Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Det kommer dröja innan jag planterar om dem.. Men till nästa gång!
Jag lärde mig förra sommaren och tänker att allt jag planterar nytt och planterar om får en skvätt markduk i botten. I år tror jag inte att det bor myror i någon kruka 😊 sen upplevde jag inte att det var ett så stort problem heller när dom gjorde det. Något man kan göra är att ställa krukan på ett fat och hålla det vattenfyllt några dagar och vattna växten ordentligt, då vill dom inte bo kvar heller. 😊 Det är få växter som far illa av att vara dränkta ett dygn eller tre.
 
Jag lärde mig förra sommaren och tänker att allt jag planterar nytt och planterar om får en skvätt markduk i botten. I år tror jag inte att det bor myror i någon kruka 😊 sen upplevde jag inte att det var ett så stort problem heller när dom gjorde det. Något man kan göra är att ställa krukan på ett fat och hålla det vattenfyllt några dagar och vattna växten ordentligt, då vill dom inte bo kvar heller. 😊 Det är få växter som far illa av att vara dränkta ett dygn eller tre.
Jag har ju myror i singeln inne i växthuset med, mellan singel och markduk. Vette fan om jag orkar plantera om fem träd bara för att..
De står på fat. Hjälper inte.
 
Jag har ju myror i singeln inne i växthuset med, mellan singel och markduk. Vette fan om jag orkar plantera om fem träd bara för att..
De står på fat. Hjälper inte.
Som sagt, jag har inte upplevt att växterna skadas. Men har du vatten på fatet? Är fatet vattenfyllt så tar dom sig inte in. Men det är en kortsiktig lösning för att bli av med dom. Jag har även ställt upp krukorna på distanser, vilket har fungerat hyfsat.
 
Som sagt, jag har inte upplevt att växterna skadas. Men har du vatten på fatet? Är fatet vattenfyllt så tar dom sig inte in. Men det är en kortsiktig lösning för att bli av med dom. Jag har även ställt upp krukorna på distanser, vilket har fungerat hyfsat.
Får testa om jag kan få upp dem på ett snyggt sätt.

Det står inte vatten på fatet hela tiden, nej. Men jag vattnar dagligen och rejält någon gång i veckan (så det rinner igenom).

Upptäckte nu att jag har myror i en kruka inomhus också :bag: :nailbiting: måste kommit med jorden..

Myror i sig är väl inget problem, men när de bygger bo i krukorna tar det ju plats från rötterna..
 
:cautious:
FB_IMG_1721150183221.jpg
 
Har har vi mer svartmyror an nagon annanstans. Overallt. Inne och ute. Sjalvklart gillade de mina rabarber bunkar :cautious: sa jag har sparat kaffesump (vi anvander en "french press" sa det kommer med en hel del "kaffe" nar sumpen skoljs ur) med en hel del vatska. Jag har nu vattnat med det i nagon vecka, och strott ut sumpen som jag sedan "ror" och vattnar ner. Det finns inte en myra i nagon av planterings bunkarna jag gjort det!

Kanel ska jag ocksa prova ... (De gillar alltsa inte kanel alls?)
 
Visste att jag borde ha kartgallrat och klippt lite mer i det här trädet 🙈
PXL_20240717_075713977.jpg
Rekordskörd och jättemycket regn som både tynger och mjukar upp jorden var mer än det tålde. Stammen lutade omkring 45 grader med majoriteten av grenarna ytterst så det var kanske dödsdömd men jag grämer mig ändå...
 
Visste att jag borde ha kartgallrat och klippt lite mer i det här trädet 🙈
Visa bifogad fil 149374
Rekordskörd och jättemycket regn som både tynger och mjukar upp jorden var mer än det tålde. Stammen lutade omkring 45 grader med majoriteten av grenarna ytterst så det var kanske dödsdömd men jag grämer mig ändå...

Samma hände mig med mitt ena gammelträd när jag var borta hos särbon i helgen :cry: Ledsamt men inte förvånande, vi har väntat på det i många år samt att jag inte orkat beskära det tillräckligt.

Men båda gammelträden är äldre än vad är och jag blev 50 förra augusti... :(
 
Samma hände mig med mitt ena gammelträd när jag var borta hos särbon i helgen :cry: Ledsamt men inte förvånande, vi har väntat på det i många år samt att jag inte orkat beskära det tillräckligt.

Men båda gammelträden är äldre än vad är och jag blev 50 förra augusti... :(
Ja, det här var rejält gammalt också, tror det är med på en gammal flygbild från 50talet.

Eftersom rötterna ändå var relativt intakta i marken hade jag lite hopp om att alla äpplen skulle kunna sitta kvar och mogna trots horisontalläge. Synd bara att min 6åring har selektivt minne och glömde att jag bad honom att inte plocka, och istället tyckte det var en kul idé att skaka ner alla äpplen när han lekte i trädet :cry:
 
Igår var det precis ett år sedan vi fick nycklarna till vårt lilla hus, med den försummade trädgården 😍. Jag försöker att komma ihåg att ta många bilder, för att kunna titta tillbaka och se hur det går framåt 😊. Lite har det hänt!

Jag älskar att bo i hus med trädgård, kanske ännu mer än jag trodde innan vi flyttade 🥰. Speciellt när livet, just nu jobbsituationen, gör att livet känns lite jobbigt. Det är verkligen terapi att gå ut och pyssla med planteringarna eller klippa gräs, när stressen tränger sig på 😊.

IMG_7277.jpeg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 267
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 167
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp