Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min 06:a vid namn Jackie Rory är en connemaraponny som är helt underbar. Hon är ganska tuff i psyket men det har vi nu fått ordning på, jackie har varit hos mig mestadels av tiden sedan hon var två år gammal. Och när jag fick chansen så köpte jag henne direkt av uppfödaren. Jackie är otroligt lättlärd men med ett riktigt ponnysto-temperament. Man får ibland lura henne lite för att få henne att göra som man vill och när man börjar med något nytt svarar hon ofta med att bli lite dum, men tar man lite i taget och ger henne en chans att förstå så accepterar hon efter en liten stund. Jackie blev totalt nerdömd på sitt treårstest tyvärr, men man vet ju vad det är man ger sig in på och vad förutsättningarna är, jackie hade en riktig skitdag och det var synd. Men nu har hon kommit igen big time. KOmmer lägga upp lite länkadresser här som ni gärna får kika på och kommentera. Om ni inte når någon av dom får ni gärna säga det så ska jag lösa problemet. Hoppas på mkt feedback!

http://www.youtube.com/watch?v=kwTSXaTxUm8&feature=player_embedded#! (23 september)


http://www.youtube.com/watch?v=lYZ0vKKtRNs (30 september, här är hästen underbar)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min kommer också få en ordentlig vila. Som Happyrider men troligen hela januari också...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ställer nog av i januari. Blir någon dryg veckovila ev. i oktober alt på novemberlovet.

*kl* Kom hem efter sadelprovning men det bidde inget köp..
Den enda som både låg super på hästen och som jag tyckte känndes bekväm var en Albion K2..åh, tänk det trodde jag nästan då jag har en så´n i dressyren.
Finns bara en liiiiten hake;)=priset. Ska försöka hitta en begagnad.
Även prestige Versialle låg bra men jag tyckte den var mycket hårdare.
Usch så svårt..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Tömkörde Bianca för ett par veckor sedan

31727899.jpg


31727902.jpg


31727687.jpg


31727803.jpg


31727889.jpg


31727897.jpg


31727912.jpg


31727974.jpg


Foto Andréa Kjellberg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Blir ett par veckors vila när det passar i dec-jan. Hon stod ju i 5 veckor i somras så jag tycker inte hon behöver jättemycket vila. Men jag ska rida 2 hästar i vinter så JAG kan behöva lite vila...:D

polly, det finns rätt många K2 till salu så det hittar du säkert en. Annars får du göra som Hedwig o importera en själv! MYCKET billigare än att köpa i Sverige...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hon ser jätte trevlig ut :)

Tack så mycket! Ser att ni pratar om att vila hästarna. Jackie går ganska intensivt nu några veckor sen blir det nedtrappning och vila i ungefär 1½ - 2 månader. Vill komma igång ganska skapligt i vår så vi får en sportslig chans till 5-års championatet:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Riktigt söt!! :)

KL

Var i ridhuset idag. Vet inte vad som hänt men det är som om allt har satt sig hos Rosie. Hon går i en riktigt bra form i skritt och trav, galoppen jobbar vi på men är riktigt trevlig i de andra gångarterna. Känner mig riktigt stolt som har en så fin och duktig 4-åring :love:

I början av varje pass så bänger och flänger hon lite med huvudet precis som om hon vill komma undan, så det jobbar vi mest på nu. Annars känner jag mig nöjd med framgångarna iår :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Red lektion idag och fick äntligen till en fin galoppfattning utan att hon slog med huvudet.;)
Det är det lilla man blir glad för.
Har börjat sitta ner lite mer på henne nu.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Roligt roligt, måste bara kolla så mitt huvud hänger med. Visst är det du som rider den dagliga ridningen och Sara hoppar henne?

Jag sitter ner en hel del på Rosie, jag får henne att jobba mycket bättre där för jag är inte så stark i lätt ridningen...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Galoppfattningar..huvvaligen säger Majken! Dom utför man bäst genom att slängtrava vildsint o falla över...av underlig anledning blir Matte riktigt arg när jag gör så???:confused:...

Jag sitter också ned en del men hon har ruskig ponnytrav så det är inte lätt!:o Idag ska vi öva på hemläxan vi fick av hopptränaren i tisdags, vi ska lägga ut 4-5 galoppbommar, 3 meter emellan, och öva på att stärka galoppen. Hon har blivit mycket bättre men bryter av när hon inte orkar o det är dags att få ur henne det nu.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu var det längesen igen, men de händer inte mycket.
Vi har flyttat till ridhus och tränar dressyr en gång i veckan. På torsdag ska vi börja hoppträna för Eamond Hickey, Det ska bli kul!

Vi ska starta en lokal dressyrtävling i slutet på november, jag undrar behöver man häst och ryttar licens då?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl* Kom hem efter sadelprovning men det bidde inget köp..
Den enda som både låg super på hästen och som jag tyckte känndes bekväm var en Albion K2..åh, tänk det trodde jag nästan då jag har en så´n i dressyren.
Finns bara en liiiiten hake;)=priset. Ska försöka hitta en begagnad.
Även prestige Versialle låg bra men jag tyckte den var mycket hårdare.
Usch så svårt..

Tank, jag som har en jattefin begagnad K2hopp till salu...synd att du inte bor har i narheten! Den ar svart, M fit, 17" och i mkt gott skick.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

-kl-

Film från hoppträningen igår (jag vet, det står att det var 8 oktober men det var ju 7 oktober,var alldeles för trött när jag gjorde filmen)...
Vi gicktillbaka till basic men lärde oss galoppombyte på typ 1 min ;). Det tackar vi tränaren för!

http://www.youtube.com/watch?v=5gkJcBkxrBw
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL.

Behöver hjälp! Hah. (Kopierar inlägget från min blogg och klistrar in, bara fråga om ni undrar över något!)

Kom en ny analys på hösilaget idag, och proteinvärdet har dubblats. Så nu är det kaos i den foderstat jag snart är klar att vänja in honom på. Har suttit och räknat om nu under torsdagskvällen, men hittar ingen bra lösning!

Vill använda upp min Breedsäck jag just köpt också... Så planerar att bara ge honom någon dl om dagen av den. Det funkar. Och har räknat upp till 0,5 kg av Original pellets, men fortfarande täcker det inte hans energibehov! Jag kan inte ens ge honom 10 kg av hösilaget för då blir det för mycket protein, men måste ju täcka energi, grovfodergivan i sig, och de andra punkterna också.

Kommer nu behöva ge honom i alla fall 100 g mineraler. Men har fortfarande inte kunnat täcka hans fosforbehov. Blir för lite hur jag än gör! Vill öka hösilaget från 9 kg till 10 kg, men då blir proteinvärdet för högt även utan någon kraft alls... Kör jag på 9 kg blir det minimibehov fyllt, och jag kan ha 0,5 kg Originalpellets och 0,1 Breedpellets, samt 0,3 kg betfor. Höjer jag någon av dessa blir det på tok för mycket protein. Hjälp?!

Så just nu är allt OK, förutom;
Grovfodergivan --- behov: 5.5 - tilldelat: 5.9 - balans: 6.4%
- Du fyller minimibehovet, men för hästens långsiktiga välbefinnande kan det vara bra att öka givan.

Energibehov --- behov: 87.4 - tilldelat: 77.3 - balans: -11.5%
- Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.

Fosfor --- behov: 21.9 - tilldelat: 20.0 - balans: 8.4%
- Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men ett överskott på protein från grovfoder gör ingen skada. Det pinkar dom ut. Men det är väll kanske bättre att ta på foder forumet. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

ojoj, vad stor hon har blivit. Hur hög är hon nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Din häst är ju såå härlig. Men tror du gör rätt i att backa lite så pållen hittar tillbaka till sitt självförtroende.

Galoppombytena satt ju som ett smäck! (efter första "lilla" protestsparken:))

KL
Ledig dag från jobbet idag. Är precis hemkommen från stallet, har inte ridit än utan bara klappat lite på guldklimpen i hagen.

Är det någon som klippt sin häst än? Eller hur gör ni med det?
Tror själv att jag tar halsen men inget mer. Inte speciellt snyggt men han går ju ute så mycket så jag vill behålla det mesta av pälsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Galoppfattningar..huvvaligen säger Majken! Dom utför man bäst genom att slängtrava vildsint o falla över...av underlig anledning blir Matte riktigt arg när jag gör så???:confused:...

Jag sitter också ned en del men hon har ruskig ponnytrav så det är inte lätt!:o Idag ska vi öva på hemläxan vi fick av hopptränaren i tisdags, vi ska lägga ut 4-5 galoppbommar, 3 meter emellan, och öva på att stärka galoppen. Hon har blivit mycket bättre men bryter av när hon inte orkar o det är dags att få ur henne det nu.

Jag har samma problem med att hon bryter av till trav så fort mjöksyran nalkas. Här ska också tränas ikväll :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du måste har ryttarlicens för att få starta lokal...därav min avhoppning från dressyrtävlingen i oktober. Blir alldeles för mycket pengar för en enda tävling. Då kan vi vänta till våren..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2
Svar
37
· Visningar
698
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 075
Senast: Krålus
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp