, vilket inte är lika kul eftersom min son ser fram emot att skörda dem.

Så nu har jag dödat mina första mördarsniglar och hoppas på att jag slipper totalinvasion…
 
Du hade rätt! Sniglarna klättrar tydligen upp och äter toppen, något jag fick bevittna ikväll. Persiljan struntar jag väl i, men nu var de även på morötterna och sockerärtorna, vilket inte är lika kul eftersom min son ser fram emot att skörda dem.

Så nu har jag dödat mina första mördarsniglar och hoppas på att jag slipper totalinvasion…
För tredje kvällen i rad dödade jag fler än 100 stycken. Seriemördare deluxe.
 
För tredje kvällen i rad dödade jag fler än 100 stycken. Seriemördare deluxe.
Blir det de mängderna här får det nog bli nån fälla av nåt slag! Undviker helst det dock då övriga sniglar gärna får leva. Har väldigt mycket snäckor i trädgården som jag antar drabbas av sånt också.
Jag kom undan med färre än 10 idag, men funderar på att införskaffa koppartejp och snigelkanter till pallkragarna så kanske de odlingarna får vara ifred i alla fall.
 
@sjoberga @Hedinn järnsulfat ska ju fungera på andra djur vet dock inte hur det är på snäckor.
Tyvärr lika dödligt för snäckor/andra sniglar. :( Så det känner jag får bli en ”sista utväg” om det blir större mängder (och då placera det enbart intill odlingarna då snäckorna inte verkar hålla till där främst vad jag sett hittills), men just nu är de såpass få att det inte känns försvarbart att vara så ”lat” för min del - hur lockande det än känns att slippa klippa. 🙈
 
Idag har jag kört röjsågen med slyklinga i trädgården. Vi kanske inte prioriterar en vacker gräsmattta. Huj vad gick. Jag är också övertygad om att sötbär är invasivt.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 318
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 176
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp