Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag har hittat några galet snygga asiatliljor jag är sugen på att plantera, men de är väldigt giftiga för katter. Har inte katt själv, men mycket utekatter i området som besöker trädgården, händer det att de går och tuggar på blommor ute? Så viktiga är inte blommorna för mig, vill inte riskera att djur far illa i min trädgård så finns risken låter jag hellre bli. :)
 
Jag har hittat några galet snygga asiatliljor jag är sugen på att plantera, men de är väldigt giftiga för katter. Har inte katt själv, men mycket utekatter i området som besöker trädgården, händer det att de går och tuggar på blommor ute? Så viktiga är inte blommorna för mig, vill inte riskera att djur far illa i min trädgård så finns risken låter jag hellre bli. :)
Jag har alltid älskat liljor.
Har aldrig upplevt att något djur - annat än liljebaggar - ätit av dem. Inte ens rådjuren.
 
Idag tappade jag och gamla Bettan räkningen nånstans kring 130 halverade bruna cylindrar.

IMG_7246.jpeg
 
Jag har alltid älskat liljor.
Har aldrig upplevt att något djur - annat än liljebaggar - ätit av dem. Inte ens rådjuren.
Sniglarna fullständigt strimlar mina liljor.

Inte dagliljorna som tur väl är. Nånting får man allt ha ifred!

Och på tal om pionvallmo. Älskar, älskar, älskar! Men inte ett enda av mina fröer kom upp. Varken de jag skördat själv eller de jag köpt. Eller ja, det kom någon millimeter sen tvärdog allt.
Likadant med ringblommor. Spred två påsar i rabatten, de grodde och blev kanske en halv centimeter. Sen hände inget mer..

Jättekonstigt odlingsår för mig i år..
 
Idag tappade jag och gamla Bettan räkningen nånstans kring 130 halverade bruna cylindrar.

Visa bifogad fil 149219
Jag orkade inte heller räkna, men var ute i närmare 2 timmar ikväll och oskadliggjorde mördarsniglar på löpande band. Det var bara tjoff tjoff tjoff utan uppehåll. (Dessutom blev jag tvungen att gå in och dra på mig skyddskläder mot mygghorderna som tapetserade mig). Jag vill inte döda, men om varenda en av de jag oskadliggjorde ikväll hade fått 400 avkommor så såg jag framför mig att jag hade behövt vada fram i en knähög snigelmassa i trädgården tillslut.... 😳😳
 
Jag var ute runt en timme ikväll och klippte över 200 sniglar :yuck: Grannen gjorde mig sällskap på andra sidan häcken i precis samma ärende, hon hade 200 när jag var uppe i ~80 så gissar hon knep det dubbla. Väl inne har jag hittat två stora fästingar i hårbotten, idag är trädgården verkligen inte från sin bästa sida :(
 
Det är helt hopplöst i år. Jag har beställt tio kg ferromol för det räcker inte med att döda dem... Regnet bara fortsätter och fortsätter. Är så less!
Har strött ut 5 kg i min trädgård men hittills inte mycket effekt. Borde kanske beställa 5kg till och prioritera tomtgränsen den här gången...
 
Tänkte att åh så skönt med uppehåll idag efter regnet, det som klart och smhi påstod. Mmm ser det! 9 mm varav en störtskur...Samma mängd som väntas imorn. Hoppas de har fel så det inget blir då! Är ju inte jättekul om hagens sämre partier ska bli kass redan nu mitt i sommaren, var ju nästan så jag fick ta spolspiltan idag! Verkar ju som man får vara hur värdelös som helst i det där yrket och snacka om resursslöseri! Vi märker ju vad vädret blir utan värdelösa prognoser 🙃.

Efter regn kommer regnbåge 😍 två, vid två tillfällen! (De senare hade ändarna lite längre från de tidigare) och så fint gult ljus 😍.
 
Jag orkade inte heller räkna, men var ute i närmare 2 timmar ikväll och oskadliggjorde mördarsniglar på löpande band. Det var bara tjoff tjoff tjoff utan uppehåll. (Dessutom blev jag tvungen att gå in och dra på mig skyddskläder mot mygghorderna som tapetserade mig). Jag vill inte döda, men om varenda en av de jag oskadliggjorde ikväll hade fått 400 avkommor så såg jag framför mig att jag hade behövt vada fram i en knähög snigelmassa i trädgården tillslut.... 😳😳
Jag dödar helst inte heller, men mördarsniglarna är ju invasiva och behöver dödas för att inte slå ut våra inhemska arter… Så det blir lite annorlunda känner jag.
 
Det får mig att tänka att jag strödde ut för lite igår... 😅
Min trädgård är drygt 3500 kvadrat 🙈😁 Rekommendationen 5g/kvm (tror jag) säger att det egentligen behövs drygt 15 kg i min trädgård, men jag har för mig att du bor i villaområde? Du borde alltså komma undan med betydligt mindre 😁
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 304
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 172
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp