Träning och hälsa del 12

Insåg idag på eftermiddagen att detta är första dagen sen jag skadade mig i november som jag inte haft några större smärtor. Hade lite ont imorse men sen har det varit bra. Har hållit upp med allt från gym, ridning och längre promenader sen början av juli. Jag önskar så innerligt att det vänder nu för jag orkar inte med ett bakslag till mentalt. Men vågar inte tro på det.
 
Igår sprang jag Midnattsloppet. Jag nådde inte mitt mål jag är så nöjd över min presentation. 🥳 Jag har har haft en riktigt, riktigt dålig uppladdning. Senaste två veckorna har jag haft panikångest i princip dagligen och dragit igång terapi med allt vad det innebär. Jag har växlat mellan att inte kunna sova alls och att känna ett oändligt sömnbehov.

Men jag sprang igenom hela rundan med en otroligt lätt känsla i kroppen. Pulsen gick ner snabbt efter backarna. Sista 2km spurtade jag förbi massor av människor.


IMG_1577.jpeg
 
Anmälde mig till tjejmilen (6km pga jubileum). Ev promenerar jag ”bara”.

Midnattsloppet igår gick snabbare än väntat och jag hushöll rätt med orken så kunde ”spurta” sista kilometern. Sprang om folk 😳🥳

Kommer sannolikt att operera vänster bröst under hösten (förändringar som är ”malignitetssuspekta”), ska göra magnetröntgen och biopsi men SSK sade att de brukar operera oavsett om det är cancer eller inte när det ser ut som det gör.

Det innebär att jag kommer behöva göra uppehåll men jag vet inte om det är inom en månad eller senare. Jag tänkte köra en ny omgång WR66 men det är bortkastade pengar om operation är ”snart”. (Jag får skjuta upp min betalda start).

Hur klättrar man över en mental spärr? Ingenting hindrar ju att jag tränar fram till ev operationsdag.
 
Igår sprang jag Midnattsloppet. Jag nådde inte mitt mål jag är så nöjd över min presentation. 🥳 Jag har har haft en riktigt, riktigt dålig uppladdning. Senaste två veckorna har jag haft panikångest i princip dagligen och dragit igång terapi med allt vad det innebär. Jag har växlat mellan att inte kunna sova alls och att känna ett oändligt sömnbehov.

Men jag sprang igenom hela rundan med en otroligt lätt känsla i kroppen. Pulsen gick ner snabbt efter backarna. Sista 2km spurtade jag förbi massor av människor.


Visa bifogad fil 151644
Bra jobbat!! 👏 👏👏
 
Hur klättrar man över en mental spärr? Ingenting hindrar ju att jag tränar fram till ev operationsdag.

Vet inte om jag uppfattar dig rätt om den mentala spärren men om du tänker att det inte känns så meningsfullt att träna fram till operation för att du inte kan anmäla dig till lopp och så? Jag tänker att du kanske kan hitta en motivation i att det går snabbare att komma tillbaka efter operationen om du håller igång fram till dess? Men som sagt det kanske inte är detta du menar med mental spärr så jag kanske är helt ute och cyklar.
 
Vet inte om jag uppfattar dig rätt om den mentala spärren men om du tänker att det inte känns så meningsfullt att träna fram till operation för att du inte kan anmäla dig till lopp och så? Jag tänker att du kanske kan hitta en motivation i att det går snabbare att komma tillbaka efter operationen om du håller igång fram till dess? Men som sagt det kanske inte är detta du menar med mental spärr så jag kanske är helt ute och cyklar.

Inte loppen i sig (igår var mitt första någonsin) utan har hamnat i ”det är ingen idé att börja för det kommer ändå bli ett avbrott”. Jag vet ju logiskt hur dumt det är.
 
Inte loppen i sig (igår var mitt första någonsin) utan har hamnat i ”det är ingen idé att börja för det kommer ändå bli ett avbrott”. Jag vet ju logiskt hur dumt det är.
Personligen hade jag nog försökt att mentalt tänka bort att det kommer ett avbrott alls. Träna på exakt som du vill, köp WR om du vill, kör på bara. Är det pengar i sjön så får det vara det. Jag hade tyckt att det blev för tråkigt och svårt att tänka in en massa ”om och men”.
 
Första passet på mitt egenkomponerade Upper/Lower program idag! Spontant efter första passet: ÄLSKAR över- underkroppssplit. :love:

Och känner mig så duktig som inte försökte ösa på så tungt som möjligt :angel:

Helkropp är kul ibland, men det här är så nice när man ska få in flera pass i veckan, mitt i allt annat. Känns som att jag får med mycket av allt istället för lite av det mesta. :D

Dock så irriterad på att strengthlog har dela pass som premiumgrej..

IMG_4808.jpeg
 
I lördags körde jag ett omotiverat styrkepass, gick väl helt okej ändå. Har fått ett träningsprogram av en kollega, måste bara sätta mig ner och modifiera det lite för armen.

Idag blev det en löptur, med ett nytt PB!!!! Whooop.
1000051329.jpg
 
Ligger i soffan efter att ha cyklat 6,3 km och förundras över hur lätta benen kändes trots att cykeln är över 50 år gammal och saknar växlar. Det är just detta som jag tränar för - en hållbar kropp som orkar vara aktiv i vardagen.
Ska vara komma på hur jag loggar min cykling i min träningsapp också för det var träning i hög grad även om det inte gick fort :rofl:
 
Wow så coolt att kunna double unders 👏👏 Jag kunde det helt ok ett tag men tror kanske aldrig min bäckenbotten kommer hålla för det igen så här två barn senare 😛
Vad är C2?
C2 är vad jag skulle kalla en helt vanlig spinningcykel! Det står för Concept2 vilket egentligen är namnet på tillverkaren, jag tror att de kallar dem så för att det ska vara tydlig skillnad på den sortens cykel och assault bike/air bike som ju är jobbiga på ett helt annat sätt :)
 
Personligen hade jag nog försökt att mentalt tänka bort att det kommer ett avbrott alls. Träna på exakt som du vill, köp WR om du vill, kör på bara. Är det pengar i sjön så får det vara det. Jag hade tyckt att det blev för tråkigt och svårt att tänka in en massa ”om och men”.
Jag håller med om det här, @lil-sis. Nu är det här en helt annan situation, men jag tvekade lite när jag blev medlem på mitt nuvarande gym eftersom det är väldigt dyrt och jag visste att jag skulle vara bortrest med både jobbet och privat en hel del under de första 3-4 månaderna av medlemskapet (kommer att vara bortrest hela september månad, till exempel). Men till slut bestämde jag mig för att ändå slå till istället för att vänta på att resten av livet lugnade ner sig lite, och så mycket rolig träning jag hunnit med under de här månaderna! Jag låter medvetet bli att räkna på det eftersom min kostnad per pass lär vara skyhög, och fokuserar istället på hur mycket glädje och välmående varje pass skänker mig. Det tänker jag kan vara värt en hel del, särskilt om man går och väntar på något ganska jobbigt som du gör? :heart

Jag brukar också försöka tänka på träningen som ett sparkonto där jag sätter in så mycket jag kan varje månad. Vissa månader är det betydligt mer än andra, men det innebär inte att de månader då jag "sätter in" lite mindre, eller kanske ingenting alls, är bortkastade. Varenda litet träningspass hjälper för att stärka det där sparkontot, som jag sedan kan ha att ta av under de perioder då det är tuffare på olika sätt. Det innebär också att jag kan känna mig trygg i att jag aldrig börjar från scratch, eftersom jag har alla de där välinvesterade träningstimmarna i ryggen. Lite flummigt, men för mig är det motiverande att tänka så!
 
Var jättepeppad på bänkpresspass idag, men kroppen var tyvärr inte alls på humör och allt kändes bara tungt och jobbigt. Jag tog mig med nöd och näppe igenom huvuddelen med 4x8 på 70-75%, körde de första tre seten med 70% och det sista med 75% där det tog tvärstopp efter 7 reps :arghh: Hade sedan stora problem med en del andra övningar som jag vanligtvis fixar utan vidare, vilket i sin tur fick huvudet att ge upp, så det var verkligen inte min dag idag. Känner mig frustrerad och kan inte riktigt sätta fingret på vad det beror på (kanske att jag varit bortrest och ätit sämre än vanligt de senaste dagarna?) men ska försöka lägga det bakom mig nu och helt enkelt avskriva det som ett pass med ovanligt dålig dagsform både fysiskt och mentalt. Vilar imorgon och tar nya tag på torsdag!
 
Jag håller med om det här, @lil-sis. Nu är det här en helt annan situation, men jag tvekade lite när jag blev medlem på mitt nuvarande gym eftersom det är väldigt dyrt och jag visste att jag skulle vara bortrest med både jobbet och privat en hel del under de första 3-4 månaderna av medlemskapet (kommer att vara bortrest hela september månad, till exempel). Men till slut bestämde jag mig för att ändå slå till istället för att vänta på att resten av livet lugnade ner sig lite, och så mycket rolig träning jag hunnit med under de här månaderna! Jag låter medvetet bli att räkna på det eftersom min kostnad per pass lär vara skyhög, och fokuserar istället på hur mycket glädje och välmående varje pass skänker mig. Det tänker jag kan vara värt en hel del, särskilt om man går och väntar på något ganska jobbigt som du gör? :heart

Jag brukar också försöka tänka på träningen som ett sparkonto där jag sätter in så mycket jag kan varje månad. Vissa månader är det betydligt mer än andra, men det innebär inte att de månader då jag "sätter in" lite mindre, eller kanske ingenting alls, är bortkastade. Varenda litet träningspass hjälper för att stärka det där sparkontot, som jag sedan kan ha att ta av under de perioder då det är tuffare på olika sätt. Det innebär också att jag kan känna mig trygg i att jag aldrig börjar från scratch, eftersom jag har alla de där välinvesterade träningstimmarna i ryggen. Lite flummigt, men för mig är det motiverande att tänka så!

Jag tror att jag istället kommer att starta om löp-programmet och skjuta upp WR66 till en senare omgång. Att träning är bra och en bra grund för att orka med operation och ev behandlingar vet jag ju egentligen. Och det finns hyfsat gedigen forskning på att träning under behandling (efter att op är läkt) är positivt både fysiskt och psykiskt på både kort och lång sikt.

Det är kanske eg inte pengarna mer att jag inte vill påbörja programmet och igen inte kunna genomföra, i våras hade jag feber i många veckor (noggrant utredd) och det blir nog tufft mentalt att göra om samma.
 
Överkropp idag. Gör just nu en del övningar på pilatesboll, inklusive bänkpressen med hantlar (men glömde skriva notis om det i programmet).
På fysios inrådan, all extra bålstabilitet är bra. Ska dock ändra lite, raises går tamigtusan inte att göra bra för axlarna på boll, den är för mycket ivägen.

Nästa pass ska jag se om det går att göra Cable cross på pilatesboll… återkommer med rapport 😅

Men bänkpress och axelpress blir med hantlar på boll i några månader iaf, plus rehabövningar.

IMG_4823.jpeg
 
Har varit sjuk och nu är det bara lite rethosta kvar, som jag nog får pga blodtrycksmedicinen, så ska väl komma igång igen men det känns så trist och meningslöst. :(
Är less på maskinerna, funderar på att testa vanlig roddmaskin.
Försöker hitta motivationen att iaf gå dit och cykla för när jag väl är där kommer jag ju att hitta motivationen. Kanske.
Snart dags att köpa nytt årskort, har funderat på att inte göra det eftersom jag tränar så lite men köper jag inte nytt så kommer jag ju inte träna alls ... :cautious:
 
Har varit sjuk och nu är det bara lite rethosta kvar, som jag nog får pga blodtrycksmedicinen, så ska väl komma igång igen men det känns så trist och meningslöst. :(
Är less på maskinerna, funderar på att testa vanlig roddmaskin.
Försöker hitta motivationen att iaf gå dit och cykla för när jag väl är där kommer jag ju att hitta motivationen. Kanske.
Snart dags att köpa nytt årskort, har funderat på att inte göra det eftersom jag tränar så lite men köper jag inte nytt så kommer jag ju inte träna alls ... :cautious:


Du kanske ska överväga att hitta någon annan motionsform än gym? Eller ta några gånger med PT för att få lite riktning och mål i din träning?
 
Kul pass med båda högt och lågt idag. Fick feeling och tänkte att nu jävlar tar jag 75 kg knäböj x 5 💪 Meeen hamnade lite fel på rep 3 så blev riktigt tungt uppför och blev lite rädd. Rep 4 blev halv :p Så den gubben gick inte idag!
Men sänkte till kroppsvikt på stången, 62,5 kg och gick hårt för maxreps där istället. Är ett sorts ”test” jag läst om, alltså hur många reps man klarar med kroppsvikt i knäböj. Man får pausa så länge man vill mellan varje rep men inte lägga av stången. Såna här tester kan motivera min lilla tävlingshjärna. Iaf, 15 repetitioner blev det vilket då ”är tillräckligt för att hävda starka ben” haha 😂 💪
”Drömgränsen” ska vara 50 reps (herregud) och 25 ett resultat ”väl värt att skryta om” 😂

Avslutade böjdelen med pausböj vilket var länge sen, kändes riktigt bra. Hip thrust och utfall bakåt med hantlar och sen var tiden slut!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 236
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 147
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 397
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 400
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp