Träning och hälsa del 12

Testar att hänga med här för lite mer motivation!

Försöker komma igång att springa lite. Har pinsamt dålig kondis och självdiciplin, men målet är att klara milen i snigelfart.

Har joggat lite sporadiskt sista tiden, nu tänkte jag testa nåt program jag hittade. Ska eg vara tre pass i veckan men jag har så oberäknligt schema och är usel på att träna om jag planerar det så tanken är att jag bara försöker att beta av ett pass i taget och ser hur det går! Ska vara 30 pass till milen, det känns väldigt optimistiskt 😅

Pass 1 idag: 4 x 3 min jogg/2 min gång + promenad innan/efter, tot 5,6 km.
 
Har tagit alla hittills i år och det ska fa-an inte spricka nu!!!
IMG_3818.jpeg

(Och hej tråden jag har hittat till gymmet igen 😂)
 
Fredag lunch: baksida lår, framsida lår, rygg etc..png


Dagens pass! Hoppade bensparken pga 10 jäkla set böj :p sjätte passet i sommar så tar det lugnt med vikten, och fokuserar på att lägga jämn vikt på fötterna. Märker att jag lätt tippar lite åt vänster då det fortfarande är lite läskigt att lägga tyngd på högerbenet. Låtcurlen är enbent och mer rehab än träning tbh :p Bänk imorn förhoppningsvis, böj på fredag(rip) och kroppsvikt på jobbet på lördag så är utmaningen i mål sen :D
 
Min kropp skrek efter intensiv träning idag, så skulle springa med killens hund och han cykla framför som förra gången.

Försökte ta mig iväg innan han börjat cykla, det gick inte då hon inte ville lämna husse 😂
Han börjar cykla, allt fine. Sen VÄNDER HAN TILLBAKA och cyklar förbi oss????! Hunden tvärnitar såklart och vill efter husse 🙄

Här la jag ner och gick och surade mogen som jag är, blev så jäkla less. Man får väl tänka lite.

End of rant. Imorgon ska jag springa eller köra styrketräning, får se lite hur väderprognosen ser ut och anpassa efter det.
 
Min kropp skrek efter intensiv träning idag, så skulle springa med killens hund och han cykla framför som förra gången.

Försökte ta mig iväg innan han börjat cykla, det gick inte då hon inte ville lämna husse 😂
Han börjar cykla, allt fine. Sen VÄNDER HAN TILLBAKA och cyklar förbi oss????! Hunden tvärnitar såklart och vill efter husse 🙄

Här la jag ner och gick och surade mogen som jag är, blev så jäkla less. Man får väl tänka lite.

End of rant. Imorgon ska jag springa eller köra styrketräning, får se lite hur väderprognosen ser ut och anpassa efter det.
Förlåt för att jag skrattar, men det låter så dråpligt hela grejen!
 
Inga saboterande hundar på mitt håll, så jag fick mig ett intensivt träningspass som fortfarande känns i kroppen.

5 varv:
  • 90s rodd
  • 90s stakmaskin
  • 90s cykel
  • 90s burpee shuttle runs
  • 1 min vila
Målet var att skrapa ihop 12-16 kcal per station och jag landade på ca 14-16 de flesta gångerna (glömde dock att räkna ibland). Ett utmanande pass på så sätt att det gick ut på att hitta ett tempo som var högt men ändå hållbart, men jag tyckte nog att jag löste det rätt bra! Däremot kändes det evighetslångt, särskilt när man redan gjort två varv och ändå hade tre kvar. Och burpee shuttle runs var bara :wtf:

Efter detta gjorde vi ett gäng olika coreövningar och turades sedan om att öva på kipping, double unders och handstående/wall walks. Fick till några bra double unders idag också, skönt att veta att det inte bara var en engångsgrej förra gången utan att jag faktiskt börjat knäcka koden nu ;)

Nu ska jag vila & äta ordentligt för imorgon förmiddag vankas styrkepass med fokus push press :bump:
 
Fredag eftermiddag: axlar, bröst, triceps etc..png


Idag kände jag mig jätteklen men det var nog åtminstone 50% mentalt :laugh: hade jour och blev utringd, så det blev lite "ska jag träna måste jag gå NU" och det blev lite stressigt ändå i slutet och gaaah :p det blev gjort i alla fall och det är det viktigaste! Som benen känns idag blir det absolut ingen skivstångsböj i morgon, men tänkte dra av kroppsvikspasset imorn i stället och kanske air squata lite iom dey. Allt för att inte behöva göra tio set igen på lördag :laugh:
 
Alltså det är så roligt att träna just nu att jag mest önskar att veckan hade fler dagar så att jag kunde göra allt jag ville men ändå hinna med att vila! Idag PT-pass med fokus push press, vilket är en av mina favoritövningar.

30 Aug.png


"1120" efter push press betyder att man ska pausa en sekund i toppläget och sedan ta två sekunder på sig att sänka ner stången till axlarna igen (så det tar 1 sekund upp, 1 sekund i toppläget, 2 sekunder ner och 0 sekunder i bottenläget). Lite mer belastning, med andra ord! Hade räknat med att fixa typ 32,5 eller möjligen 35 kg men blev peppad att testa 37,5 kg vilket kändes tungt men gick alldeles utmärkt! Kul! Gjorde även bänkpress med 17,5 kg-hantlar för första gången vilket var tuuungt, men det gick det med!

Avslutningen var helt onödig om man frågar min kropp, som redan fick sin beskärda del av svett, flås och burpees igår kväll. Men vi tog oss igenom den och hann typ 4 eller 5 varv. Det var bland de längsta 8 minuterna i mitt liv! 😅

Efter fyra dagars hård träning på rad blir det nu vila imorgon, och förmodligen även på söndag. 🙂
 
Screenshot_20240831-221624.png

Idag har vi sprungit The Obstacle Run i Lidköping (run for fun). 8 km enligt uppgift, även om min klocka tyckte 9. 50 hinder, varav ett var 40 meter ringar som hängde under en bro 😳 och en massa andra jobbiga och roliga hinder. Kändes lite tufft att jag sprungit exakt en gång i sommar, pga den envisa hostan, men det gick med lite gåvila och vänta på hinder-vila. Nu är jag helt slut, har gått en himla massa dessutom utöver själva loppet. Men sjukt stolt över mig själv som klarade de allra flesta hinder! Imorgon ska vi springa family-loppet med barnen.
 
Visa bifogad fil 152453
Idag har vi sprungit The Obstacle Run i Lidköping (run for fun). 8 km enligt uppgift, även om min klocka tyckte 9. 50 hinder, varav ett var 40 meter ringar som hängde under en bro 😳 och en massa andra jobbiga och roliga hinder. Kändes lite tufft att jag sprungit exakt en gång i sommar, pga den envisa hostan, men det gick med lite gåvila och vänta på hinder-vila. Nu är jag helt slut, har gått en himla massa dessutom utöver själva loppet. Men sjukt stolt över mig själv som klarade de allra flesta hinder! Imorgon ska vi springa family-loppet med barnen.
Coolt! Har alltid tyckt att OCR verkar roligt, men det blir liksom aldrig av att jag provar på det på riktigt (det närmsta jag kommit var två välgörenhetslopp typ 2015 eller 2016 men de var väldigt korta och "snälla").
 
Coolt! Har alltid tyckt att OCR verkar roligt, men det blir liksom aldrig av att jag provar på det på riktigt (det närmsta jag kommit var två välgörenhetslopp typ 2015 eller 2016 men de var väldigt korta och "snälla").
Det är verkligen superkul! I Sverige växer den en hel del, brukar se många crossfit-tröjor som deltar bland annat :D men det blir mer och mer vanligt med "rena" OCR-klubbar. Och fler lopp, utöver de mer spexiga som Toughest.

Ett tips är att hitta en rigg och testa hänga i grepp och sånt, bara att ha hängt lite gör stor skillnad. Att ha lite teknik med sig in i hindren är värt mycket! Det var många (de flesta 😅) som bara klarade ett par ringar under bron tex, för de inte hade tekniken för att få med sig fart till nästa ring.
 
Senast ändrad:
Det är verkligen superkul! I Sverige växer den en hel del, brukar se många crossfit-tröjor som deltar bland annat :D men det blir mer och mer vanligt med "rena" OCR-klubbar. Och fler lopp, utöver de mer spexiga som Toughest.

Ett tips är att hitta en rigg och testa hänga i grepp och sånt, bara att ha hängt lite gör stor skillnad. Att ha lite teknik med sig in i hindren är värt mycket! Det var många (de flesta 😅) som bara klarade ett par ringar under bron tex, för de inte hade tekniken för att få med sig fart till nästa ring.
Min kusin driver faktiskt ett OCR-gym, men då det ligger 1) i Sverige och 2) i en annan del av Sverige än den jag brukar besöka när jag är "hemma" så har det aldrig blivit av att jag åkt dit. Men ja, jag brukar försöka köra lite monkey bars och sådant när jag är vid utegym där sådant finns, bara för att jag tycker det är kul (och är ganska bra på det :o), men fram till att någon eventuellt öppnar ett OCR-gym här i min del av världen blir det nog inte så mycket mer än så tyvärr. Kul dock att det verkar växa i Sverige, här känns det som att det kom av sig lite efter att ha varit väldigt trendigt under ett par år kring 2016-2017.
 
Planen var gymmet idag men mår inte alls bra. Började igår när jag var och red i slutet av lektionen började jag få sus i öronen och flimmer för ögonen så jag fick sitta av och sätta mig på en pall. Blev liksom lite kraftlös i armarna med. Kändes som jag var på väg att svimma. Mådde bättre efter en kort stund.

Sen dess har jag mått illa, huvudvärk tills imorse och idag har jag ätit frukost och nu på eftermiddagen två smörgåsar med kantareller. Diffust illamående jag känner mig inte magsjuk men är definitivt inte hungrig magen känns liksom full. Varit ute på en längre promenad det orkade jag trots att jag inte ätit lunch så jag är inte sjuk förövrigt.
 
Jag är tillbaka på gymet efter en veckas vila! Den oplanerade vilan var först några dagar pga förkylning och sen pga livet bara. Har inte så mkt tid att träna egentligen just nu så missar jag mina tillfällen kan det bli några extra dagar utan träning.
Har några veckor kvar på mitt knäböjsprogram så jag köttar på med det helt enkelt. Kändes helt ok idag men har också ätit lite dåligt (för lite) nu när jag inte tränat så inte mitt bästa pass.

Augusti-totalen blev 10 pass och totalt 41 ton lyft totalt iaf vilket väl får vara godkänt men stor skillnad mot Julis 15 pass och 75 ton lyft.

Men så här kommer det ju såklart vara under hösten ibland, ont om tid och förkylningar :p Så bara att köra på när man kan!
 
13 pass i augusti, trots att första veckan var vilovecka då jag var sjuk och jag var bortrest halva sista veckan. 😊

Ben igår, överkropp idag. Min ländrygg är inte helt nöjd, så kör lite lättare vikter. Det är lite frustrerande att träna med för lätta vikter, men jag kämpar på 🤭

Nästa vecka borde jag hinna med fem pass 🥳
 
Fredag lunch: baksida lår, framsida lår, rygg etc..png


Klassisk 5x5 idag! Benspark och lårcurl enbent som vanligt, provade rumänska mark också och det kändes lite sådär, men tror mest jag är ovan/stel. Men lite ont också så chillar med mark ett tag till tror jag :) böjen kändes bra förutom i framsida axlarna, blir inte klok på vad jag gör för fel men dom "poppar" när jag går under stången 💀 så nu kör jag nån muppig stil där jag duckar under först och sätter upp händerna när ryggen är på plats, ser inte klokt ut och det är jättesvårt att hamna rakt, men än så länge känns det bäst i allmänhet liksom. Vet inte ens hur och vad jag ska jobba på, har stretchat förr(det är där jag har haft ont i vänster vid bänk, fast i båda nu vid böj) och det har mest blivit värre :arghh: Imorn vila, på torsdag bänk :D
 
Visa bifogad fil 152592

Klassisk 5x5 idag! Benspark och lårcurl enbent som vanligt, provade rumänska mark också och det kändes lite sådär, men tror mest jag är ovan/stel. Men lite ont också så chillar med mark ett tag till tror jag :) böjen kändes bra förutom i framsida axlarna, blir inte klok på vad jag gör för fel men dom "poppar" när jag går under stången 💀 så nu kör jag nån muppig stil där jag duckar under först och sätter upp händerna när ryggen är på plats, ser inte klokt ut och det är jättesvårt att hamna rakt, men än så länge känns det bäst i allmänhet liksom. Vet inte ens hur och vad jag ska jobba på, har stretchat förr(det är där jag har haft ont i vänster vid bänk, fast i båda nu vid böj) och det har mest blivit värre :arghh: Imorn vila, på torsdag bänk :D
Många gånger sitter orsaken i skuldrorna, de behöver vara både rörliga, starka och stabila på samma gång, så det kan vara värt att fundera på hur du jobbar med dem. Hur du greppar stången vid böj kan du laborera med om du inte redan gjort det, både utifrån bredd men framför allt om det gör skillnad på om du har tummen runt stången eller inte.
 
Var stressad och spänd som en fiolsträng när jag gick in på gymmet i eftermiddags, med tillhörande huvudvärk och allmän kass känsla i både kropp och knopp. Så fort jag kom in blev jag indragen i ett intressant samtal om löpning, sedan började passet och vips var både stress, spänning och dåligt humör som bortblåst. Allt på mindre än 10 minuter. Så glad att jag tog mig dit och så glad att kroppen och hjärnan svarade på det sätt de gjorde, jag kände mig lite som en ny människa när jag kom hem! En ny människa med mycket trötta muskler i överkroppen, dock :D

Dagens pass:

20240903_175715.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 076
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 253
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 260
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp