Träning och hälsa del 12

Nytt knäböjs-pb igår som jag är så himla nöjd med!! :bump: 70 kg x 5! :bump:
I början av juni var mitt pb 70 kg x 1! Vet inte om jag kaaanske testar mitt 1 RM i helgen, vi får se vad jag känner för.
Har ju ett mål till sista september om 75 kg x 5 vilket kändes helt orimligt när jag satte det men nu kände jag att det kanske visst kommer gå!

Har ju kört en 6 veckors omgång ”knäböj kalinka” för hypertrofi (ett knäböjsprogram i StrengthLog-appen) och tänkte dra igång en sex veckors omgång till nu men med styrke-fokus.

Benpressen var kul med, var länge sen jag körde benpress så appen var förinställd på 70 kg x 10 vilket ju kändes ganska tungt. Men sen på fjärde setet tänkte jag att nu jävlar ska jag köra till FAIL och fick upp 23 reps 😂 Och slutade jag för jag fick kramp i ena vaden haha. Så får nog höja den ordentligt ifall jag kör den igen.

Knäböj Kalinka: Vecka 6, pass 1.png
 
Nytt knäböjs-pb igår som jag är så himla nöjd med!! :bump: 70 kg x 5! :bump:
I början av juni var mitt pb 70 kg x 1! Vet inte om jag kaaanske testar mitt 1 RM i helgen, vi får se vad jag känner för.
Har ju ett mål till sista september om 75 kg x 5 vilket kändes helt orimligt när jag satte det men nu kände jag att det kanske visst kommer gå!

Har ju kört en 6 veckors omgång ”knäböj kalinka” för hypertrofi (ett knäböjsprogram i StrengthLog-appen) och tänkte dra igång en sex veckors omgång till nu men med styrke-fokus.

Benpressen var kul med, var länge sen jag körde benpress så appen var förinställd på 70 kg x 10 vilket ju kändes ganska tungt. Men sen på fjärde setet tänkte jag att nu jävlar ska jag köra till FAIL och fick upp 23 reps 😂 Och slutade jag för jag fick kramp i ena vaden haha. Så får nog höja den ordentligt ifall jag kör den igen.

Visa bifogad fil 149835
🥳 Starkt ju!!
 
Ikväll ska min lilla kropp äntligen få röra lite på sig :banana: Det vankas ridlektion och jag är ungefär lika taggad som en tioårig ridskoletjej :D Ryggen känns i princip återställd så länge jag inte gör några hastiga rörelser och av förkylningen kvarstår bara lite lätt nästäppa, så det känns riktigt hoppfullt det här :)
 
Nämen när man inte varit på gymmet på drygt två veckor är det väl lika bra att dra av plåstret rejält med ett dubbelpass? 🤪 Så resonerade i alla fall jag, och körde därmed ett grupp-PT-pass med fokus push press och chins kl 9 i morse, följt av ett Hyrox-pass 12:15. Var lite orolig för hur jag skulle klara av det andra passet eftersom jag kände mig oväntat urlakad efter det första (som dessutom innehöll en rejält pulshöjande avslutning), men jag löste det genom att välja det lättare alternativet (= färre reps per övning) och inte köra på fullt lika hårt som jag hade gjort annars. Det var inte direkt njutbart, men det gick, och såhär efteråt känner jag mig lite smått oövervinnerlig sådär 😁 Åt en rejäl frukost/brunch mellan passen och en rejäl lunch efter pass nr två så nu hoppas jag att kroppen återhämtar sig tillräckligt för att morgondagens vandringstur ska bli en trevlig upplevelse!
 
Nämen när man inte varit på gymmet på drygt två veckor är det väl lika bra att dra av plåstret rejält med ett dubbelpass? 🤪 Så resonerade i alla fall jag, och körde därmed ett grupp-PT-pass med fokus push press och chins kl 9 i morse, följt av ett Hyrox-pass 12:15. Var lite orolig för hur jag skulle klara av det andra passet eftersom jag kände mig oväntat urlakad efter det första (som dessutom innehöll en rejält pulshöjande avslutning), men jag löste det genom att välja det lättare alternativet (= färre reps per övning) och inte köra på fullt lika hårt som jag hade gjort annars. Det var inte direkt njutbart, men det gick, och såhär efteråt känner jag mig lite smått oövervinnerlig sådär 😁 Åt en rejäl frukost/brunch mellan passen och en rejäl lunch efter pass nr två så nu hoppas jag att kroppen återhämtar sig tillräckligt för att morgondagens vandringstur ska bli en trevlig upplevelse!
Haha riktigt starkt jobbat 👏 💪
Går rykte om att det ska öppna en crossfitbox här i närheten och jag hoppas de isf kör Hyrox med (eller är det helt olika koncept??). Hade varit riktigt kul att prova! 😁
 
Men i brist på Hyrox har jag just nu igång två olika program i StrengthLog-appen. Knäböj och Chins, idag körde jag ett kort chinspass här hemma. Modifierat eftersom jag inte har latsdrag-maskin eller skivstång till curls. Men det blir säkert bra ändå!

Styrkelabbets Chinsprogram: Pass A.png
 
Nämen när man inte varit på gymmet på drygt två veckor är det väl lika bra att dra av plåstret rejält med ett dubbelpass? 🤪 Så resonerade i alla fall jag, och körde därmed ett grupp-PT-pass med fokus push press och chins kl 9 i morse, följt av ett Hyrox-pass 12:15. Var lite orolig för hur jag skulle klara av det andra passet eftersom jag kände mig oväntat urlakad efter det första (som dessutom innehöll en rejält pulshöjande avslutning), men jag löste det genom att välja det lättare alternativet (= färre reps per övning) och inte köra på fullt lika hårt som jag hade gjort annars. Det var inte direkt njutbart, men det gick, och såhär efteråt känner jag mig lite smått oövervinnerlig sådär 😁 Åt en rejäl frukost/brunch mellan passen och en rejäl lunch efter pass nr två så nu hoppas jag att kroppen återhämtar sig tillräckligt för att morgondagens vandringstur ska bli en trevlig upplevelse!


Härligt starkt jobbat! Vad innebär Hyroxpass?
 
Blev ett sent kvällspass, skönt att springa när inte solen står som högst.

Kände mig skitsnabb, men det var jag uppenbarligen inte 😁 men ändå skön och stark känsla genom passet, det är huvudsaken. Jag tävlar ju bara mot mig själv så.
1000048646.jpg
 
Haha riktigt starkt jobbat 👏 💪
Går rykte om att det ska öppna en crossfitbox här i närheten och jag hoppas de isf kör Hyrox med (eller är det helt olika koncept??). Hade varit riktigt kul att prova! 😁
Jag har sett ett par ställen som erbjuder både Hyrox och CrossFit, senast i Portugal förra veckan, så det är inte alls omöjligt! Det är ju lite "det nya trendiga", åtminstone här i UK, så de kanske hakar på den trenden i Sverige också :)

Snyggt jobbat med dagens PB förresten, sjukt starkt ju! En vacker dag kanske jag också ger mig på att jobba på mina knäböj, men för tillfället tycker jag att det är så tråkigt att jag undviker de passen :bag:
Härligt starkt jobbat! Vad innebär Hyroxpass?
Hyrox är egentligen namnet på en relativt ny sorts tävling där man genomför 8x1 km löpning och mellan varje km gör man en styrkeövning. Upplägget och övningarna är alltid desamma (farmers carry, utfall med sandsäck på axlarna, stakmaskin, roddmaskin, burpees med längdhopp, slädpress, släddrag och wall balls) och antalet reps och kg vikt beror på vilken nivå man tävlar på. Så ett Hyroxpass är typ ett pass som förbereder en på en sådan sorts tävling, men det är väldigt likt många crossfitpass eller HIIT-pass överlag, bara det att det aldrig innehåller något annat än löpning + x antal av ovan nämnda övningar :)
 
Belöningen för dagens träningspass:

20240727_110937.jpg


Väldigt vackert, men väldigt varmt. Jösses vad svettig jag blev! Dessutom lyckades jag glömma min vattenflaska i bilen :arghh: Hade dock iskaffe med mig och fick lite vatten av min kompis, så det funkade helt okej eftersom vi inte gick så långt. Försöker dricka ikapp nu istället!
 
Hyrox är egentligen namnet på en relativt ny sorts tävling där man genomför 8x1 km löpning och mellan varje km gör man en styrkeövning. Upplägget och övningarna är alltid desamma (farmers carry, utfall med sandsäck på axlarna, stakmaskin, roddmaskin, burpees med längdhopp, slädpress, släddrag och wall balls) och antalet reps och kg vikt beror på vilken nivå man tävlar på. Så ett Hyroxpass är typ ett pass som förbereder en på en sådan sorts tävling, men det är väldigt likt många crossfitpass eller HIIT-pass överlag, bara det att det aldrig innehåller något annat än löpning + x antal av ovan nämnda övningar :)

Aha tack för förklaringen, då förstår jag! Hade aldrig hört benämningen tidigare men kanske inte så konstigt då om det är relativt nytt!
 
Har nog fått svar på varför jag alltid blir sjuk efter träning. Hög kortisolnivå. Är det farligt att träna ändå fast jag är ”sjuk”? Måste ju verkligen komma igång, tränar ju knäet men har börjat lunka/jogga igen o då kommer ”sjukan”.
 
Efter gymsemestern.png


Ännnntligennn tillbaka i gymmet! Tre veckor av oengagerade 10 min flaxa runt på golvet hemmapass 💀 vardag som kommit emellan! Tog det som synes otroligt lugnt och försiktigt, har böjt sju gånger i år och senast med lite vikt i februari. Markat har jag inte gjort alls sen jag 🤸 i maj så det här var både ett komigång-pass och ett utvärderingspass.

Bänk kändes stabilt, tror axeln har mått bra av en liten paus. Böj gick bra, kändes svagt men inte ont. Mark ilade rätt bra i vissa lägen så det ska jag nog chilla lite mer med. Men skönt att kunna böja och få lite fart på blodgenomströmningen i benet! Mina hörlurar dog precis när jag ställde mig på crosstrainern så där är jag nöjd att det blev ens 10 minuter :laugh:
 
Just nu är planen att kasta ut mitt hemmagym och göra det till en säng hörna till dottern. Planen är även att teckna gymkort på det gemensamma bad- och tränings stället i stan. Så just nu försöker jag hitta alternativa kroppsövningar som känns i kroppen tex burpees, armhävningar, dips, knäböj, utfall, Bulgarian split. Tanken är att endast ha kvar lite träningsband. Så vad är de grymmaste kroppsövningarna utan redskap? Tips tack 😁
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
69 713
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
68 803
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 051
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
74 938
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp