Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

MEN vad fin hon är guppey!!!!:love: Vilka fantastiska bakben! Hon kommer att bli en riktigt riktigt fin hopphäst....:bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Ingen annan som har häst som råkat ut för förkylning nu? Rosie hostar och är snorig (endast på morgonen innan hon ska ut). Hostan låter riktigt jobbig när hon väl håller på men slutar efter ett par gånger. Allt inträffar vid in och utsläpp... Känns jättejobbigt. Prata med vet. igår och hon sa att det är vanligt med förkylningar denna årstiden men hon har ju aldrig någonsin varit minsta sjuk... Hon sa att jag skulle hålla igång henne med skritt så allt cirkulerar??!?? Är det inte bättre med vila? Hon har ju ingen feber och är pigg och kry i övrigt. Nåson som vet hur jag ska göra?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så jättemycket!! Ibland är det svårt att hålla sig kvar i de där sprången :P . :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL*
Lite uppdatering från mig.
Var och provade sadlar i halv orkan igår, tredja gången han åkte transport men det gick jättebra.
59874_1363801546522_1576129029_30825649_7220710_n.jpg

Provade en Tekna och en Wintec
Det blev en Wintec 500 allround av den nya modellen
62362_1363810026734_1576129029_30825707_5026866_n.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Och du är säker på att det är förkylning o inte nån allergi? Lite samma symptom nämligen på dammallergi, dvs de hostar när de släpps ut.

Om det rinner klart ur näsborrarna o inte är tjockt då kan det vara vilket som men är det tjockare o gult är det förkylning oftast.

Om hon inte låter ansträngd när du rider så ska du absolut fortsätta o rida för då får hon lättare upp slem i halsen.

Vad fordrar ni med? Hö eller hösilage? Vad strör du med?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag har ingen aning faktiskt. Ringde vet igår och hon menade på att det är förkylning och att många hästar fått det just u år pga av allt himla regn som kom i tre veckor... Men jag vet inte.

Det som kommer ur näsborrarna är klart åt det vita hållet och brukar ha torkat när jag släpper ut henne på morgonen. Imorse var det knappt inget alls men däremot så hostade hon till ordentligt.

Jag har ju inte vågat rida henne sedan efter terrängen då jag hörde det dagen efter på skritt-tur.

Fordrar med hösilage, mer åt det torra hållet och har sedan igår börjat blöta ner det, även hackat lusern och även detta blöts ner för att minska damman. Strö är halm och inget som jag upplever dammar särskilt mycket.

Det blir vila ikväll också för henne men imorgon tar jag ett ridpass så får jag se hur hon känns. Man kanske är löjlig men jag tänker bara på mig själv när jag är förkyld så är jag inte ett dugg sugen på att röra på mig...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Har varit på banhoppningsträning med Bellis, hennes tredje 0,90m och andra 1,00m.

http://www.youtube.com/watch?v=1AiytiOBi8k

Felfri i 0,90 och första ner i 1,00 m. Red dåligt hela banan:crazy:, både jag och Bellis var trötta då vi inte hade fått nån lång vila mellan starterna. Men hon var otroligt duktig som hoppade!!! :love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ok, det låter faktiskt inte som förkylning i mina öron. Har ju själv en allergihäst, inte min 06:a då utan min andre. Förkylning på hästar bör gå över rätt fort, hosta i flera veckor är INTE bra då de får kroniska tillstånd på nolltid. Så om hon bara hostar precis när du börjar rida eller på dammiga banor mm då är det nog inte förkylning.

Oavsett så rekommenderar veterinärer att man alltid rör på dom så länge dom inte har feber för att få upp allt slem som samlas i halsen.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Bellis är jättefin o du rider verkligen henne bra. Inte lätt när de är lite dragster modell o stupar ngt framåt. Men slarva inte med att komma tillbaka i sadeln själv framför hindren så du underlättar i uppsprånget för henne!:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ok, det låter faktiskt inte som förkylning i mina öron. Har ju själv en allergihäst, inte min 06:a då utan min andre. Förkylning på hästar bör gå över rätt fort, hosta i flera veckor är INTE bra då de får kroniska tillstånd på nolltid. Så om hon bara hostar precis när du börjar rida eller på dammiga banor mm då är det nog inte förkylning.

Oavsett så rekommenderar veterinärer att man alltid rör på dom så länge dom inte har feber för att få upp allt slem som samlas i halsen.

Inte ?? :eek: Alltså hostan har hon haft sedan förra söndagen. Hostade inget fram tills i torsdags efter terrängen och efter denna så har hon hostat ca 2ggr vid in och utsläpp... Låter som om hon har slem i halsen när hon hostar.
Jag ska rida henne imorgon efter jobbet och resten av veckan så får jag se hur hon reagerar. Annars åker jag till klinik efter helgen. Är faktiskt inge bra på att avgöra vad det kan bero på. Pratade med en tjej som jag rider mycket med. Hon berättade att även deras ena häst hade liknande sympton. Jag hoppas, hoppas verkligen att det är förkylning.

Tack för svaret!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lugn o fin nu!;) Det är bara det att det är väldigt vanligt att man misstar sig på förkylning o allergi. Jag gjorde ju det själv när min 8-åring fick sin allergi. Det var på våren som 4-åring o jag trodde han var förkyld...fick vila i 2 månader för sin envisa hosta tills jag åkte in o kollade...var ju inte alls förkylning utan allergi o eftersom jag väntat så länge så tog det ju ytterligare en månad med medicin innan han blev ok igen.

Men nu är han 8 år o precis som på små barn så har hans hosta o snuva nästan försvunnit helt med åren. Medicinerar aldrig nuförtiden utan enbart som 4 o 5-åring.

Men nu förstår du varför jag är vaksam på såna här symptom...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Yes, I see... Jag ska hålla koll och har det inte blivit bättre efter helgen så åker jag. Tack Nova! :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kanonfint! Är imponerad av din härliga häst...
Himmel vad den vänder upp bakkärran, förstår att det är svårt att sitta kvar.
Bra gjort!:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad ni gått framåt...
Ser stadigt och okomplicerat ut.
Speciellt 90-rundan flyter på riktigt fint.

Blir imponerad av er som är uppe och hoppar på 1 meter och får det att se så enkelt ut. Känns väldigt avlägset för mig just nu.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack så mycket :D Blir glad att höra det :)
Jag kämpar på med överlivet... Rider ut i skog och mark väldigt mycket så glömmer lätt bort att sträcka på mig:angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tack!! Något bra måste jag gjorti livet verkar det som eftersom hon är min...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad duktiga ni är! Hon ser klok ut, vet hur hon ska ta sig an hindren :) . Men håller med Novali vad gäller ditt överliv...sedan måste jag säga att dina skänklar flaxar lite emellanåt, jag skulle försöka jobba lite på det med :D . Men härlig häst och mjuk ridning :).

Jag har lite enkla tips vad gäller både överliv och skänklar om du vill :) . Har själv fått jobba(och jobbar) enormt mycket med mitt överliv...puh!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
774
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 128
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp