Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL.

Tänkte bara flika in lite med höstbilder på mig och älsklingen, tagna igår. Mest bara för att de blev så fina! :heart

Finns fler, samt liiite uppdateringar på min blogg. (För lat för att skriva här, haha)

hst_002_109588102.png


hst_003_109588450.png


hst_001_109546935.png
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad fina!! Jag skulle ocksåvilja ha sådana där bilder på migoch min häst! Önskar jag kunde bli bra på bild;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, upptäckte det när jag såg filmen:crazy: får jobba på det med, så de tipsen vill jag gärna höra :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hehe okej...

Vad gäller överlivet så underlättar det något enormt om man inte svankar med ryggen utan att man försöker sätta sig lite som en hösäck och kutar med ryggen, för då blir man mycket mer elastisk och följsam på ett mindre ansträngt sätt. Det är då mycket lättare att sitta kvar med den mesta vikten på rätt ställe och ändå kunna vara med liite framåt med axlar och armar. Personligen har jag jobbat med holländska och tyska importer,främst unghästar, till och från i sammanlagt 6år nu(slutade alldeles nyligen) och har fått hoppa och hoppa in jag vet inte hur många hästar. I början var jag alldeles för rak i ryggen vilket helt klart gjorde min följsamhet väldigt "ansträngd" (med ansträngd menar jag att man kan se en lite för stor ändring på ryttarens sits/händer/skänklar då hästen hoppar). Då blev det också så att när en del hästar plötsligt smällde av ett sjuhelsikes språng kanske kombinerat med bocksprång/bakutsparkar så blev det svårt att hålla balansen pga att jag var steli ryggen. Nu för tiden kan jag nog inte sitta helt rakt haha! Nej men skämt åsido, jag skulle öva på att sitta kutryggig just när man ska hoppa.

Gosh, jag är inte den bästa att förklara, men... Man ser alltför många som rubbar sin annars så fina sits just precis innan hästen ska hoppa av. Det är ju hästen som ska hoppa, ryttarens ska lotsa hästen mellan hindren, men den sekunden då hästen hoppar av ska du som ryttare bara följa med, sitta still. Inte kasta fram händer/överliv, för är man i balans, har ett bra tramp i stigbygeln, håller om mjukt med underskänklar, ja, då följer man faktiskt med automatiskt. Och så sitt som en hösäck då, haha ;) .

Och skänklarna, trampa framåt nedåt. Jag tror dock att fixar man överlivet och blir mjukare där, så kommer skänklarna automatiskt vara mer stilla. Känn hela tiden hästens sidor. Min tränare brukade säga när jag hoppade väldigt vingliga hästar t.ex. att "försök ha känslan av att dina ben är så långa att det är de som lyfter upp hela hästen"... Och, viktigt, knip inte med knäna, utan håll bara om med underskänkeln...kniper man med knäna blir man som en tippdocka.


Gick det ens att förstå? Jag är så dålig på att förklara, folk frågar ofta vad jag gör och jag har så svårt för att få ned känslan till ord...puh..fråga om det är något ni undrar!

Här är en film när jag rider en 6-åring, där kan man se kutryggen väldigt bra i flera språng, haha; http://www.youtube.com/watch?v=EX3hFUnIeFQ .
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Oj vilken fin hopphäst:)!

Guppey och Nightwisch imponerande, vad duktiga både ni och hästarna är.

Min gillar att hoppa men jag är inte så säker själv även om jag tycker det är kul så vi leker på lite småhöjder:).
På söndag dressyrar vi ett litet km. Blir kul att rida och bli bedömd, eller, tja, intressant:crazy:.
Blir ingen start i slutet av oktober iallafall, känner mig icke mogen.
Tränaren tyckte jag var fånig och menar att jag inte kan vänta tills det nästan är perfekt, men det behöver ju inte kännas kaotiskt heller, då ligger jag hellre lågt ett tag till:D.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kommunikatinen;). Galoppen är ganska stadig och fin men i traven är hon springig, jag har svårt att få igenom halvhalterna. Hon skjuter ut bogen och sladdar med bakändan, blir framtung tja, m.m. Det mesta beror ju på hur jag som ryttare agerar..
Dessutom börjar programmen där på lb2.
Kör lb1 nu på söndag på lite skoj och börjar uppvärmningen med en liten skogstur, bästa sättet att få henne lyhörd och mellan hjälperna när jag rider hemma ( pigg och energisk tjej).

Eftersom jag själv aldrig tävlat så känns det som jag vill bygga upp mitt självförtroende med lite cr-rundor i höst istället för att kunna starta lite fram på vårkanten..kanske.
Har ju inte brått men vill ju försöka komma igång så smått.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej, har du några filmer på er?

LB:2 är ju annars roligare attrida eftersom det är på större bana :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så var inomhusdebuten gjord på taggad liten 4-åring! Hon går numera under epitetet Turbo-Majken!:eek:

Inte bryr hon sig om alla konstiga hästar på framhoppningen, hon går snällt o tar sen tag i hindren med alla krafter! Jag som klagat på hennes bjudning mot hinder...

Sen snällt in på banan själv, bryr sig inte om utsmyckning, läktare eller hinderpersonal. Så jag tryckte på startknappen o sen herregud!!!:eek::eek: Det gick inte att få stopp på henne! Hon flög runt banan, bjöd på allt hon såg även oxrar baklänges...men bommarna seglade ju ned förstås...3 hinder rev vi men sen hoppade hon riktigt fint! 8 hinder, 1 blå grind och två plankor fanns med. Inga bekymmer. Och hon är såååå klar att starta 90 cm nu så hon backar av lite!

Ett par bilder kan vi bjuda på men film blir det inte!:D
31701012.jpg


31701013.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Den här är från i våras (mars efter ett långt uppehåll )och säger inte så mycket:
http://www.youtube.com/watch?v=ehyKZOE3We4
Hon är bättre i galoppen, fattningarna känns riktigt proffsiga numera;). Jag kan sitta ner och rida ett program men en liten bild av det hela. Hon är bakom lod och formen inte den bästa.

Filmen från kvalite´n när min tränare rider nu i september:
http://www.youtube.com/watch?v=6SUdXVRxaUc
Sen har ju min poppsa inga jättegångarter osv. men galoppen hennes är trevlig och vi ska ha skôj så det är nog bra med en trevlig snäll häst för min del..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kul och se! Vad hon utvecklas!
Blir lite hoppsugen jag med. Hade varit kul att börja träna lite skutt.
Önskar det fanns plats hemma då den tränaren har världens roligaste framridningsövningar..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, det är clear round igen om ett par veckor o då rider jag 80 o 90 sen får vi se om det finns någon lämplig tävling!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Faktum polly om jag ska vara helt ärlig så rider du hästen bättre själv än din tränare! Hon får mycket friare gångarter när du rider.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Faktum polly om jag ska vara helt ärlig så rider du hästen bättre själv än din tränare! Hon får mycket friare gångarter när du rider.:)

Jag håller med om att hästen rör sig friare och med lite mer gest på filmen när matte rider men det kan ju också bero på att den är hemmavid och mer avspänd.
Tränaren ser ut att rida trevligt men jag kan tänka mig att hästen är mer spänd på kvaliten och därför blir gångarterna sämre.

Majken är ju bara bäst! Och det glädjer mig att hon får ha Hedwigs rosa bling på tävling!:D

Hedwig själv har en dag ungefär var fjärde månad när hon är helt makalöst fin och man tror att nu jäklar...sen återgår hon till sitt vanliga, lite halvträiga jag..:angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Majken är ju bara bäst! Och det glädjer mig att hon får ha Hedwigs rosa bling på tävling!:D

Hedwig själv har en dag ungefär var fjärde månad när hon är helt makalöst fin och man tror att nu jäklar...sen återgår hon till sitt vanliga, lite halvträiga jag..:angel:

Ha ha ja inte 17 ligger det oanvänt i nåt skåp iaf!:D

ang Hedwig så tycker jag det där är ganska vanligt när de kommer upp i åldern, typ 7-8 som Hedwig o Lilleman. Då har det ungdomliga övermodet tagit slut, jobbet har blivit på allvar o protesterna blir då därefter. Å sen glänser dom till emellanåt....:love::love: så man blir påmind om varför man INTE vill rida unghäst för resten av sitt liv!:D

Vi får kämpa på med både de unga o gamla, belöningen hägrar den dag allt slutligen stämmer!:banana::banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
770
Senast: Lilla
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
623
· Visningar
36 120
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
876
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp