Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Mina pionvallmo Black Peony har slagit ut 😍
 

Bifogade filer

  • 82F41E2B-8F07-4EBA-AF36-B04757CA6D7D.jpeg
    82F41E2B-8F07-4EBA-AF36-B04757CA6D7D.jpeg
    479,9 KB · Visningar: 32
Alltså det här med att odla morötter verkar inte vara min grej... 🙈 De som inte utseendemässigt ser helt oätliga ut smakar dessvärre så illa att de är helt oätliga.
Men blasten är i alla fall frodig och fin... 🙄
1000007534.jpg

Tur att jag har andra grödor i odlingarna som funkar bättre... 😊
 
Hittade den DRÖMMIGASTE rosen igår 😍 såg den och kände direkt att jag måste ha den om jag så sälja mig själ för att få den (behövs inte, jag köper den på Flora Linnea istället) luktade underbart med riktig rosdoft.
IMG_20240714_142608.jpg
 
Hjälp!
Är det inte sniglar så är det myror.
Hur blir jag av med myror i krukor i växthuset? Jag vattnar dagligen, och det verkar inte avskräcka dem..
 
Fast alltså, de är i hela krukan.. Överallt! Fattar inte att de trivs, jag vattnar ju som sagt igenom dem dagligen..

Ska testa kanel och kaffesump.
Men de gillar inte lukten så det kan räcka att lägga en rejäl sträng i ytterkant
Jag strödde som sagt ut kanel men inte i hela växthuset utan längs väggen bara de flyttande ändå faktiskt
Även i en odlingslåda strödde jag längs kanten och de gav sig av
 
Men de gillar inte lukten så det kan räcka att lägga en rejäl sträng i ytterkant
Jag strödde som sagt ut kanel men inte i hela växthuset utan längs väggen bara de flyttande ändå faktiskt
Även i en odlingslåda strödde jag längs kanten och de gav sig av
Alltså jag är nog trög nu :bag: men lukten måste ju försvinna när jag vattnar? Och försvinner verkligen boet av det? De har ju bosatt sig i krukorna..
 
Men om du lägger en sträng i ytterkant och inte vattnar på den utan i mitten med en kanna utan stril så blir ju inte kanelen blöt
Men vattna med kaffe istället det kanske fungerar bättre
Men hela krukan blir ju blöt när jag vattnar. Det går liksom inte undvika..
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 267
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 167
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp