Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Grattis till segern.;)

Jag tyckte det såg enormt bra ut med Loppan. Helt fantastiskt att kunna genomföra ett program.:D Vi ligger mil efter känns det som.

Kan bara kommentera vad Tessalonica säjer om bettets placering att jag fick också höra det av min tändläkare att det skulle längre ner i munnen. Flyttade ner bettet på alla hästar och det fungerar utmärkt.

Fick tips på hoppträningen senast att för att få fram unghästen till bettet kan man prova ett tag med ett tjockare bett. Rivica "knäpper" av i nacken och har ingen äkta bjudning emellanåt. Har hittills använt ett tunnt tredelat bett men nu har vi ett tjockare tvådelat. Verkar fungera bra på henne.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Glömde ju gratta dig också! Kul att komma ut å hoppa, duktigt tycker jag, vill men vågar inte, hi,hi!
Ang.kondisen, hon har inte sviter efter förylningen? Annars, som du skriver så kanske hon växer sätter päls, tja, kan ju vara mycket å ibland blir dom ju trötta mentalt av intryck fast inte vi tycker dom visar så mycket ändå. Tycker min är lite sådan iallafall, fast hon är rätt dålig på att visa sig trött eller tendens till dålig kondis, jag skulle önska sämre på min:angel:. Skojar bara!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Grattis polly till en strålande debut tycker jag! Är djupt impad av att ni kommit så långt att ni kan genomföra ett helt program!

guppey: synd att det blev som det blev men backar du tillbaka ett steg så funkar det säkert bra. Hon blev kanske lite överväldigad av allt som hänt det senaste.

happyrider; kom du iväg o hur gick det?

tessalonica: jag tänkte samma som polly, är hon helt återställd tror du? Klart du tror förstås annars hade du inte startat, men jag menar det kan ju bero på att hon inte är 100 än iaf.

sist men inte minst Sunshine: Din häst är fullkomligt ljuvlig, ryttaren rider strålande o herregud vilken käck 1:a bana! Men låga låga hinder i början o sen stegrades svårigheterna sakta för att avsluta med en lite större oxer men den var ju smal inte så bred som vi är vana vid här. Mycket bättre än våra lokala tävlingar anser jag.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

happyrider; kom du iväg o hur gick det?

Jajjamensan vi kom iväg.:)

Det gick över förväntan. Duktig pålle som inte brydde sig ett dyft om varken dressyrstaket eller domare.
Tyckte att han kändes lite seg i skritten men travarbetet kändes riktigt bra.
I och för sig var det ju ett extremt lätt program men vi fick fina 67,5%. Är både stolt och glad.:laugh:

Håller på att fixa filmen (tack snälla dotter:love:) men datorn är såå seg ikväll. Hoppas jag får den klar annars får jag lägga in den imorgon.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ska testa att sänka bettet. Har ju varit hos samma tandis som dig ;).
Köpte med ett kimbelwick men tyckte inte det funkade första gången jag testade. Andra gången som var för typ två veckor sedan fungerade det utmärkt, hon var jättetrevlig att rida med det och verkade trivas.
Det är ju "inprovat" där och jag sätter tyglarna höögre upp för att inte få hävstångseffekten så dramastisk...Tror på att alternera bett också så det kan vara ett bra uteridningsbett emellenåt.

Ja just det, så var det ju. Testa så får du se. :)


Kan säkert vara som både du och Nova skriver, att hon har känningar kvar efter förkylningen. När vet jag att jag kan köra på som vanligt igen? Hon är inte snorig och inte hostig. Hmm, har iaf tagit till mig tipset om att lägga det hackade lusernet i hösilaget. Jag mitt pucko har ju lagt det i krubban tidigare men nu var det helt plötsligt mer intressant att äta när det konkurrerade med grovfodret :p

Gällande min modighet för start på lokal LC:1 blir nog uppskjutet till våren. Anledningen är att jag inte löst ut min ryttarlicens iår och är inte medlem i någon klubb just nu så därför skulle denna tävlingen kosta mig ca 900kr och det är den enda jag kommer åka på iår så vi jobbar ihop oss ännu mer och hoppas på en till vintern/våren 2011. Jösses snart är de redan 5år hästväg räknat....
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det FÖRSTÅR jag att ni fick höga procent för jisses frid vilken bra form han går i o vilka halter ni gör!:bow: Ni hade lätt platsat bland de som red LC:2 på hemmaklubben igår....ni gick klart bättre än många där!

Grattis till dig med för väl förberedd pålle o fina vägar!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så hemskt mycket snälla du.:)
Ja det kändes faktiskt som han var redo för allt flöt på så smärtfritt.
Jag blev lite förvånad över hans fina halter för det har vi inte tränat överhuvudtaget. Samtidigt kändes han ganska balanserad och då kanske det blir naturligt att stanna i jämvikt?

Ärligt talat så blev jag sugen på LC:n men hade inte lärt mig det programmet så det fick vara. Men nästa gång ska jag nog våga mig på det!!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Såg himla fint ut. Vilket käckt program. Kul att få se er rida program när vi har sett er i verkligheten på terrängbanan.:laugh:
Verkligen en trevlig häst du har.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Joey har tavlat igen, denna gangen i lagsta nivan i Affiliated (British Novice som ar 90 cm). Han ar inte registrerad annu, som man maste vara for att fa ta del av poang, prispengar etc, utan hoppade "pa biljett" vilket betyder att man betalar lite extra for att fa vara med i klassen fast utom tavlan, bara for erfarenhets skull och for att se om hasten ar mogen.

Och det gick jattebra! Nu var det ju bland proffsen och lilla Joey (158 cm over havet) fick foljande kommentar pa uppvarmningen: "Look at the little pikey pony!" (pikey betyder typ zigenare) foljt av "The little pikey pony can JUMP!" nar han borjat hoppa.
Pikey pony :mad:....min fina lilla hast vackte ingen storre beundran bland alla de stora hingstarna pa tavlingen :D
Ryttaren var nojd iaf, sade att han kravde lite mer ridning mellan hindren men att fortfarande ar hojden alldeles for lag for honom. Hade han varit med i tavlan sa hade han hamnat pa 4:e plats, aterigen utan att pressa honom overhuvudtaget.

Har ar videon, valj Utah Jazz:

http://www.youtube.com/user/JosephRothstein

Nu blir det valfortjant vila och ingen mer banhoppning pa ett tag. Om ett par veckor ska han ut och trana terrang, sen blir det nog mest dressyr ett tag framover. Och jag funderar fortfarande pa hur jag ska gora... ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Härlig häst du har!
Han hoppar ju lekande lätt. Tycker faktiskt att han ser större ut än han är. Kanske beror på att han hoppar så bra.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fint det ser ut och vad himla lugn och trevlig han verkar:).

*kl*
Sadelprovning imorgon..hoppas jag hittar något som blir bra till pållan..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ser supertrevlig ut. Är det en kille som rider?

KL

Till alla 06:or i tråden, hästklubben som jag är ordförande i skall anordna teori- & löshoppningskurs fö hoppgurun Uno Bohman. 6st tillfällen fördelade söndagar under hösten. Teorikväll i slutet av oktober. Om någon skulle vara intresserad så är det bara att höra av sig till mig, pm:a går bra. Hoppningen hålls i Horred, 5mil från Gbg, 5mil från Svenljunga, 5mil från Borås, 3mil från Varberg.

Han är en mycket eftertraktad man så platserna försvinner fort om någon skulle vara sugen, därför är anmälan bindande.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är min "gamle" hopptränare! Tränade för honom i många herrans år, först med mina russ (fattar ni hur gammal han är???:o För jag kan ju inte vara så gammal....) och sen med alla stora hästar fram till o med ca år 2000. Har inte sett till honom nu dock.

Men nyfiken fråga, varför vill du löshoppa Tessalonica? Jag tycker bara det ger nåt att löshoppa dom så länge de inte är inhoppade. Eller menar du att du vill lära dig mer om hur man bygger löshoppning?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu blir det valfortjant vila och ingen mer banhoppning pa ett tag. Om ett par veckor ska han ut och trana terrang, sen blir det nog mest dressyr ett tag framover. Och jag funderar fortfarande pa hur jag ska gora... ;)

YES! The pony CAN jump!:love::love:

Men jag tycker du har ditt svar i videon...din häst kan redan allt o lite till som en 4-åring behöver kunna. Ta hem honom, rid honom själv och låt Joey hoppa honom om du tycker det behövs. Det kan nog vara skönt för din häst att få lite semester från träningen med.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kul att höra. Jo han är en gammal man numera. 70år tror jag han hunnit bli :)

Jag hänger med på denna löshoppning dels för att jag vill lära mig mer om hur hästen jobbar under hoppning, med rygg, bakben etc. Hur det hänger ihop med olika teknker m.m. Deltar man på 5 löshoppningar så får man ett utlåtande av honom på vad han tycker hästen har för kapacitet och det är väl lite det som jag är ute efter.
Några ord om hur hon rör sig och arbetar i hoppningen.

Teorin som han skall hålla i kommer självklart handla om hoppning men också om foder och hur det inverkar på de hästar som endast äter 1gång /dag mot de som får flera gånger /dag. Lite allt möjligt som kan vara bra att höra. :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

YES! The pony CAN jump!:love::love:

Men jag tycker du har ditt svar i videon...din häst kan redan allt o lite till som en 4-åring behöver kunna. Ta hem honom, rid honom själv och låt Joey hoppa honom om du tycker det behövs. Det kan nog vara skönt för din häst att få lite semester från träningen med.

Ja, det lutar at det. Det verkar ju knappt att sitta och aka 1h i vardera riktningen bara for att rida ut eller markarbete :crazy: nar jag skulle kunna stalla honom pa min kompis anlaggning 20 min hemifran, och fa ett socialt liv igen :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Vad har ni för planer för era hästar nu under vintern? Kommer ni att ställa av dem något?
Min fick ju bara gå på bete i 2 veckor under sommaren eftersom hon inte reds från jan-maj pga fölning. Sen när det inte gick som det skulle började vi rida i mitten av maj.
Hon ska få vila 2 veckor i slutet av oktober men hon kanske behöver mer? Samtidigt är det tråkigt för dem när regnet kommer och det blir grushage att gå i..:crazy:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min pålle kommer få en rejäl vintervila. Troligtvis blir det vila hela december och minst halva januari.

kl
Idag blev det klättring. Har en jättebra backe i närheten av stallet. Tråkigt bara att det blir mörkt så fort. Använde reflex för första gången idag (denna höst alltså):)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
720
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 086
Senast: Krålus
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp