Träning och hälsa del 12

Många gånger sitter orsaken i skuldrorna, de behöver vara både rörliga, starka och stabila på samma gång, så det kan vara värt att fundera på hur du jobbar med dem. Hur du greppar stången vid böj kan du laborera med om du inte redan gjort det, både utifrån bredd men framför allt om det gör skillnad på om du har tummen runt stången eller inte.
Mitt vänstra skulderblad har varit ytterst osamarbetsvilligt i ett årtionde så det låter ju troligt att det hänger ihop! Ska fortsätta gräva i det, tack! :)
 
Träning ändå alltså, vilken medicin det är. 🥰 Har mått väldigt dåligt under en tid och börjat i terapi osv. Igår var jag på gymmet och mös i 2h, fullkomligt slaktade några gamla pbn och hade inte en tanke på allt som tynger mig just nu.
 
Var superpepp på kvällens konditionspass, såg verkligen fram emot det vilket verkligen inte är likt mig som föredrar styrketräning alla dagar i veckan, meeen så fick jag ont i halsen under förmiddagen, tätt följt av en huvudvärk som plågat mig varje eftermiddag den här veckan. Efter mycket velande bestämde jag mig till slut för att ställa in passet, även om det tog emot. Jag vet att det var det enda rätta att göra, särskilt eftersom jag ska ut och resa på lördag och verkligen inte vill vara sjuk då, men det gör inte att det känns mindre surt. Ja ja, såhär i efterhand känns det i alla fall som helt rätt beslut och jag hoppas kunna vila mig i form för att vara med på morgondagens styrkepass istället!
 
Pass 5/30 idag, jogg 4 min/1 min gång x 4. Jobbigare än det borde vara, är väldigt tveksam till att jag ska kunna jogga 5 km om 8 pass men får väl testa 😅

Har bestämt mig för att jag får köpa ett par icebugs om jag tar mig till 15 pass eller fortfarande är igång när snön kommer, vilket som kommer först. 😄
 
Är så less på min armhävningsträning. När jag började styrketräna igen för drygt ett år sen så var det två specifika saker jag ville fixa till, det ena var armhävningar. Jag trodde jag skulle klara av det efter ett år. Oftast gör jag uppåtlutande först några set och sen övergår jag till på knä när musklerna är för trötta. Det har väl gått framåt men väldigt långsamt... Prioriterade visserligen rygg hela sommaren men ändå. Jag borde vara bättre tycker jag.
 
Är så less på min armhävningsträning. När jag började styrketräna igen för drygt ett år sen så var det två specifika saker jag ville fixa till, det ena var armhävningar. Jag trodde jag skulle klara av det efter ett år. Oftast gör jag uppåtlutande först några set och sen övergår jag till på knä när musklerna är för trötta. Det har väl gått framåt men väldigt långsamt... Prioriterade visserligen rygg hela sommaren men ändå. Jag borde vara bättre tycker jag.
Det är en väldigt märklig grej det där med armhävningar. Jag har fått lära mig att det handlar mer om muskelkontakt än något annat, men hur man sen övar upp den här muskelkontakten vet jag inte. Själv har jag alltid haft väldigt lätt för armhävningar oavsett hur mycket eller lite jag tränat, så jag har aldrig haft anledning att undersöka det närmare utan antagit att det bara är en sådan där grej som min kropp kan helt enkelt (medan jag istället kämpar med en massa andra saker). Har du fått någon slags hjälp med dem av en PT eller liknande, tänker nån som kollar din form/teknik och så?
 
Det kändes som helt rätt beslut att vila igår, men i morse var halsontet borta så jag gick iväg på styrkepasset som planerat. Trodde att jag anmält mig till passet med fokus stöt, men jag hade tydligen blandat ihop tiderna så det blev ett pass med fokus push press istället! Älskar push press, så det var ingen jättestor besvikelse direkt ;) (även om stöt är det lyft jag BEHÖVER öva mer på)

Det kändes helt okej, inte jättebra men helt okej. Jag tog det lite lugnt med tanke på dagsformen men känner ändå att axlarna fick sig en rejäl omgång! Kan bli intressant när jag ska kånka runt på resväskor imorgon :nailbiting: Känner mig varken bättre eller sämre sett till halsont & huvudvärk såhär efteråt, så jag hoppas att det inte blir så mycket mer av det än såhär.

Nu blir det en månads vila från mitt vanliga gym och istället ska jag bosätta mig i Portugal under den perioden, vi åker imorgon bitti! Har redan letat upp ett "crosstraining gym" och tecknat en månads medlemskap där, så det lär bli träning av även på sydligare breddgrader! Ska bli väldigt kul att testa ett nytt ställe och såklart härligt att förlänga sommaren lite :)
 
Det är en väldigt märklig grej det där med armhävningar. Jag har fått lära mig att det handlar mer om muskelkontakt än något annat, men hur man sen övar upp den här muskelkontakten vet jag inte. Själv har jag alltid haft väldigt lätt för armhävningar oavsett hur mycket eller lite jag tränat, så jag har aldrig haft anledning att undersöka det närmare utan antagit att det bara är en sådan där grej som min kropp kan helt enkelt (medan jag istället kämpar med en massa andra saker). Har du fått någon slags hjälp med dem av en PT eller liknande, tänker nån som kollar din form/teknik och så?
Ja, det märks så tydligt att vissa saker är man mer byggd för än andra. Hur ens proportioner är osv. Började med armhävningar på knä med PTn då när jag började träna men fick inte tips eller korrigeringar, tyvärr korrigerade hon inte särskilt mycket alls. Jag har filmat mig själv och fixat till det jag inte tycker ser bra ut. Upplever att mina triceps tar slut, borde typ använda bröst och axlar mer? Gissar nu... Är samma sak i andra bröstövningar tycker jag.
 
Träningen känns ändå bra, även om mer gym vore kul. Blir ca 2ggr i veckan. SÅ nöjd att ha gått över till över/underkroppssplit, det passar mig bra.
Sedan ridning 3-4ggr/veckan och skulle vilja ta nåt pass löpning med egentligen 😅

Igår blev det lunchträning, ben.
Ländryggen och diskbråcket verkar hålla 😍
Uppe på 55kg i squats och rumänska igen, även om inte så många reps på den vikten.

IMG_5091.jpeg
 
Varit iväg på andra passet på gymet denna veckan. ”Knäböj Kalinka” fast gjorde om hela passet då jag var sugen på lite annat idag :p

Börjar plötsligt känna mig klar med mitt böjfokus! Borde gör att försök på 75 kg x 5 i nästa vecka men annars känner jag mig redo att börja med något nytt.

Är lite sugen på att testa Bret Contreras program ”booty by bret”. Helkropp 3 pass/vecka med glute-fokus vilket man nog kan utläsa av namnet 😉 300 kr/månad så tycker det är ett helt ok pris med. En fördel med hans upplägg är att man kan välja gym eller hemma-pass så då tänker jag att jag kan fortsätta med 2 pass/v på gymet och sen köra ett av passen hemma. Hoppas det funkar så iaf :p
 
Ja, det märks så tydligt att vissa saker är man mer byggd för än andra. Hur ens proportioner är osv. Började med armhävningar på knä med PTn då när jag började träna men fick inte tips eller korrigeringar, tyvärr korrigerade hon inte särskilt mycket alls. Jag har filmat mig själv och fixat till det jag inte tycker ser bra ut. Upplever att mina triceps tar slut, borde typ använda bröst och axlar mer? Gissar nu... Är samma sak i andra bröstövningar tycker jag.
Kommer man åt triceps för mycket brukar det bero på att man har händerna för tätt ihop, ju smalare man har händerna desto mer av en tricepsövning blir det (och då blir det jääättetungt helt plötsligt eftersom det är en så pass liten muskelgrupp jämfört med bröst/rygg/axlar vilket är de du vill använda). Så jag skulle testa att bredda händerna lite om jag vore du, men det har du kanske redan testat. Det + att se till att hela kroppen är spänd som i en planka både på väg upp och på väg ner är nog mina bästa tips! Tror också att det är bättre att bara göra dem upphöjda istället för att göra dem på knä också, när man gör dem på knä är risken större att man lär in fel teknik och skaffar sig dåliga vanor som att t.ex "doppa ner näsan" för tidigt och liknande (enligt många av de tränare jag haft i alla fall).
 
Igår på förmiddagen hade vi en inspirerande föreläsning av ett par killar från podden Löpning och livet. I går kväll började jag ett mycket försiktigt löpningsprogram beräknat på tolv veckor.

Och idag följer jag mina tappra och duktiga kollegor som springer Helsingborgs maraton i lite för varmt väder, både stafett och individuellt. Jag hoppas och tror att löpningssuget nu äntligen är på väg tillbaka efter flera års stiltje, och att det också stannar kvar.
 
Kommer man åt triceps för mycket brukar det bero på att man har händerna för tätt ihop, ju smalare man har händerna desto mer av en tricepsövning blir det (och då blir det jääättetungt helt plötsligt eftersom det är en så pass liten muskelgrupp jämfört med bröst/rygg/axlar vilket är de du vill använda). Så jag skulle testa att bredda händerna lite om jag vore du, men det har du kanske redan testat. Det + att se till att hela kroppen är spänd som i en planka både på väg upp och på väg ner är nog mina bästa tips! Tror också att det är bättre att bara göra dem upphöjda istället för att göra dem på knä också, när man gör dem på knä är risken större att man lär in fel teknik och skaffar sig dåliga vanor som att t.ex "doppa ner näsan" för tidigt och liknande (enligt många av de tränare jag haft i alla fall).
Tycker inte jag har händerna för tätt ihop men ska testa bredda mer 🤔. Har samma problem i alla bröstpressar, tror jag är svag i bröst och axlarna vet jag är extremt svaga. Triceps däremot kan vara min bästa muskel, så tror de tar över för att jag är så svag i bröst och axlar.

På knä tycker jag tekniken ser bäst ut, på tå har jag en tendens att dyka ner med överkroppen. Blir ju också lite konstiga vinklar när man kör uppåtlutande. Blir ju lite en annan övning på knä, inte alls samma anspänning i kroppen, men tycker det är bra för att kunna krama ur det sista.
 
Det där träningsprogrammet har verkligen blygsamma förväntningar på en, passen under första veckan består av totalt fyra minuter "slow running" per pass, fördelat på åtta 30 sekundersintervaller, och rikligt med promenerande däremellan.

Men ifall man ändå skulle bli lite trött så kommer det en peppig uppmuntran femton sekunder in på varje intervall "halfway there!". Och sedan för säkerhets skull ytterligare ett peppande "five seconds!" när man överlevt ytterligare tio sek. :laugh: Men det är nog precis vad jag behöver med en mjukstart så jag ska vara lydig och följa instruktionerna och njuta av att det känns enkelt, någon gång lär det ju ändras.
 
Det där träningsprogrammet har verkligen blygsamma förväntningar på en, passen under första veckan består av totalt fyra minuter "slow running" per pass, fördelat på åtta 30 sekundersintervaller, och rikligt med promenerande däremellan.

Men ifall man ändå skulle bli lite trött så kommer det en peppig uppmuntran femton sekunder in på varje intervall "halfway there!". Och sedan för säkerhets skull ytterligare ett peppande "five seconds!" när man överlevt ytterligare tio sek. :laugh: Men det är nog precis vad jag behöver med en mjukstart så jag ska vara lydig och följa instruktionerna och njuta av att det känns enkelt, någon gång lär det ju ändras.
Haha det lät ju väldigt peppigt helt klart 😂 Och ja min (väldigt begränsade) erfarenhet av sådana program är att det är väldigt lätta i början men att det sen plötsligt är ganska jobbigt 😄
 
Varit iväg på andra passet på gymet denna veckan. ”Knäböj Kalinka” fast gjorde om hela passet då jag var sugen på lite annat idag :p

Börjar plötsligt känna mig klar med mitt böjfokus! Borde gör att försök på 75 kg x 5 i nästa vecka men annars känner jag mig redo att börja med något nytt.

Är lite sugen på att testa Bret Contreras program ”booty by bret”. Helkropp 3 pass/vecka med glute-fokus vilket man nog kan utläsa av namnet 😉 300 kr/månad så tycker det är ett helt ok pris med. En fördel med hans upplägg är att man kan välja gym eller hemma-pass så då tänker jag att jag kan fortsätta med 2 pass/v på gymet och sen köra ett av passen hemma. Hoppas det funkar så iaf :p
Äsch jag gjorde slag i saken och tecknade en månadsprenumeration och har nu ett helt nytt träninsgprogram att följa! Så pepp!! Körde första passet idag och det var jättekul. Högre intensitet än vanligt krävdes (pust 😅) för att hinna med allt som ingick på den dryga timme jag hade till mitt förfogande men det kändes bra.
Nästa pass på onsdag! Planen nu är då tre pass/vecka. Vi får se om det känns för mastigt i höst. Fokus böj och bänk nästkommande veckor.
 
Tycker inte jag har händerna för tätt ihop men ska testa bredda mer 🤔. Har samma problem i alla bröstpressar, tror jag är svag i bröst och axlarna vet jag är extremt svaga. Triceps däremot kan vara min bästa muskel, så tror de tar över för att jag är så svag i bröst och axlar.

På knä tycker jag tekniken ser bäst ut, på tå har jag en tendens att dyka ner med överkroppen. Blir ju också lite konstiga vinklar när man kör uppåtlutande. Blir ju lite en annan övning på knä, inte alls samma anspänning i kroppen, men tycker det är bra för att kunna krama ur det sista.
Ah, ja det är alltid lite klurigt när man har en starkare muskelgrupp som tenderar att ta över. Det blir ju lite av en ond cirkel också... Jag har samma problem fast med mina trapezius som gärna kickar in i diverse övningar när det blir jobbigt, vilket innebär att jag inte aktiverar rätt muskler och därför inte bygger upp rätt sorts styrka. Men ja, testa att bredda händerna lite och se om det gör någon skillnad! För mig var det lite av en "game changer" när jag fick det tipset.
 
Ibland känns det som eländet och oturen aldrig tar slut :cry: . När jag var på stan och skulle handla i lördags förmiddags halkade jag till på något och föll framstupa. Vet inte om någon hade spillt något som blev halt för det var torrt på marken. Så nu har jag iallafall ett svullet knä och skrapsår på båda knäna. Vill mest bara grina åt alltihop.,:(:cry:
 
Tränade första grupp-passet på mitt tillfälliga portugisiska gym idag! Man vet att man är i ett varmt land när gymmet varken har väggar eller tak 😂 Hade noll förväntningar men får nog ändå säga att jag blev positivt överraskad, även om det inte var riktigt den sortens träning jag är van vid. Mycket tabata-jobb med tre varv av tre olika cirklar (ben/rumpa + bröst/axlar + core) och så lite tabata-burpees som avslutning. Som redskap använde vi hantlar, kettlebells och medicinbollar, det såg tyvärr inte ut som att de har några skivstänger 😕 Men men, det var ett bra pass som var enkelt att anpassa efter sin egen förmåga och jag är rejält trött i musklerna såhär ett par timmar efteråt! Hade kanske önskat lite mer intensitet, men å andra sidan var det nog lika bra att det inte var supertufft eftersom jag inte är van vid att träna i sol och värme. På onsdag ska jag dit igen och då med en annan instruktör som tydligen har en lite annan träningsfilosofi än dagens instruktör, blir spännande att se vad det innebär!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 076
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 253
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 260
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp