"Rika människor", vilka är de?

Inte_Ung

Trådstartare
Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna.
Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos användare.

Så nu undrar jag hur ni definierar vad som är "rika människor".

Jag tänkte vänta med min egen definition för att inte biasera svaren.
 
Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna.
Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos användare.

Så nu undrar jag hur ni definierar vad som är "rika människor".

Jag tänkte vänta med min egen definition för att inte biasera svaren.
Jag är ochså så nyfiken på hur folk idag tänker på "rika människor" .
Räkna bort alla miljardärer, så tänker jag att en "rik" person har riktigt gott om pengar över när alla basala fasta utgifter är betalda. Mat (bra och näringsriktig mat. Hit räknas inte köpemat, extra dyrt kött, skaldjur, och annat som räknas som "lyx"mat) hus (ej huslån eftersom man själv väljer om man vill köpa dyrt hus /lgh och har stort eller litet lån) Bil (men alla ev. lån /leasing kostnader är precis som med hus. Man behöver inte den fetaste och nyaste bilen) Sen om det blir väldigt lite kvar efter att alla "måsten" också har betalats så är ju det alltid ett eget val.
 
Om vi pratar om ekonomi.
Jag tänker att man kanske i första hand pratar om medelklass och överklass och sedan kommer rik. Rik för mig är en person som har miljoner att undvara och lever mycket gott.

Jag håller med dig om beskrivningen av rik, även om jag väl aldrig direkt funderat på någon definition. Men håller inte om att det skulle vara "först medelklass och överklass och sedan rik". Klassbegreppet är något annat och både personer ur medelklassen och överklassen kan vara rika.
 
Det vet jag faktiskt inte.
Utan jag undrar vad andra människor menar med "rika människor"?
Bland i trådar uppfattar jag att folk syftar på människor som rika när de har en bättre standard och i deras ögon ”slösar” pengar. Det kan vara när folk tar en vecka fjällenresa, köper en fabriksny bil, går på restaurang, installera solpaneler eller något liknande som för personen inte är möjligt.
 
Bland i trådar uppfattar jag att folk syftar på människor som rika när de har en bättre standard och i deras ögon ”slösar” pengar. Det kan vara när folk tar en vecka fjällenresa, köper en fabriksny bil, går på restaurang, installera solpaneler eller något liknande som för personen inte är möjligt.

Så upplever jag det också. Folk pratar om "rika människor" när de pratar om folk som har mer pengar än en själv, så mycket mer att det leder till andra levnadsvanor. Och att den rika har en (upplevd) dålig insikt om förutsättningarna för den "fattigare".
 
Rika människor är för mig de som är ekonomiskt oberoende.
Endel nöjer sig med att bo i husvagn, cykla och äta färdigrätter och handla på secondhand. Då kan det vara lätt att få pengarna att räcka till allt man behöver och aldrig titta på en prislapp utan att vara rik.
Men jag förstår hur du tänker. Skulle JAG vara ekonomiskt oberoende så skulle det krävas måååånga miljoner :laugh:
 
Begreppet förväxlas tämligen ofta av både politiker och andra med begreppen kring inkomstnivå. Vilket är ett problem i ett samhälle där politiken skapat ett samhälle som beskattar inkomster stenhårt, men tillgångar (rikedom) inte alls - på ett nästan absurt skatteparadisiskt sätt.
 
Så när politiker pratar om "de allra rikaste" så gäller det för dig de som är ekonomiskt oberoende? Hur tänker du att en sådan människa lever? Eget flygplan, helikopter? Flera bostäder? Flera dyra bilar. Exklusiv mat och dyra drycker?
Hur man lever hör inte till min definition av rika människor.

Definitionen av ekonomisk oberoende är en person som kan leva på avkastningen av sina investeringar och därmed inte behöver någon inkomstkälla så som lön.
Så för mig är en rik person en person som är ekonomisk oberoende. Om den sedan lever i ett tält i fjällen och äter burksoppa eller bor i lyxvillor spelar ingen roll.
Jag anser att den människan är rik.
 
Det är skillnad på rika människor och Riktigt Rika Människor.

Jag kan vara rik eller inte beroende på vilket sammanhang det är.
Om jag tex är i Indien och besöker en liten fabrik där personerna jobbar 24/7
Där anses jag inte bara rik utan även extremt priviligerad. Vilket jag också är i jämförelse.

Åker jag med någon i dennes privata flygplan känner jag mig inte alls rik.
 
Endel nöjer sig med att bo i husvagn, cykla och äta färdigrätter och handla på secondhand. Då kan det vara lätt att få pengarna att räcka till allt man behöver och aldrig titta på en prislapp utan att vara rik.
Men jag förstår hur du tänker. Skulle JAG vara ekonomiskt oberoende så skulle det krävas måååånga miljoner :laugh:
Det handlar inte om att få pengarna att räcka till, det är inte definitionen av ekonomisk oberoende. Det är att man inte har något behov av en inkomstkälla överhuvudtaget för att ens rikedom (läs investerade pengar) ger tillräcklig avkastning som går att leva på.
 
Jag håller med dig om beskrivningen av rik, även om jag väl aldrig direkt funderat på någon definition. Men håller inte om att det skulle vara "först medelklass och överklass och sedan rik". Klassbegreppet är något annat och både personer ur medelklassen och överklassen kan vara rika.
Jag hittade inte orden jag sökte för att förklara skillnaden.
Familjen Karlsson i radhus, två begagnade bilar och stabil ekonomi men inget överflöd och familjen Johansson i stor villa i fint område, två nya bilar, sommarhus och en rejäl marginal i ekonomin. Jag uppfattar inte Johanssons som rika utan mer bättre bemedlade. De har troligtvis lån på en del och behöver jobba som de gör för att hålla standarden. Men jag gissar att många ser dem som en ekonomisk överklass.
 
Beror på vilket sammanhang man pratar om det. Pratar man globalt har jag inga problem med att säga att ”vi svenskar” är rika. Pratar jag om folk i eller nära mitt liv pratar jag om de ekonomiskt oberoende. Bland de som är rika i min mening så har de säkert ytterligare en definition av det, för det finns ju alltid de som har mer osv.
 
Det handlar inte om att få pengarna att räcka till, det är inte definitionen av ekonomisk oberoende. Det är att man inte har något behov av en inkomstkälla överhuvudtaget för att ens rikedom (läs investerade pengar) ger tillräcklig avkastning som går att leva på.
Jo jag vet vad ekonomiskt oberoende betyder.
Rik kan man var på mycket i livet. Och jag håller med att man kan se en ekonomiskt oberoende som rik eftersom den är fri från den ekonomiska tyngden inom hens ramar.

Men jag ser inte alla som är ekonomiskt oberoende som rika på pengar.
Utanför sina ramar så kan de vara väldigt utsatta ekonomiskt.
 
Jag hittade inte orden jag sökte för att förklara skillnaden.
Familjen Karlsson i radhus, två begagnade bilar och stabil ekonomi men inget överflöd och familjen Johansson i stor villa i fint område, två nya bilar, sommarhus och en rejäl marginal i ekonomin. Jag uppfattar inte Johanssons som rika utan mer bättre bemedlade. De har troligtvis lån på en del och behöver jobba som de gör för att hålla standarden. Men jag gissar att många ser dem som en ekonomisk överklass.

Jag tycker att Johanssons låter som ett skolboksexempel på övre medelklass utifrån vad du beskriver. Men jag förstår hur du menar :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 068
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 844
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 632
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp