Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Första dagen det inte regnar på jag vet inte hur länge och det börjar bli dags att ta sig an roshäcken.
Har sått blommor som ska få bo framför (har glömt namnet men fick tips av er 🙈 blå perenner 🤷‍♀️).
Har även dragit bort den gamla rabattkanten som ju inte gjort ett jota mot gräset och en ny står i en låda här hemma. Tanken är att jag ska gräva bort allt ogräs runt rosorna, försöka få dit en markduk och sedan plantera blommorna jag sått.
Frågan är om det djup den har idag är tillräckligt eller om det måste vara mer?
20240719_104807.jpg
 
Första dagen det inte regnar på jag vet inte hur länge och det börjar bli dags att ta sig an roshäcken.
Har sått blommor som ska få bo framför (har glömt namnet men fick tips av er 🙈 blå perenner 🤷‍♀️).
Har även dragit bort den gamla rabattkanten som ju inte gjort ett jota mot gräset och en ny står i en låda här hemma. Tanken är att jag ska gräva bort allt ogräs runt rosorna, försöka få dit en markduk och sedan plantera blommorna jag sått.
Frågan är om det djup den har idag är tillräckligt eller om det måste vara mer?
Visa bifogad fil 149481
Kantnepeta är det som jag ska plantera framför 🙈
 
Tappade helt lusten att gå in i tråden när vädret mest varit moln&tråk i sommar men alltid trevligt att se vad ni pysslar med för fint i trädgården/"trädgården" (min kategori för övrigt hehe). Några av mina tomatplantor har växt på bra, kanske får lite skörd där. Börjar få lite blommor från frön som jag satt och givetvis slarvat med omplanteringen:D Trodde min squash hade dött men verkar komma igen :bow: Min sallad var lite kinkig så den gav jag upp men jag är ändå jävligt dålig på att skörda den.

Ja justja, har Gurkört som snart slår ut som jag har fått i någon SS/HemligPåskhare. Blir kul att testa gnaga på något nytt då den är ätbar:bump:
 
Surfade runt på internätet och som av en händelse hamnade jag på Cramers hemsida. Igen.
Jag hittade ett körsbär som måste bo hos oss. Blir bara två meter hög. Yttepyttelitet gulligt träd! Jag behöver ha det i min trädgård!

Jag är härmed bannlyst från Cramers :cautious:
 
Nu planerar vi trädgård för fullt! Ett hörn ska bli lekplats till barnet, så där ska pallkragar och kompost flyttas. Vette tusan var jag ska sätta allt.. Har inga växter att flytta, det är bara jord i kragarna för tillfället.
Har en miljon tankar i huvudet nu. Försöker göra en skiss över tomten men det vill sig inte riktigt.
 
Idag kom äntligen grävaren. Ena vresrosraden är borta. De två slyruggarna på södra delen av tomten är borta. Fyra stubbar som slyruggarna vuxit upp från är borta och en smällbärsbuske är borta :banana:
Nackdelen är att mina stackars vinbärsbuskar fick flytta idag och likaså rabarbern. Rabarbern är inte glad, vinbären såg nöjda ut när jag gick in för en timme sedan.
Här stod det en vresroshäck imorse.
1000000794.jpg


Äntligen kan jag komma framåt med mina planer :)
 
Det blir för jäkla varmt i mitt växthus :(
Trots sju takfönster
Jag försökte förra året hänga upp gardiner utanför men det gjorde inte mycket skillnad
Funderar på det borde väl gå att göra fler dörrar
Det är kanalplast och man kan ta bort sektioner men det är lite tjurigt att skruva dit dom själv igen och med det här växlande vädret behöver det vara enkelt
 
Jag tar in massor av pionblommor, det är väl snarare bra för plantan att slippa sätta frö, det tar energi.

Tråkigast med pioner i vas är bara alla dessa små myror som följer med in.... De tycks älska pionernas nektar. Jag får utföra ständiga räddningsaktioner (så lämna kvar en blomma eller två därute, dit du kan sätta tillbaka myrorna!).
Jag har fått reda på att man inte får ta alla utan måste lämna en del, minns inte om det var 1/3, pga att det sitter blad på blomskaften och om man tar så många blad riskerade blomningen bli sämre nästa år.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 055
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 154
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp