Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kul med ny sadel!

Jag bytte själv min gamla Stübben för ett par veckor sen till en Equipe hoppsadel. Är så här långt mycket nöjd med mitt val.

När skulle du till Jkpg?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Onsdag eftermiddag!
Ja, du pratade om din Equipe, har varit i kontakt med åf där också fast dom är ju också lite dyra utom en modell?
Vet inte om just den var så rak?
Det blir spännande iallafall. Kanske slutar med ingen hoppsadel å att jag byter in dressyren ha, ha. Fast jag tycker den verkar gga o.k.

Håll tummarna för mig med imorgon som ska komma ihåg två program, kör igenom den tjocka gula i Lc1 innan dottern tar över så han blir lite mer styrbar förhoppningsvis;).
( Hon lär dessutom garva ihjäl sig om jag rider fel vägar ).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har en väninna som provade ut Jensen sadlar till tre hästar. Blev otroligt missnöjd med alla. Försökte sälja dem begagnade men ingen ville ha dem. En liten varning bara att alla inte gillar dem.:crazy:
Det finns andra sadlar som man kan göra om med olika järn som man själv kan byta. Har en Bates dressyrsadel till min gamla häst. Bytte järn nu till ett smalare och då passar den unghästen. Vet att det finns likadana hoppsadlar.
Så titta runt på flera olika typer innan du handlar.

Ja, den historien stämmer ju in på alla märken? Att försöka sälja nästan helt nya sadlar som är utprovade till en häst o försöka få nåt betalt för dom är ju nästan helt omöjligt. Så det är nog inget unikt för Jensen. Alla människor är olika o kan inte vara nöjda med samma för isåfall hade det bara funnits 1 märke på marknaden! Men därifrån till att varna för just det märket tycker jag är att gå lite väl långt.

Anledningen till att jag håller Jensen högt är att det är utmärkt hantverk, med mycket bra läder o riktig träbom och ullstoppning. I test efter test har man ju funnit att ullstoppning är bättre än permanent stoppning så till slut får man nog ändå tro på det.

Just denna sadel är en billigare variant av läder, precis som i t ex Prestige sadlarna som är billigare, men största skillnaden mot t ex Prestige, Bates, Wintec mfl är ju att det är träbom och ullstoppning även i denna billiga variant och det är DET jag rekommenderar. Och att skruva ihop/vidga ett koppjärn i fram måste helt enkelt funka bättre än värmning. Är iaf mycket billigare.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag håller bara tummarna om du lovar att filma!:devil:

(skojar bara förstås;))

Det kommer att gå jättebra o du kommer att få SÅÅÅ blodad tand till nästa gång!:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det gick riktigt dåligt! Pållan överhoppade sig något enormt redan på framhoppningen och när jag skulle ta ett sista språng innan jag skulle in på banan så snubblade hon rejält precis i landningen...jag hann dock ta ett mini-skutt innan vi gick in på banan.

Väl inne fick vi ett stopp på första, jag styrde undan i sista sekund då hon var på väg att hoppa det stillastående. Andra försöket gick okej men hon stod emot som bara den, samma sak till tvåan, stod emot...trean var en oxer som hon också stod emot på och landade på bakbommen, jag drev och smackade om vartannat...fyran blev okej(jag borde gått ut här). Femman var också okej, men så på sexan drämde hon av ett sjuhelsikes högt stillastående språng så jag hamnade jäkligt mkt efter och jag slungades fram och knockades emot hennes nacke(inte mankam, utan nacke - hur lyckas man?)och såg ingenting pga smällen jag fick så jag hoppade av och fick huka mig lite för att få tillbaka icke snurrig syn :P .

Stackars, stackars häst!!!

En kompis häst snubblade också i landningen på framhoppningen och hon fick även hon kämpa som satan inne på banan för att få runt sin häst som annars är väldigt glad i att hoppa,och rutinerad. Det var många hinderfel och stopp överlag på tävlingen...

En kille jag känner sedan tidigare såg första delen av min runda och han sa att det han såg var en häst som är alldeles för rädd om sig just nu, det finns inte mkt jag kan göra mer än att hoppa hoppa hoppa tills det går över (alltså, inte hoppa oftare men bara fortsätta träna på tills det släpper, kan ta flera år i vissa fall...). Men jag sa till honom att jag vill inte hoppa ett språng till med min fina häst förrän jag har en tränare på marken, så på torsdag åker vi till hans gård och så hjälper han oss. Ska försöka komma dit en gång i veckan nu.

TIll och med sjukvårdaren som kom till mig när jag blivit knockad sa; "Men vilken fin häst du har!!"...

Nu blir det till att träna och åka på små cm-hoppningar. Jag hängde inte riktigt med här kan jag säga, hon som varit så himla stadig och hon kändes verkligen redo för det här... Jag kände inte riktigt igen min häst men alla hästar utvecklas olika och jag har förstått att min häst är otrooooooligt talangfull, men också - uppenbarligen - en häst som kräver lite mer precision än vad jag har att erbjuda just nu. MEN,det ska jag träna upp! Han jag ska träna för har unghästar som heltidsjobb så han vet vad han gör, känns skönt!!

Hoppas bara att pållan inte vrickade sig...hon kändes helfräsch dock... Här kommer några bilder...

MVI_4364002_00013.jpg


MVI_4364002_00012.jpg


MVI_4364002_0001.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj, vad hogt over hon var! Hoppas att du inte far blatira av smallen, det maste gjort jatteont :eek:
Vad skont att du redan vet vem du ska trana for - onwards and upwards :)

Vi har ocksa precis kommit hem. Joey hoppade dubbelnolla och kom pa tionde plats i ENORM klass sa jag ar jattenojd! Och lite forvanad, for han var supertaggad pa uppvarmningen, det var hur trangt och stokigt som helst, sa mycket att ta in och dessutom bara andra gangen i sitt liv han hoppat inomhus. Han som i normala fall ar sa cool galopperade sidlanges och sprang med huvet i taket :D
Men sjalva rundan gick lugnt och fint till. Har inga bilder den har gangen, bara en video som jag ska forsoka fa in pa youtube...nar jag lar mig hur man gor...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Haha jag har en väldigt snygg fläskläpp ivf ;). Och huvudvärk :P. Meen...det som inte dödar det härdar och jag är så pass vrickad att ju mer jag skadar mig desto mer taggad blir jag att bli bättre. Jag har en 6-åring här hemma också, den tillhör en nära vän till mig som vill att jag ska rida den ett tag då hon inte har tid pga flytt mellan gårdar etc...och för att den ska lugna ned sig lite ;) ...

För någon vecka sedan eller när det var så skulle jag sitta upp för första gången på nya stället (jag har ridit den ett par ggr på förra stället) och jag hann väl knappt nudda sadeln med rumpan förrän det blev ren rodeo - och där fick jag mig en ordentlig flygtur kan jag säga, hade tänkt ladda som en katt på alla fyra men på vägen ned råkade jag mellanlanda på hästens rygg...populärt på en redan superspänd och rädd häst? Nja ;) ...så jag flög iväg igen och så landade jag på rygg, haha...

Så efter de här två motgångarna är jag übertaggad! Jag känner att jag verkligen vill kämpa för att bli bättre :D. Så himla härlig känsla!

Jag undrar hur jag är funtad, haha...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du ar himla tuff :bow: jag ar en riktig fegis :(

Har kommer videon (om jag lyckats fa det att funka):

http://www.youtube.com/watch?v=HSC1W1OSrN4

Nu vill jag koncentrera pa markarbete och rida ut med mycket klattring ett tag for jag tycker overlinjen ser lite tunn ut. Han har knappt gjort nagot alls hela sommaren, mest bara latat sig i hagen och skrittat ut pa lang tygel!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Din stackare, hoppas inte du fick någon hjärnskakning.
Du verkar ha bra koll på vad som krävs för att pållen din ska hamna "på banan" igen. Skönt med en tränare som du har förtroende för.
Du gör helt rätt i att backa tillbaka lite. Som sagt talang finns ju massor i din häst, det gäller bara att förvalta den väl. (vilket jag absolut tror du gör)

Kl
Imorgon var det tänkt att vi skulle dressyrdebutera, men nu sitter jag här med en bil som krånglar:mad:. Men jag har inte gett upp hoppet, det kanske löser sig på något sätt.
Ska försöka få dottern att filma lite, om vi kommer iväg förståss:crazy:.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Min dator vill tyvärr inte samarbeta så jag kan bara se början av din film.
Men jag älskar din häst:love:. Är sjukt svag för skäckar.
Får försöka se filmen senare.
Vad bestämde du dig för? Ska du ta hem din häst eller?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tyckte det såg väldigt kontrollerat och bra ut. Kul att h*n hoppar så bra! Frågar som Happyrider, blir det hemtagning?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fint det såg ut.
Man rider alltså omhoppningar mot klockan i England redan när de är 4-år.
Kul att få veta lite hur det fungerar i andra länder.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vet ej, kan inte bestamma mig. Maste fundera pa saken lite till forst.

Nu ska jag kora bil en timme for att rida ut i osregn och hard vind, vad gor man inte for sin hobby :D ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fint det såg ut.
Man rider alltså omhoppningar mot klockan i England redan när de är 4-år.
Kul att få veta lite hur det fungerar i andra länder.

Ja, men man bestammer ju sjalv om man vill rida mot klockan eller inte och det gjorde vi inte i det har fallet. Malet var en lugn och saker nolla och det fick vi. Han tryckte inte pa gasen en enda gang. Klassen var for bade hastar och ponnyer, alla aldrar. Kallas for Unaffiliated. Det ar nastan alltid snalla banor i Unaff eftersom den riktar sig mot amatorer. Under vintern ar det dags att kliva upp i Affiliated som ar mer "serios", med mer regler, klara indelningar, battre men ocksa mer tekniska banor, dar man far poang och prispengar vid placering etc.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det såg väldigt bra ut tycker jag. Den ser lydig ut och verkar rädd om sig :). Leker ju runt en 90-bana :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31710000-31719999/640x480/31713794.jpg
Jag blev klubbmästare på den gula med 67%;).

Med Loppan 56,2%. Allt pga min mentalitet och nerver, suck..
Får väl sälja henne å börja rida kallblod:cry:.
Fast allt gick inte skit..Lite missförstånd och nervositet i galoppen men det blev ju en väldigt fin förvänd åt vänter he,he.
Jag startade först med henne , det var rätt blåsigt, fast hon var gga cool ändå.
Jag måste få ner arslet i sadeln och våga lätta fram händerna mer m.m.
Finns massa att tänka på till nästa gång. Ska dessutom inte vara "mamma" då, det tar nog lite fokus det med. Fast det var kul och, jo, det gav nog liite mersmak.Film iallafall : http://www.youtube.com/watch?v=gh_kUfipBjY
Ååå träning ger kanske erfarenhet så det är väl bara att leta clearrounder åsså ut i lätt b-lokal till våren.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Då får man gratulera till vinsten. Även bra jobbat med lilla 4-åringen. Tycker det är ett bra resultat med tanke på första dressyrtävlingen...

En sak som jag skulle vilja tipsa om. Var hos en mycket klok tandläkare i våras som berättade lite kring nerver och dylikt i munnen. Därför tycker jag att när man provar in ett bett med träns, testa att lägga in bettet i munnen och se vart det hamnar när hästen själv väljer det. Ofta väljer de att lägga det ganska långt ner i munnen och detta menade tandläkaren/veterinären beror på att det är behagligare för dem. Lättast att kolla det är att ta loss bettet och bara lägga in det i munnen och hålla i ringarna och tillslut stänger hästen munnen och har funnit en bra position. På Rosie var det så finurligt att när jag hittat läget så kunde jag släppa bettet och där stod hon i gången med ett löst bett i munnen.
Man ska ju naturligtvis vara noggrann med längden på bettet...

Jag fick en riktig AHA upplevelse med Rosie och den var positiv. Sedan dess har jag sänkt ner alla träns så att bettet ligger längre ner, där hästen själv håller det och fått mycket bra respons från hästarna.

Nu var detta inte alls menat som en lektion i tränsning från min sida då jag inte alls har särskilt mycket erfarenhet men det var bara en tanke jag fick när jag kollade filmen, hon ser ut att ha lite för lång glipa i munnen... Allt är ju värt att testa, skulle det inte fungera så kan man ju alltid byta tillbaka :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja vad gör man inte. Ska själv ut i stallet nu och fixa inför intaget ikväll.

KL

Var förresten på Hopp CR idag. 60 + 70cm stod på schemat. Hon kändes fin i bägge rundorna men petade ner sista i 60cm. Var väl lite ofokuserade båda två. ;) Men jag undrar var KONDITIONEN tagit vägen. Hon flåsar som bara den, och orkar liksom inte riktigt hela vägen. Blir mycket uteritter i vinter. Kanske växer hon..får se vad som händer de närmsta veckorna.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ska testa att sänka bettet. Har ju varit hos samma tandis som dig ;).
Köpte med ett kimbelwick men tyckte inte det funkade första gången jag testade. Andra gången som var för typ två veckor sedan fungerade det utmärkt, hon var jättetrevlig att rida med det och verkade trivas.
Det är ju "inprovat" där och jag sätter tyglarna höögre upp för att inte få hävstångseffekten så dramastisk...Tror på att alternera bett också så det kan vara ett bra uteridningsbett emellenåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
720
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 086
Senast: Krålus
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp