Träning och hälsa del 12

Oookej, det här var definitivt helt fel dag att satsa på både styrketräningspass och ridlektion på samma dag. Förra veckans ridlektion var så pass lugn att jag tänkte att jag med lätthet hade orkat även med ett morgonträningspass i kroppen, så därför testade jag det idag. Men bara för det blev det en helt annan sorts, extremt krävande lektion just idag! 🙄 Hästen tycks ha ätit dynamit till middag och hela lektionen gick i princip ut på att försöka hålla henne på mattan och helst inte dö på kuppen. Herre gode gud vad slut jag är i hela kroppen nu 🥵😅
 
Åh det är så drygt när man hamnar på en platå sådär! Jag antar att du testat att dra ner på antalet reps? 10 är ju ganska många. Kan verka motsägelsefullt, men min upplevelse är att man i längden blir starkare av att dra ner antalet reps (till typ 3-5) eftersom det innebär att man successivt kan öka vikten. En annan grej, som du säkert har koll på, är ju vilan mellan seten som väl helst ska ligga på 1,5-2 minuter.
Jag följer ett program (har onlinecoach)och jag ska ligga mellan 8-10 reps i den här fasen, blir bara frustrerad av att ligga kvar på samma vikt, men jag antar att det finns en plan 😅 Yes, jag startar en klocka i min app, så det blir alltid minst 2 minuter vila, ofta mer då jag och min träningskompis pratar bort lite tid 🤭

Men tack för bra tips!
 
Sammanfattning juli!

15 pass styrketräning vilket tangerar rekordet hittills i år vilket var 15 pass i maj. Jag är nästan i mål med mitt sommarträningsmål trots hela augusti kvar. Satte 2 pass/vecka som mål under juni-aug men i juli har jag snittat 3 pass/vecka.
Utmaningen i appen klarade jag med råge och tror inte denna månadens kommer bli ett problem heller:

IMG_0658.jpeg


30 set knäböj gör jag ju nästan på en vecka 😂 250 reps bröst blir nog lite mer tight men tror det ska gå.
 
Tillbaka från vandring! Blev totalt nästan 4 mil, hade gärna gått längre sträckor, men fick anpassa mig efter mitt sällskap 😁

Nu är planen löpning imorgon, styrketräning på lördag och vila söndag (promenad).
Nästa vecka ska jag försöka ta mig upp på Kebnekaise!
 
Vi ska iväg i helgen så mitt vanliga lördagsmorgon-pass fick bli idag fredag morgon istället! Otroligt bra känsla och riktig benslakt 💪
Det där enda marklyften är för att lyfta upp stången till racket efter hip thrusten. Kändes ganska ”lätt” men insåg sen att det bara är 5 kg från mitt marklyfts-pr på 90 kg.

Nu tar vi helg!! Nästa pass ev sö kväll beroende på när vi kommer hem!

Knäböj Kalinka: Vecka 1, pass 2.png
 
Det verkar som att mitt hemmagym flyttar i helgen, jösses vilken konstig känsla men det är dags nu att dottern får egen säng här. Så nu ska jag se hur jag ska bygga ett program med endast kroppsvikt.
 
Skriver inte här så ofta men jag tränar på efter bästa förmåga. Ska springa Midnattsloppet om två veckor. Har ett tidsmål som jag antagligen inte kommer att nå eftersom jag knappt kunnat springa i den omfattning jag velat men så är det ibland. Lite pannben och draghjälp så ska det nog gå bra ändå.
 
Skriver inte här så ofta men jag tränar på efter bästa förmåga. Ska springa Midnattsloppet om två veckor. Har ett tidsmål som jag antagligen inte kommer att nå eftersom jag knappt kunnat springa i den omfattning jag velat men så är det ibland. Lite pannben och draghjälp så ska det nog gå bra ändå.
Kul med lopp, lycka till!!
 
”Vi tar en liten 5km idag”
Jamen visst. Dog två gånger. Minst :cautious:

Fick kämpa med andningen, sista km var verkligen att bestämma mig för hus jag skulle andas. Höll på att hyperventilera tre gånger, inte så effektivt 🙄

Men det var ju ganska gött med ett bad efter :D

IMG_4647.jpeg
 
Tycker andningen är skitsvår när man får upp tempot lite?!
Grymt jobbat!
Så kan det nog vara!
Hoppas jag nästan, har antagit att det är jag som inte kan andas bara 😅

Blev bättre när jag tvingade mig att andas in på två steg och ut på två steg men fifan, lätt var det inte :cool:
 
Kroppen återhämtade sig snabbare än jag trott 😁
1000050540.jpg


Lite trött på styrketräning, men det är mest för att mina scheman är så tråkiga och enformiga 😂 har tyvärr inte råd att anlita PT heller.
 
Tillbaka från vandring! Blev totalt nästan 4 mil, hade gärna gått längre sträckor, men fick anpassa mig efter mitt sällskap 😁

Nu är planen löpning imorgon, styrketräning på lördag och vila söndag (promenad).
Nästa vecka ska jag försöka ta mig upp på Kebnekaise!

Exakt anledning till varför jag går ensam, ingen att ta hänsyn till eller springa ikapp 😅🤣
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 076
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 253
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 260
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp