Träning och hälsa del 12

Varit hos fysioterapeut. Får troligtvis ont av att göra för mycket och har svullnad i nerver högst troligt baserat på undersökningen fysio gjorde idag. Måste dra ner på aktiviteter och undvika det jag har fått ont av. Promenader är bra iallafall men måste ta korta steg.
Tråkigt besked men ändå positivt att få vetskapen. Hoppas det blir bättre för dig med tiden. ❤️
 
Just nu är planen att kasta ut mitt hemmagym och göra det till en säng hörna till dottern. Planen är även att teckna gymkort på det gemensamma bad- och tränings stället i stan. Så just nu försöker jag hitta alternativa kroppsövningar som känns i kroppen tex burpees, armhävningar, dips, knäböj, utfall, Bulgarian split. Tanken är att endast ha kvar lite träningsband. Så vad är de grymmaste kroppsövningarna utan redskap? Tips tack 😁
Plankan/sidoplankan? Mountain climbers? Jägarvila? Höftlyft? :)
 
Random reflektion: Känns fint ändå att en "dålig dag" (mycket ångest, huvudvärk, dålig sömn) kan piggas upp av det faktum att jag har ett träningspass inbokat ikväll. För typ ett halvår sedan hade det varit ännu en negativ grej som känts jobbig med dagen, att jag dessutom skulle behöva släpa mig till gymmet och hitta på & pusha mig igenom någon slags vettigt träningspass, men nu med mitt nya gym ser jag bara fram emot träningen som social aktivitet samtidigt som jag kan stänga av hjärnan och göra det jag blir tillsagd med vetskapen att det blir ett bra pass oavsett 😊
 
Tog mig ut på löprunda igår.
Älskar min kropp ändå, som ställer upp på att jag randomly slänger ut den på ett löp-pass i månaden ungefär. ”Höpp höpp nu kör vi så långt det går!” 😅

Hade stabilt tempo genom hela rundan, och det kändes som att det bidrog bra till orken. Annars brukar jag luras att öka på för mycket när det kommer en bra låt, och så hinner jag inte återhämta mig genom att springa långsammare ett tag.

Så den här rundan var riktigt härlig! :love:

IMG_4323.jpeg
 
Tråkigt besked men ändå positivt att få vetskapen. Hoppas det blir bättre för dig med tiden. ❤️


Ja bara så frustrerande att behöva sluta med gym, cykling, långa promenader och vattenrehab. Borde nog inte rida heller egentligen vilket jag iofs inte gjort alls sen början av juli då jag fick avboka allt . Men hoppas på att det lägger sig de närmaste veckorna iallafall.
 
Fokus bänkpress på dagens PT-pass, precis som vanligt på tisdagar. Inget fantastiskt pass på något sätt, men det känns rätt härligt att jag nu utan problem kör fyror på 40 kg när målet för så sent som två månader sedan var att klara ens en rep på 40! Har verkligen haft en mental spärr som stoppat mig där... Utöver det körde jag axelpress med hantlar med 12,5kg för första gången nånsin, i superset med negativa pull ups brände det rejält vill jag lova. I passets sista del fick magmusklerna sig en rejäl omgång och det framgick med all önskad tydlighet hur lite jag tränat magen de senaste månaderna :o Känner redan att jag kommer att ha rejäl träningsvärk där imorgon, och jag som ska pyssla med både frivändningar och ridning under morgondagen är det tänkt :nailbiting:
 
Fokus bänkpress på dagens PT-pass, precis som vanligt på tisdagar. Inget fantastiskt pass på något sätt, men det känns rätt härligt att jag nu utan problem kör fyror på 40 kg när målet för så sent som två månader sedan var att klara ens en rep på 40! Har verkligen haft en mental spärr som stoppat mig där... Utöver det körde jag axelpress med hantlar med 12,5kg för första gången nånsin, i superset med negativa pull ups brände det rejält vill jag lova. I passets sista del fick magmusklerna sig en rejäl omgång och det framgick med all önskad tydlighet hur lite jag tränat magen de senaste månaderna :o Känner redan att jag kommer att ha rejäl träningsvärk där imorgon, och jag som ska pyssla med både frivändningar och ridning under morgondagen är det tänkt :nailbiting:
Shit vad grymt med bänkpressen 💪
 
Ny omgång ”knäböj kalinka” startad! Lite annat upplägg nu, inte lika höga repsantal utan tyngre vikter. Bra pass men tryckte kanske in lite för mkt grejer på lite för kort tid. 12 armhävningar på tårna var tydligen pb det var kul! En del mage fick jag med också. Lite av varje som sagt 😊

Knäböj Kalinka: Vecka 1, pass 1.png
 
Det blev bara två pass förra veckan pga besök här. Var jättetrött igår och trodde träningen skulle kännas skit. När jag kom till gymmet fick jag ändra plan för det var plötsligt mycket folk där som var i vägen. Men sen kunde jag ändå köra marklyft enligt plan och kände mig stark, PB som kändes lätt. Hade laddat med kexchoklad 😄

Kör förresten PPL nu och det jag har tyckt varit tråkigast och gått sämst har ju varit rygg, men nu är det roligaste passen för att jag kör mark på dessa pass (roligaste övningen) och det går mycket bättre med ryggen nu även om jag inte är direkt stark i roddövningar.
 
Det blev bara två pass förra veckan pga besök här. Var jättetrött igår och trodde träningen skulle kännas skit. När jag kom till gymmet fick jag ändra plan för det var plötsligt mycket folk där som var i vägen. Men sen kunde jag ändå köra marklyft enligt plan och kände mig stark, PB som kändes lätt. Hade laddat med kexchoklad 😄

Kör förresten PPL nu och det jag har tyckt varit tråkigast och gått sämst har ju varit rygg, men nu är det roligaste passen för att jag kör mark på dessa pass (roligaste övningen) och det går mycket bättre med ryggen nu även om jag inte är direkt stark i roddövningar.
Vi pratade om det i tråden häromveckan, att ibland vilar man sig verkligen i form! Fast kexchokladet hjälpte nog massor också tror jag :D Fick googla PPL, har hört talas om konceptet förut men bara inte själva förkortningen. Låter som ett toppenupplägg!
 
Frivändningspass imorse, det gick bra men kändes lite stelt och ovant. Förmodligen eftersom det gått typ en månad sedan sist, samtidigt som jag hade massor av träningsvärk i överkroppen från gårdagens pass och så lite vanlig morgon-stelhet på det. Tyvärr började min rygg bråka igen också, så nu har jag bokat en sista minuten-tid hos min fysio och ska gå dit och få en rejäl omgång idrottsmassage imorgon förmiddag. Hoppas att det hjälper mig att komma tillbaka på banan ordentligt, för nu tycker jag att jag provat allt jag kan på egen hand (mycket stretching, Theragun, värmedyna, Ipren, bra blandning av vila och aktivitet....).

Men först ska jag ta mig igenom en ridlektion ikväll också, kan ju alltid hoppas att det blir lite lugnare eftersom det är varmt och soligt ute idag vilket varken vi eller hästarna är särskilt vana vid!
 
16 träningspass i juli inklusive yoga och stretching.
Att endast träna hemma med barn och oftast korta pass på 15-20 minuter så blir jag glad att se hur kroppen ändå tackar för träning. Inte så muskulös som flera av er i tråden men jag vill ändå visa att hemmaträning fungerar om det är dom förutsättningarna som finns för att få träningen gjord :)

Och som tillägg kan jag berätta att under tiden som jag la undan mina hantlar så hann två barn tappa hela påsen med vallmobröd på köksgolvet. Gym är kanske att föredra av flera skäl :angel:
Screenshot_20240731-190540.png
 
16 träningspass i juli inklusive yoga och stretching.
Att endast träna hemma med barn och oftast korta pass på 15-20 minuter så blir jag glad att se hur kroppen ändå tackar för träning. Inte så muskulös som flera av er i tråden men jag vill ändå visa att hemmaträning fungerar om det är dom förutsättningarna som finns för att få träningen gjord :)

Och som tillägg kan jag berätta att under tiden som jag la undan mina hantlar så hann två barn tappa hela påsen med vallmobröd på köksgolvet. Gym är kanske att föredra av flera skäl :angel:
Visa bifogad fil 150392
Otroligt bra jobbat 👏👏 Jag är imponerad att du håller igång träningen så bra under de förutsättningarna 💪
 
Otroligt bra jobbat 👏👏 Jag är imponerad att du håller igång träningen så bra under de förutsättningarna 💪

Åh tack :o
Jag har tränat hemma sedan 2017 och eftersom jag varit mycket själv med barnen även i mitt äktenskap så tror jag att det underlättar mina förutsättningar nu. Jag vet liksom inget annat än att anpassa till dom, minns när pojkarna var mindre och de fick påfyllt godis och/eller frukt efter varje set för att de skulle vara stilla tillräckligt länge för ett pass :rofl:
 
20 pass i juli och viss utveckling..blir dock galet frustrerad i bänkpress, tycker det går noll framåt, ligger kvar på 3*10*40(en bra dag) kg.. jag har lyckats köra ett set på 43 men blir så slut 😅 samma med latsdrag, blir så trött på att det känns så fruktansvärt tungt på 3*10*45 kg. Kör jag smala orkar jag lite högre vikt. Det som är riktigt kul är dock höftlyft, körde sista setet på 10*130 och den dagen mådde jag ganska dåligt så där kan jag nog öka lite till! 💪🏻
 
20 pass i juli och viss utveckling..blir dock galet frustrerad i bänkpress, tycker det går noll framåt, ligger kvar på 3*10*40(en bra dag) kg.. jag har lyckats köra ett set på 43 men blir så slut 😅 samma med latsdrag, blir så trött på att det känns så fruktansvärt tungt på 3*10*45 kg. Kör jag smala orkar jag lite högre vikt. Det som är riktigt kul är dock höftlyft, körde sista setet på 10*130 och den dagen mådde jag ganska dåligt så där kan jag nog öka lite till! 💪🏻
Åh det är så drygt när man hamnar på en platå sådär! Jag antar att du testat att dra ner på antalet reps? 10 är ju ganska många. Kan verka motsägelsefullt, men min upplevelse är att man i längden blir starkare av att dra ner antalet reps (till typ 3-5) eftersom det innebär att man successivt kan öka vikten. En annan grej, som du säkert har koll på, är ju vilan mellan seten som väl helst ska ligga på 1,5-2 minuter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 076
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 253
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 260
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp