Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har problem i paddocken med min. Så fort jag har galopperat blir hon så himla stressig och kan inte trava igen utan mer står på stället och galopperar. Får henne inte tillbaka till en bra trav med bjudning utan hon tror att har man en gång galopperat så skall vi fortsätta galoppera.
Nån mer som har samma problem? Vad gör ni?:confused:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Har väl haft lite samma problem men det vi kämpar med är mest att lägga galoppen längs med långsidorna på fyrkantsspåret. Jag har alltid använt mig av hörnen i ridhus/paddock tidigare och när man väl sitter där bekväm och dann så tror lilla Rosie att galopp skall man ta i varje hörnpassering så det har vi problem med. Det jag gör är att undvika fattningar just där eller överhuvudtaget i något som liknar ett hörn, tar den på volt och som jag skrev längs med långsidorna istället.

Tror att du kan testa att ta en fattning, galoppera 5-6 steg, bryt av till trav, trava på en volt, en ny fattning osv osv. Så hon förstår att man faktiskt kan trava emellanåt. Var stenhård med att galopp på stället inte är okej för i längden blir det skitjobbigt.

De är ju unghästar som tur är så lite konstiga perioder får de ju ha ;) Vi ska på hopp CR i Varberg på söndag. Ska bli kul!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lägg en volt, dvs bryt av på böjt spår, fortsätt trava runt på volten o böj henne o aktivera hjärnan. Om hon då travar för fort så acceptera det för stunden bara hon travar istället för att galoppera.

Sen fattar du ny galopp o bryter av igen men på annat ställe o på böjt spår. Håller du på så konsekvent så har du brutit den lilla ovanan på noll tid!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Åh vilka underbara bilder!

*kl*
Idag ska jag kika på hoppsadel, ser den ok. ut så får jag ta den på öppet köp och prova, så, hoppas, hoppas..

Dressyrträning igår, gick okej..frågar mig ibland om jag sätter mina krav för högt gentemot min och pållans förmåga? Alltså galoppfattningarna är jättefina, hon gör ju inga byten, dock ett enkelt byte med travsteg emellan;). Hon flyttar lätt för skänkeln i svagare sidvärtes längs diagonal.
Sedan är det lydnaden, hon tar inte halvhalt-förhållande plus att hon lite hänger på höger tygel och är svårare att ställa igenom åt det hållet. Hon får inte bli för hög å inte för låg å inte för kort å inte för lång..förstår inte varför jag tycker det är så kul med dressyr, hi,hi..

Har någon tips på övningar som underlättar? Jag låser ju tyvärr gärna högerhanden då när jag upplever henne stark=wery no,no, jag vet:crazy:..

Till exempel efter sidvärtes igår så blev känslan i höger varv mycket bättre.
Skulle det vara skadligt att hoppa lite på böjt spår?
Bomövning på böjt spår?

Som sagt tips på att få hästen lösgjord och mjuk och inte hänga på höger och nå´t som får mig att släppa fixeringen;).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Red dressyrlektion idag. Det hjälper som ni säjer att böja igenom ordentligt och gå in på en pytteliten volt.:laugh:
Fick rida på mittvolten och ställa och leda och fatta galopp och sedan sakta av, rida lätt och fortsätta på mittvolten. Gick hyfsat men hon blir väldigt "stissig" även om hon inte gör något dumt.
Skrittade sedan på långtygel och när jag skulle trava igen var hon lugn och hittade takten.
Nu ska hon hoppträna på torsdag sen blir det vila i minst två och en halv vecka.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Klart hon blir stissig för hon har ju övat in sitt beteende o nu bryter du hennes cirkel!:D Det går snart över om du är konsekvent.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hur gick det med sadeln?

Har lite bråttom just nu så jag kan inte komma med några genomtänkta råd till dig men ska tänka o återkomma om jag har nåt tips till dig. Men tänk på att stärka vänster sida lika mycket som höger. Blir ofta så att man rider mer i det varv som dom hänger i.

Sen hänger 99% av alla unghästar i en tygel, oftast höger, så ni är inte unika på nåt sätt om dt tröstar lite!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det tröstar faktiskt ordentligt:)!
Men lite roliga övningar önskas-å självklart vet jag vikten av att jobba båda sidor även om det som du säger är lätt att överjobba och kanske fixera vid den som ställer till "problem".

Var och hämtade en sadel igår på öppet köp!
Tyvärr tycker jag den var i mycket sämre standard än som utlovats samt att stoppningen behöver ses över. Tycker också den släpper bak när hon går runt med den, ligger an jättebra ganska bra annars.
Sadeln är nog mycket mycket äldre än vad dom säger annars har det varit väldigt oaktsamma personer..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

kl

Här kommer en liten uppdatering från oss. Silvia har börjat greppa vad dressyr haldlar om och hon gör stora framsteg för varje gång vi är på ridbanan. Igår sökte hon sig fram och ner tom i traven! Jag är så nöjd med henne. Bara på de här veckorna vi har ridit lite så har det hänt massor.
Men man känner att det kommer ta tid att stärka henne. Hon har en stor trav, som kräver mycket av henne, inte konstigt hon helst skrittar:D
31749647.jpg

31749660.jpg

31749665.jpg

31749668.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj vad tiden går!
Här hinner man ju inte med att uppdatera sig innan det runnit iväg flera sidor. Men det är jättekul att läsa om er alla!

Polly, ang sadeln kan du ju alltid kontakta sadeltillverkaren och be dom söka på sadelns tillverkningsnummer. Då får du fram ålder på sadeln.
I vissa fall är det ju klart uppenbart att sadeln inte är så "ny" som säljaren säger.

Ang ridningen så knallar det på frammåt i rätt riktning hemma. Det är svårt det där med att sätta rätt krav ibland. Jag har höga krav på mig själv, eller hög press kanske är mer rätt uttryckt(från mig själv då). Jag är Aldrig nöjd och hittar alltid massor av saker som jag skulle ha kunnat göra mycket bättre. Det är bra, jag vill utvecklas och jag tar in tips och råd. Men det finns ju en baksida också. Jag kan vara för hård mot mig själv. Är man inte uppväxt på hästryggen så ska man kanske inte jämföra sig med dom som är det och som har tävlat sen barnsben. :angel:

Men det är skönt att ha en tränare hemma som hjälper en att visa var jag ska sätta ribban för hästen i alla fall. :) (Där är jag av någon outgrundlig anledning inte alls lika hård :o)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men en sån charmknutte :love: Vilken härlig färg och vilken lugg!!!
Ser jättehärlig ut!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ok polly, men köp den inte om den är i sämre skick än utlovat. Finns säkert nån annan som är i bättre skick av samma märke.

Jag är i skolan så jag hinner inte tänka efter just nu på övningar men jag återkommer. Till dess så tycker jag att du ska ha henne utåställd i vänster varv, alltså så du låtsas att hon är formad för höger varv fast du rider i vänster. Då får du henne att ta vänster tygel!:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jättesöt!! Vilken gulligliten kalaskula den har :D !! Hihi. Länge sedan jag red isis...:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Sara hopptränade Rivica idag. Fungerade super. Allt stämde. Man blir så himla glad när det går bra.
Hade olika linjer med travbom litet hinder och olika distanser till "riktigt" hinder. Idag fungerade det även att sakta av till trav efter galoppen och fortsätta trava för att hoppa en ny linje med travbom först.:bump:
Nu åker hon ut i hagen i solskenet och får semester i nästan tre veckor.
(Tar in henne ikväll förstås):rofl:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

kl

Här kommer en liten uppdatering från oss. Silvia har börjat greppa vad dressyr haldlar om och hon gör stora framsteg för varje gång vi är på ridbanan. Igår sökte hon sig fram och ner tom i traven! Jag är så nöjd med henne. Bara på de här veckorna vi har ridit lite så har det hänt massor.
Men man känner att det kommer ta tid att stärka henne. Hon har en stor trav, som kräver mycket av henne, inte konstigt hon helst skrittar:D
31749668.jpg

Vilken underbar uppsyn! Å vilken fin form du har på henne på övriga bilder, bra jobbat!:bow::bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja jag blev lite orolig där innan jag läste att du tänkte ta in henne igen i kväll....;)

Skönt när allt funkar i hoppningen. Ska ni åka bort eftersom hon får vila nu?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kl
Idag har min häst fått en rejäl genomkörare.:)
Min hopptränare hoppade honom ikväll, och hon tyckte tyvärr att hon fick "börja om" litegrann. Hon har inte hoppat honom sen kvalitén och tyckte i och för sig att han kändes starkare men att han var tillbaka lite där han var tidigare.
Nu har jag fått i "läxa" att rida mycket mer varierat på banan, jobba mer med att korta, länga galoppen. Börja flytta mer för sidförande skänkel, hoppa serier mm, mm...
Nu kändes det helt plötsligt att det blev lite mer på allvar.:crazy:

Som någon annan skrev tidigare: Rom byggdes inte på en dag...:)
Nu vet jag i alla fall vad jag har att göra den närmsta framtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
35 36 37
Svar
723
· Visningar
22 682
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
16 945
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
8 010
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp