Träning och hälsa del 12

Veckans andra pass idag! Gamla favoriter i nya programmet tex utfall bakåt med skivstång och kabelrodd men även en del nytt som jag inte kört på väääldigt länge tex smal incline bänk i smith (jättetrevlig övning!) och good mornings (alltid tyckt de känts ganska meh?).
Planen är gymet igen på fredag men jag är också ledig imorgon så kanske klämmer in något litet då med. Sen ska jag jobba i helgen så då blir det ingen träning.
 
Kommer att börja med cellgifter 24/9. Finns hyfsat med forskning som visar på att träning är bra för att lindra biverkningar (och även sen när det blir flerårig endokrin behandling) så planen är att haka på WR66 som börjar i oktober. Samt ev ta ut ett gymkort om jag kan få fysisk aktivitet på recept igen. Enda kruxet just nu är att febern är tillbaka men får väl träna de andra dagarna (ja jag ska ta upp det med doktorn imorgon).
 
Det där träningsprogrammet har verkligen blygsamma förväntningar på en, passen under första veckan består av totalt fyra minuter "slow running" per pass, fördelat på åtta 30 sekundersintervaller, och rikligt med promenerande däremellan.

Men ifall man ändå skulle bli lite trött så kommer det en peppig uppmuntran femton sekunder in på varje intervall "halfway there!". Och sedan för säkerhets skull ytterligare ett peppande "five seconds!" när man överlevt ytterligare tio sek. :laugh: Men det är nog precis vad jag behöver med en mjukstart så jag ska vara lydig och följa instruktionerna och njuta av att det känns enkelt, någon gång lär det ju ändras.
Är det Simon och Fredriks program eller något annat?
 
Är det Simon och Fredriks program eller något annat?

Nej det här var en app, None to Run - tänkte att det är lite mycket att investera i coachning om jag tröttnar efter en vecka. :laugh: (å andra sidan är det väl just det coachningen ska se till att det inte händer). Men nu hade jag ändå jobbat upp en hygglig motivation till att börja om, så jag hoppas det bär en del med lite glada tillrop från appen.
 
Veckans tredje pass idag! Jösses, har inte tränat så här mycket på länge 😅 Tre gympass x 1-1 h 15 min denna veckan. Men det har varit kul! Idag boxböj, hantelpress, latsdrag med neutralt grepp, hip thrust och en ny övning "glute medius hip thrust" i kabelmaskin.
Det enda som saknas innan veckan är helt komplett är lite mage och hantellyft åt sidan men vi får se, ska jobba nu fre-sön så det får bli om jag får feeling annars får det vara.

Nästa vecka blir samma tre pass igen, får se vilka dagar det blir. Sen tror jag det kommer bli nya pass, egentligen ska man göra samma i fyra veckor men jag hoppade ju precis på programmet som kom in lite mitt i.
 
Benpass idag, min ländrygg har strulat ett antal veckor men nu börjar jag våga ta i lite igen! Avslutar alltid i vad-maskinen och min träningskompis brukar lägga in lite armar i pausen, så jag tänkte att jag skulle göra några chins, har ju klarat fyra stycken så det är rätt kul 😁 men så fick jag ett infall att jag skulle prova göra en pull up, vilket inte ens har varit i närheten tidigare. Och jag gjorde en! Min kompis såg dock inte och jag var osäker på om den var godkänd, så efter lite vila var jag tvungen att göra en till. 😎 Jag fick godkänt så nu är ett av årets stora mål nått! 🥳
 
Mitt gym har några "specialklasser" i helgen, bl.a. en workshop - teknik i mark och böj och en PT-small group. Har anmält mig till dessa men vet inte hur den där workshopen går till, nojar att man kör en åt gången och resten av gruppen tittar på? PT-gruppen håller den PTn jag hade förra hösten i och där nojar jag för att det är väldigt crossfit-inspirerat. Hon håller också i nån styrkegrupp nu men står inte vad detta är.

Är även sugen på ett pass som två skidåkare håller, men det är utförsåkare... Men lär ju lära mig nåt? Och en föreläsning som en fysioterapeut håller i, också med skidinriktning och jag gissar att det är utför de menar.
 
Jag är på semester och har under veckan njutit av vattengympa och träning (på land) med PT. Är egentligen inte menat att vara en PT men när det bara är jag som dyker upp på de dagliga träningspassen så blir det en PT! 😂 Har verkligen varit helt underbart med så mkt tränarledd träning som de flesta dagar har formats utifrån mitt behov och min nivå. Kommer verkligen sakna det!
 
Var iväg på en tur till Norge förrförra veckan, startade i Smygehuk och cyklade upp till norra Värmland och sen en rundtur i Norge innan jag cyklade hem ungefär samma väg. Norge var riktigt trevligt att cykla i. :)

Bakhjulet på cykeln gav upp efter några dagar med långa bergsklättringar men genom att låna fyra ekrar från framhjulet gick det att fixa så jag kom hem
53962646309_4f418997e4_o_d.jpg


Norges största sjö Mjösa
53962646669_1bb97bafd4_o_d.jpg


Cykelleden längs Göta kanal hann jag också med - två gånger, både på färden upp och ned genom Sverige. Verkligen trevlig led at cykla!
53962532587_c1b4e2977a_o_d.jpg
 
Jag är på semester och har under veckan njutit av vattengympa och träning (på land) med PT. Är egentligen inte menat att vara en PT men när det bara är jag som dyker upp på de dagliga träningspassen så blir det en PT! 😂 Har verkligen varit helt underbart med så mkt tränarledd träning som de flesta dagar har formats utifrån mitt behov och min nivå. Kommer verkligen sakna det!
Wow vilken lyx! Är det ett träningshotell ni bott på, eller bara ett vanligt hotell med gym som erbjuder pass? Jag har snöat in lite på idén att fira födelsedag på något slags träningshotell nästa år, efter att ha hört om Playitas i Träningspodden, så jag blir nyfiken!
 
Jag tränar på här borta och har kört två pass på gruppträningsstället samt ett pass på eget håll under veckans gång. Inget av dem har varit sådär jättefantastiska, jag märker hur bortskämd jag blivit med mitt gulliga lilla PT-gym därhemma, men helt okej och framförallt är det härligt att träna utomhus i solsken och värme :love: Gårdagens 27 grader var dock lite i överkant, men med massor av vatten och ett lite lugnare tempo gick det fint det med. Fokuserar överlag mycket på att träna på ett sätt som känns bra och att göra det av rätt anledning eftersom det finns lite ovanligt många triggers för min kroppsångest här och nu som jag behöver vara medveten om och hantera på ett vettigt sätt. Men jag är fast besluten att inte låta det ta över och förstöra för mig, utan att njuta och verkligen göra det bästa av de här veckorna :)

Imorgon ska jag rida en träning för en bekant som jobbar som dressyrtränare och ryttare och vars syster driver ett Lusitano-stuteri här i närheten, dit jag blivit inbjuden för att rida ett pass. Är absolut livrädd, men oj vad roligt och spännande det ska bli! Och jobbigt... Räknar med rejäl träningsvärk i övermorgon!
 
Förra passet var 6 min jogg/2 min gång x 3 och det var ändå lite jobbigt på slutet. Men sen igår så joggade jag 5 km i stäck! Väldigt långsamt, men tror det var första gången någonsin jag kunnat jogga så långt utan att känna att jag håller på att dö. Så det går framåt!
Men nu har jag läst så mycket varningar om att inte gå ut för hårt som nybörjare att jag blivit lite rädd att göra mig illa, så vet inte om jag kanske ska pausa målet med milen och köra de här 5 km ett tag först.
 
Wow vilken lyx! Är det ett träningshotell ni bott på, eller bara ett vanligt hotell med gym som erbjuder pass? Jag har snöat in lite på idén att fira födelsedag på något slags träningshotell nästa år, efter att ha hört om Playitas i Träningspodden, så jag blir nyfiken!
Ja, det har verkligen varit lyxigt! Det är ett vanligt hotell och intresset för träning, i vart fall den här veckan, har varit väldigt lågt hos övriga gäster. Men i och med att de har anlitat den här personen så antar jag att intresset brukar vara högre.

Ja, jag drömmer också om att ngn gång åka med på en träningsresa! För löpning finns det rätt mga alternativ och det låter drömmigt att få så mkt träning och samtidigt få njuta av sol och värme!
 
Jag är så stolt och glad idag! Hade en sista chans att klara mitt knäböjsmål på 75 kg x 5 idag och hade egentligen släppt det, tänkte att "äsch man kan inte klara alla mål man sätter upp, jag får vara nöjd med 75 kg x 3" men så fick jag feeling ändå idag och gav det en sista chans. Kände redan på 65 och 70 kg att jag har detta, kände mig stark. Och sätter sedan 75 kg x 6!!

Alltså jag har verkligen jobbat för detta målet, har kört knäböj 2 ggr/vecka hela sommaren och målet har känts omväxlande helt orimligt och sen ibland alldeles inom räckhåll. Hade lätt kunnat bara strunta i det med och känna mig nöjd med 75 x 3. Så iaf, så himla nöjd!! Aldrig varit så glad över ett pb. Nu lämnar jag snart knäböjandet bakom mig ett tag, får se vad det kan bli för nya mål som dyker upp 😊
 
Hej, det var väldigt längesedan jag skrev i tråden eller på buke öht. Jag har bara inte orkat med. Träningsmässigt kan jag väl uppdatera er om att jag skadade mig allvarligt under min semester, och är nu borta från all form av riktig träning i flera månader minst. Jag har genomgått n komplicerat operation, troligen kommer fler, och benet som är skadat kommer ta 1,5-2 år att få ordning på och jag kommer nog troligtvis alltid att ha en nedsättning. Sicken tur då att jag ägnade mig åt löpning innan... :grin: ...och att det tagit mig lång tid att hitta något att ägna mig åt som känns givande alls. Tack för det, livet. Jag är så oerhört jälva bitter och ffa Less på alla eviga motgångar i mitt liv, så jag har inte ens orkat kräkas om det på buke. Menmen, here I am. Kortvisit, och går ut genom bakdörren igen...
 
Hej, det var väldigt längesedan jag skrev i tråden eller på buke öht. Jag har bara inte orkat med. Träningsmässigt kan jag väl uppdatera er om att jag skadade mig allvarligt under min semester, och är nu borta från all form av riktig träning i flera månader minst. Jag har genomgått n komplicerat operation, troligen kommer fler, och benet som är skadat kommer ta 1,5-2 år att få ordning på och jag kommer nog troligtvis alltid att ha en nedsättning. Sicken tur då att jag ägnade mig åt löpning innan... :grin: ...och att det tagit mig lång tid att hitta något att ägna mig åt som känns givande alls. Tack för det, livet. Jag är så oerhört jälva bitter och ffa Less på alla eviga motgångar i mitt liv, så jag har inte ens orkat kräkas om det på buke. Menmen, here I am. Kortvisit, och går ut genom bakdörren igen...
Fan vad sugigt Taggis, beklagar verkligen 😩 Ska inte ens försöka komma med nåt positivt och peppigt i det här läget. Ibland behöver det bara få suga liksom. Kram om du vill ha :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 236
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 147
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 397
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 400
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp