Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Faktum är att hon överlag rör sig lite sämre i travarbetet nu än i våras.
Hon tappade ju en del i samband med bete/install samt när hon for på utbildning. I våras var hon betydligt "maffigare".
Det kan ju bero på otroligt mycket och kanske att jag behöver kolla upp henne?
Hon har ju en liten skevhet över korset men när jag i Maj var och röntgade hennes haser och diskuterade detta med veterinären så var det inget dom gjorde någon "big deal" av, heller inget dom nämde på kvalite´n.
Helst vill jag ju avvakta med att börja leta "fel" och istället rida ut mycket och se om stärker sig m.m. Otroligt svårt, men det är väl inte ovanligt att det går lite upp och ner? ( Åh, missförstå mig inte och tro att jag är snål som inte åker och kollar upp henne, men, ja, är själv lite velig där..)
Tränar varje måndag dressyr men om det börjar kännas för traggligt och frustrerande så kanske jag tar varrannan vecka och ser om jag kan hoppträna lite på lek:).
För frustration hos både mig och poppsan löser inget;).
Onsdag ska jag iväg å prova hoppsadlar:D.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tycker att det låter klokt att du inte börjar leta fel direkt.
Hon kanske växer eller bara är lite stel efter igångsättningen. Om min häst känns lite annorlunda brukar jag låta henne vila plus skrittturer i skogen i någon vecka.:) Kan ofta räcka bara med det.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ok då glimrar hon väl till någon gång i januari nästa gång då...:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kan tyvärr inte ge dig något svar råd gällande pållen mer än att du känner hästen bäst, inte vi. Känns det ändå okej att rida så fortsätt med det. Tycker det är kul att du fick lite blodad tand för hoppningen :)

KL

Rosie är mycket bättre. Red henne igår i gräspaddock och hon kändes fin, inget hostande men hon var lite snorig i ena borren efteråt. Hoppas att det går över snart.
Efter all inspiration efter terränghoppningen förra onsdagen så har jag fixat lite fasta hinder så imorgon skall de invigas. Blir dock endast provhoppning på hindrena men kul ska det bli. Om jag tycker hon känns fin så är det en hopp CR på söndag. Polly P Du kanske ska med? Det är i Fritsla, de har inte någon höjdar anläggning men det brukar vara trevligt folk där :)

Funderade på en sak på hästryggen igår. Har era unghästar en tendens att köra under bakbenen lite för långt under buken? Vad ska man säga, lite för bra form? När Rosie är mjuk och igenom i bägge varv i ett pass så blir det nästan som om hon trillar på rumpan för hon får benen så långt under sig. Unghäst fas??
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Fast jag tycker hon rör sig helt ok på filmen från kvaliten? Känns bara som om tränaren sparar lite på krutet medan på din film rider du mer fram? Och även på terrängfilmen ser hon helt ok ut.

Att hon tappat massa fixar du ju med lite extra protein, t ex lusern hackat strå ger jag till Majken o det har ju satt det lilla fettlager hon nu har iaf!

Kul med sadelprovning! Vad funderar du på för märken?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så gör min med! Hon blir så lös o ledig att bakbenen nästan slår i frambenen....Är garanterat en övergående fas då varken din eller min lär bli nån ny Totilas!:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Är lusern hack det bästa att ge dem om man vill få dem lite tjockare så att de kan omvandla något till muskler? Ger min förutom havre Groov 125. Borde kanske testa hacket? Hon har i stort sett fri tillgång till hösilage men den har jag inga värden på.

Sara hopptränade idag och nu går det åt rätt håll:D Fungerade jättefint. Det var med en annan häst och inte blev hon "tokig" när den hoppade heller.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tar också åt mig av dina råd.
Jag har en förmåga att vara väl snabb och lite långt fram med mitt överliv i hoppet. Tycker ditt råd om att kuta lite mer var jättebra. Ser precis vad du menar på din film.
Sen måste jag berömma dig för din otroligt mjuka , stadiga och följsamma sits, en njutning att se.:love:

Kl
Igår markarbete, gick riktigt hyffsat. Tycker att jag börjar få till galoppen riktigt bra faktiskt. Det känns väldigt roligt att rida nu.:)
Idag vilodag och imorgon blir det skogen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så gör min med! Hon blir så lös o ledig att bakbenen nästan slår i frambenen....Är garanterat en övergående fas då varken din eller min lär bli nån ny Totilas!:D

Låter bra, funderade ett tag på om hon hade problem med höfterna men då försvinner det väl med tiden. Låter så himla illa bara när hon i varje steg klappar ihop bakhov med fram, blir dyrt också med alla tappskor ;
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är väldigt vanligt med "hov-klonkning" ! Jag har ridit och sett otaliga hästar som klonkar i bak i fram. Men klonkar din i så skorna ryker? För man kan ju be hovslagaren att slipa skorna så att bakhoven "glider av" framskon istället för att haka i den så den åker av :D .

Happyrider; Oj, tack så mycket! Jättekul att kunna ge lite tips som hjälper! Vad glad jag blev nu! :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är det säkert, har bara aldrig hört det tidigare i mitt hästliv :) Jo han ordnade det sist han skodde och nu har de suttit kvar. peppar, peppar Tycker det låter så illa bara men om de inte skadar dem så antar jag att det inte gör något.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har ju ingen hoppsadel, har precis fått sålt eller nästan skänkt:mad: bort den andra, hon var bättre affärskvinna än jag helt klart.
Synd annars att inte du kom till oss i Håska och körde dressyr samt skuttade lite också? Hon som dömer är ju både dressyr och stilhoppningsdomare.
Jag kör ju Lb1:an, syyynd att inte snabbast färdig med programmet vinner;), då tror jag vi hade haft goda chanser*ironi*.

Novali: Jag vet inte än vilket märke men det som passar häst och plånbok. Hon är ju gga kort och rak i ryggen med brant bog. Jag har def. ingen liten rumpa så förhoppningsvis nå´t som kan funka föör oss båda;).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ok polly, för mitt favvomärke Jensen, har ju kommit med en billig hoppsadel som kanske kunde passa din plånbok? 9600 o då är det träbom o ullstoppning och ställbar bom! Dvs en sadelmakare får öppna sadeln så skruvar man åt en skruv i fram på bommen eller lättar på den om sadeln ska bli vidare. Så har jag på min Jensen hoppsadel med o det är ju fullkomligt super! Har dragit åt den 3 ggr sen den provades ut till min Grå när han var 4. Om detta inte hade gått att göra hade jag ju bytt sadel 3 ggr under samma period...:(

Jag ringde o hörde mig för om sadeln för jag tänker köpa en sån till Majken. Den passar till raka hästar men även med ngt sluttande rygg och just sån ser hon ut och eftersom jag har så bra erfarenhet av min andra hoppsadel så känner jag att detta är helt rätt. Hur mycket pengar sparar man inte på att kunna förändra framvalvet???? Själva rygglinjen ändras ju inte så jättemycket men däremot tappar dom "valpfettet" över manken o sätter musklerna annorlunda där när de blir äldre.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Är lusern hack det bästa att ge dem om man vill få dem lite tjockare så att de kan omvandla något till muskler? Ger min förutom havre Groov 125. Borde kanske testa hacket? Hon har i stort sett fri tillgång till hösilage men den har jag inga värden på.

Sara hopptränade idag och nu går det åt rätt håll:D Fungerade jättefint. Det var med en annan häst och inte blev hon "tokig" när den hoppade heller.

Kul att hoppträningen funkar igen! Terrängträning gör underverk...;):D

Ang luzern hackat strå så är det MIN åsikt iaf att det funkar bra. Jag är för allt som ger hästen mer stråfoder och emot för mycket pellets, kraft, andra blandningar...Majken var ju så fruktansvärt mager när hon kom, fick fri tillgång på hö men orkade ju inte äta så mycket som hon borde. Så jag köpte luzern o hon hatade det....men jag fortsatte att lägga på en näve ovanpå höet varje dag o efter 1,5 vecka så åt hon upp! Sen ökade jag sakta med säkert upp till ca 2 kg per dag som mest o minskade när hon blev tjockare framåt våren. Höll upp över sommaren men ger nu igen för hon tappade massor helt plötsligt i augusti. Nu har hon fått tillbaka allt hon tappade o kommer att få luzern hela vinter ca 1 kg per dag.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Du har förespråkat Jensen tidigare så jag får gå in på hemsidan och kolla!
Mellan 10-15 som kan jag ev. sträcka mig till.
Får lura min revisor här hemma läs make;).
Men det finns ingen som provar ut dessa eller hur fungerar det? ( Ja inte makar då utan Jensen sadlar, vet att jag rör till mina texter enormt, virrpanna som jag är;).)
Har för mig att dom hade nå´n mått-tabell?
Ska till jkp onsdag så vi får väl se vad dom säger och har där, men visst vore det skönt med en sadel man kan behålla, alltid lite klurigt med ungästarna.
Vill inte offroada i skogen för mycket i dressyrsadeln så en med lagom knästöd och inte föör flatbackig..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har en väninna som provade ut Jensen sadlar till tre hästar. Blev otroligt missnöjd med alla. Försökte sälja dem begagnade men ingen ville ha dem. En liten varning bara att alla inte gillar dem.:crazy:
Det finns andra sadlar som man kan göra om med olika järn som man själv kan byta. Har en Bates dressyrsadel till min gamla häst. Bytte järn nu till ett smalare och då passar den unghästen. Vet att det finns likadana hoppsadlar.
Så titta runt på flera olika typer innan du handlar.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Jag ar har for sallan kanner jag, hanger inte med alls :o vad roligt ni verkade ha pa terrangtraningen, ar jatteavundsjuk och onskar jag kunde varit med!!

Guppey - vilken superfin hast du har :bow:

Jag har ett dilemma. Nu har mina barn borjat pa forskola 2 dagar/vecka sa jag hinner ut och rida min hast atminstone 3 ggr/vecka (han star ju hos ryttare ca 1h bort, om ni minns). Jippi! I teorin alltsa...
Men det kravs inte mycket for att jag inte skall hinna dit pa vardagar, i torsdags kom vi ivag lite sent pa morgonen, sen var min narmaste bensinstation stangd och darmed var det kort att hinna den dagen. Det tar alltsa minst en timme att kora och det ar sexfilig motorvag nastan hela vagen - hander ofta olyckor och darmed koer, alltsa maste man rakna in extra tid for att hinna tillbaks i tid for att hamta pa dagis etc. Nu borjar jag oroa mig for vintern - isiga vagar, inga vinterdack...jag kan forutse att jag kommer att skippa den resan manga ganger pga att det inte kanns sakert att kora... Sa hur ofta kommer jag att kunna rida min hast, egentligen?

Jag saknar honom jattemycket och skulle helst vilja ha honom pa min kompis anlaggning i narheten av dar jag bor. Men. Detta ar "a horse of a lifetime", han har enorm talang och jag ar jattesugen pa att se hur det utvecklar sig och for detta behover jag professionell hjalp.
Nu funderar jag pa att ta hem honom ett par ar, jobba pa markarbetet, terrangtrana, rida ut i skogen, lata honom vaxa och utvecklas i lugn och ro - och sa kan ryttaren komma och hoppa honom ett par ganger i manaden (mer an sa behovs inte har vi markt), plus rida honom pa tavling.
Kan det upplagget funka? Om ett par ar, nar han ar 6, sa kan man ju se hur laget ar och om det ar lampligt satta tillbaks honom pa "fulltidstraning". Eller ar det battre att lata honom vara dar han ar, och acceptera att jag inte kommer kunna rida sa mycket som jag skulle vilja?
Var det nagon som hangde med i mitt resonemang? Det ar lite rorigt :o
Grejen ar att han blir INTE pushad pa nuvarande stallet, de gor saker o ting precis ratt och jag ar jattenojd med alla aspekter av bade ridning och hantering, men jag kanner att rida ut och markarbete det kan ju JAG lika garna gora som ryttaren...det ar bara banhoppningen som jag mer an garna lamnar over :D och da kanns det sa ruttet att inte KUNNA rida ens nu nar jag har mer tid, pga att det ligger sa langt bort. Och han ar ju fortfarande sa ung och skall inte tavlas jattemycket iaf det narmaste aret.
Blir det svart for ryttaren om han bara rider hasten 2-3 ggr/manad plus tavlingar, eller bor han helst ha hasten hos sig? Han har redan haft honom sedan slutet januari sa de kanner varandra val vid det har laget.

Vad langt det blev, undrar om nagon orkade lasa ;) jag fick skriva av mig iaf :bow:

Imorgon ar det start i 90cm!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja du det är inget lätt dilemma du har.
Det beror mycket på vilka ambitioner du har med hästen. Även om det här är en "once in a lifetime" häst så är det ju ändå din häst och då vill man ju ha lite roligt ihop.
Jag hade absolut flyttat hem hästen och låtit proffset komma och hoppa den då och då. Det funkar absolut att tävla på de premisserna. Men det är klart, har du som ambition att den ska upp så högt som möjligt i klasserna och kanske sälja dyrt så kanske jag tänkt på ett annat sätt.

Jag hade tagit hem den. Prövat ett år och sen möjligtvis omvärderat mitt beslut. Lycka till men tycker du ska tänka på dig själv och se till att få ut lite för egen del av ditt hästägande.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
754
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 104
Senast: Krålus
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp