Vad gör soc egentligen?

@Görel redan här är det back 4000 i månaden
Då måste kostnaderna ned fort, har du dragit i dubbla handbromsar och gått igenom alla åtaganden och sagt upp allt som finns och kostar? Annat boende som totalt ger lägre kostnader och bättre inkomstmöjlighetet? Om man ser att situationen snart kommer förbättras så kan man ta det lite lugnare, men har man en förväntan om långvarigt stöd måste man ta i superhårt direkt och hitta balans.
 
@Görel redan här är det back 4000 i månaden
Det du måste tänka på är att man inte kan få hjälp med alla utgifter och att man behöver visa vad man gjort för att själv lösa sin situation.

När jag själv sökte hjälp för 30 år sedan hade jag räknat ut vad jag borde få men det blev inte alls så, flera utgifter underkändes och man ansåg att jag sökt alldeles för få arbeten. Jag beviljades matpengar och hyra om jag minns rätt. (fick dessutom sommarjobb på socialkontoret då jag hade de rätta kvalifikationerna de sökte).

Det finns gränser för hur hög hyra som ersätts. Äger man en bil kan man bli uppmanad att sälja den. Alla utgifter räknas inte som relevanta.

Dessutom så behöver man visa kontoutdrag tre månader tillbaka för att visa vilka inkomster man haft och vad man gjort med dem. Det är där som swish kan bli en stor nackdel eftersom de räknas som inkomst. Har du haft vad som anses som överskott tidigare månad kan du bli nekad eftersom det anses att du borde ha hushållit bättre med de inkomster du har.

Jag har inte arbetat med försörjningsstöd på länge så jag är inte uppdaterad på alla detaljer, utan har koll på grunderna.
 
Det du måste tänka på är att man inte kan få hjälp med alla utgifter och att man behöver visa vad man gjort för att själv lösa sin situation.

När jag själv sökte hjälp för 30 år sedan hade jag räknat ut vad jag borde få men det blev inte alls så, flera utgifter underkändes och man ansåg att jag sökt alldeles för få arbeten. Jag beviljades matpengar och hyra om jag minns rätt. (fick dessutom sommarjobb på socialkontoret då jag hade de rätta kvalifikationerna de sökte).

Det finns gränser för hur hög hyra som ersätts. Äger man en bil kan man bli uppmanad att sälja den. Alla utgifter räknas inte som relevanta.

Dessutom så behöver man visa kontoutdrag tre månader tillbaka för att visa vilka inkomster man haft och vad man gjort med dem. Det är där som swish kan bli en stor nackdel eftersom de räknas som inkomst. Har du haft vad som anses som överskott tidigare månad kan du bli nekad eftersom det anses att du borde ha hushållit bättre med de inkomster du har.

Jag har inte arbetat med försörjningsstöd på länge så jag är inte uppdaterad på alla detaljer, utan har koll på grunderna.
Men det stämmer ju inte helt överallt heller, har en bekant som spelar upp sina pengar emellanåt och får hjälp den månaden med hyran pga tömt konto. Eller om nu sådant kanske inte spelar in i "hushålla bättre med pengarna".
 
Men det stämmer ju inte helt överallt heller, har en bekant som spelar upp sina pengar emellanåt och får hjälp den månaden med hyran pga tömt konto. Eller om nu sådant kanske inte spelar in i "hushålla bättre med pengarna".
Man kan få matpengar för att man inte ska svälta. Har man barn är bestämmelserna generösare. Det kan finnas undantag på grund av personliga omständigheter.
 
Men det stämmer ju inte helt överallt heller, har en bekant som spelar upp sina pengar emellanåt och får hjälp den månaden med hyran pga tömt konto. Eller om nu sådant kanske inte spelar in i "hushålla bättre med pengarna".

Socialtjänstlagen är en ramlag. Den anger lägstanivå (men inte exakt) men ger utrymme för flexibilitet. Kommunen har även särskilt ansvar för vissa grupper och spelmissbrukare är en namngiven sådan.

Alla bedömningar ska vara individuella.
 
Kan betala hyran och elen, boende kostnaden (hyran) i fråga har jag tagit upp med en socialsekreterare tidigare och enligt hen var den fullt rimlig. När detta är betalt + telefon för internet och akassa betalt har jag runt 3000kr kvar. Det ska täcka allt annat. Tillägg på mediciner för runt 300 per månad med som är viktiga.
Jag är inte själv i hushållet, valt att hålla det utanför men har en sambo och katter.

Alla abbonemang på allt är uppsagda, sålt av allt som går.

Var hos soc idag i annat ärende men drog detta då med, hon tyckte det skötts dåligt från deras håll men då hon inte jobbar med just detta så hänvisade hon mig bara vidare.

Visst vi kan byta lägenhet till en sunkig etta, med två katter och må skit ett tag. Men detta är ju en lägenhet vi vill bo i länge, vi trivs och den har bra standard. Behöver hjälp av soc som en snabb hjälp just nu
 
Kan betala hyran och elen, boende kostnaden (hyran) i fråga har jag tagit upp med en socialsekreterare tidigare och enligt hen var den fullt rimlig. När detta är betalt + telefon för internet och akassa betalt har jag runt 3000kr kvar. Det ska täcka allt annat. Tillägg på mediciner för runt 300 per månad med som är viktiga.
Jag är inte själv i hushållet, valt att hålla det utanför men har en sambo och katter.

Alla abbonemang på allt är uppsagda, sålt av allt som går.

Var hos soc idag i annat ärende men drog detta då med, hon tyckte det skötts dåligt från deras håll men då hon inte jobbar med just detta så hänvisade hon mig bara vidare.

Visst vi kan byta lägenhet till en sunkig etta, med två katter och må skit ett tag. Men detta är ju en lägenhet vi vill bo i länge, vi trivs och den har bra standard. Behöver hjälp av soc som en snabb hjälp just nu

Om det är så att det är en begränsad tid (dvs sannolikt är situationen mycket bättre om ett par månader med inkomster) så känns bostadsbyte och att göra sig av med katter man vill ha kvar inte som rätt väg. Men om det är mer troligt att man måste fortsätta få hjälp med försörjningen så bör det också tas med i ekvationen så fort som möjligt. Det är enormt tight och svårt att få ihop balansen när inkomsterna inte finns alls.
 
Kan betala hyran och elen, boende kostnaden (hyran) i fråga har jag tagit upp med en socialsekreterare tidigare och enligt hen var den fullt rimlig. När detta är betalt + telefon för internet och akassa betalt har jag runt 3000kr kvar. Det ska täcka allt annat. Tillägg på mediciner för runt 300 per månad med som är viktiga.
Jag är inte själv i hushållet, valt att hålla det utanför men har en sambo och katter.

Alla abbonemang på allt är uppsagda, sålt av allt som går.

Var hos soc idag i annat ärende men drog detta då med, hon tyckte det skötts dåligt från deras håll men då hon inte jobbar med just detta så hänvisade hon mig bara vidare.

Visst vi kan byta lägenhet till en sunkig etta, med två katter och må skit ett tag. Men detta är ju en lägenhet vi vill bo i länge, vi trivs och den har bra standard. Behöver hjälp av soc som en snabb hjälp just nu
Soc bryr sig inte om dina katter, eller ens om du har hund, så tar du av matpengarna du får till dig och köper mat till dem och själv lever på havregrynsgröt så bryr de sig helt enkelt inte. De har betalt ut matpengar enligt norm och så får du klara dig på det. Det svaret fick jag när jag hade hund och fick försörjningsstöd. Nu valde jag billigt foder till sagda hund så det blev inga skyhöga summor. Det är ju något man kan göra när man "inte planerar" att ha försörjningsstöd en längre tid, utan försöker komma på rätt köl så fort det ens är möjligt.

Så länge de inte hävdar att du ska byta lägenhet behöver du kanske inte det? Ett trivssamt boende gör enormt för själen, rena läkekraften, så gör inget förhastat där förrän de verkligen säger att du behöver.
 
Även här där hyrorna överlag är rätt höga verkar de ha helt okej nivå för vad som är "rimligt boende". Av mina vänner som fått försörjningsstöd ganska länge är det ingen som behövt "byta ner sig" från sina medeldyra tvåor (för en ensamboende vuxen).
 

Bifogade filer

  • 20240925_145943.jpg
    20240925_145943.jpg
    309 KB · Visningar: 38
Det kan finnas individuella specialskäl till att göra andra bedömningar, men i huvudregel ska sambos i socs bedömningar ekonomi betraktas gemensamt.

Jag har av personliga skäl, svårt acceptera att det är så, jag tycker det är idiotiskt på ett privat plan, men det är så riktlinjerna ser ut och det har prövats rättsligt.
Stycket i bilden kommer socialstyrelsens handbok för ekonomiskt bistånd
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör...
Svar
16
· Visningar
2 365
Senast: Billy
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 534
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp