Träning och hälsa del 12

Känner mig frustrerad efter dagens styrkepass. Det var fokus stöt som gällde och även om det är långt ifrån mitt bästa lyft tycker jag ändå inte att det brukar vara såhär svårt att få hjärnan och kroppen att samarbeta. Jag gjorde en massa misstag som jag inte gjort förut (främst vad gäller den främre fotens placering), och även om jag fick mycket värdefull hjälp från PT:n hade jag svårt att hitta rätt. Kände samma under avslutningen som innehöll en del “bar cycling” (typ när man gör flera olika sorters lyft med skivstången utan att släppa den emellan) med bland annat push press och frivändningar. De är mina favoritlyft men inte ens dem fick jag någon riktigt bra känsla eller flyt i idag. Ja ja, det är väl bara naturligt att ha sådana dagar också! Är väldigt trött i huvudet efter jobbresa med massor av intryck samt diverse saker som krånglat, så jag skyller på det och säger bättre lycka nästa gång ;)

Imorgon blir det Hyroxpass kl 10 vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning! Mest av allt ser jag dock fram emot den pannkaksbrunch jag har planerat att avnjuta efteråt :)
 
Vi pratade om det i tråden häromveckan, att ibland vilar man sig verkligen i form! Fast kexchokladet hjälpte nog massor också tror jag :D Fick googla PPL, har hört talas om konceptet förut men bara inte själva förkortningen. Låter som ett toppenupplägg!
Det var faktiskt med inspiration från push/pull-programmet du delade här som jag började kollla såna upplägg. PPL passar mig bra för jag kan då träna 6 dagar i veckan om jag vill, om jag inte vill det slår jag bara ihop pull/legs t.ex.
 
Dagens hyroxpass var faktiskt riktigt trevligt! Svinjobbigt, absolut, men kroppen var med på noterna och det kändes ändå mestadels roligt. Skönt eftersom jag hade förväntat mig lite av en nära döden-upplevelse :)

Del 1: 3x20 sekunder av armhävningar, utfall och burpees.

Del 2: 3x60 sekunder på valfri konditionsmaskin där de första 20 sekunderna var i lugnt tempo, sedan medeltempo och till slut sprint-tempo.

Del 3: EMOM, 3 varv:
  1. 10-12 kcal på valfri konditionsmaskin
  2. 8-10 frivändningar med hantel
  3. 10-15 box jumps
  4. 15 sit-ups
Del 4:
  1. 2 min löpning
  2. 2 min med så många thrusters som möjligt
  3. 2 min löpning
  4. 2 min burpees over bar
  5. 2 min vila
  6. 2 min löpning
  7. 2 min med så många push press som möjligt
  8. 2 min löpning
  9. 2 min med så många burpees over bar som möjligt
  10. 2 min vila
  11. 2 min löpning
  12. 2 min med så många frontböj som möjligt
  13. 2 min löpning
  14. 2 min burpees over bar
På alla skivstångsdelarna delade man skivstång med en annan person, så det blev lite vila medan den andra personen gjorde sina reps vilket var skönt. Löpningen gjorde man dock på egen hand. Det var mindre skönt 🫠

Fyllde på med massor av pannkakor samt en proteinshake efteråt och ska nu ta mig en liten tupplur 😊
 
PT-pass med fokus bänkpress igår, som alltid på tisdagar. Passet var ganska likt det vi gjorde förra veckan, med skillnaden att vi igår körde 4 sets med 10 reps på 65-70% av vårt 1RM. Förra veckan var det 4x10 på 60-65% och nästa vecka blir det 4x8 på 70-75%, och sen 4x6-8 på 75-80% veckan efter det. Känns som ett bra upplägg som förhoppningsvis gör mig starkare utan att jag riktigt märker det ;)

Utöver detta pysslade vi med chins, hand release push ups, landmine press, hantelrodd (som jag gjorde med 15kg för första gången nånsin, har aldrig ens funderat på att testa den vikten förut 😄), skull crushers, TRX pike ups (kändes sjukt läskigt först, men så effektiv!) och så lite coreövningar som avslutning. Jag saknade lite den flåsiga avslutningen som brukar vara med på alla pass, men det är tydligen en del som klagat över att de inte gillar det så de har tagit bort det från vissa pass 🙄

Ikväll blir det ridning och imorgon bitti konditionspass!
 
Jag har haft en veckas vila från träningen pga väldigt mkt jobb förra veckan. Har inte haft en veckas vila vad jag kan komma ihåg sen i julas så det vad helt ok tycker jag 😊

Men idag åter bland skivstängerna och det var så härligt! 🏋️‍♂️ Funderade seriöst över mina livsval så där åtta-nio set in i knäböjen men det är gött samtidigt. Det där sista pb:t med 12 reps på 55 kg fick jag slita för!

Knäböj Kalinka: Vecka 2, pass 2.png
 
Min envisa hosta har äntligen börjat ge med sig 🥳 var länge sen jag haft en så långdragen sjukdom, även om jag inte varit sjuk-sjuk. Har kört lite korta hemmapass med pojkvännen och igår blev det ett pass på jobbet. Hade tänkt springa en lätt runda idag men fastnade i att måla en vägg i barnrummet. Får se om det blir styrka eller löpning imorgon, beror på om jag behöver jobba över eller inte.
 
Jag är fortfarande krasslig(?) rosslar och snorar, men känner mig inte sjuk och har inte ont i halsen. Så idag blir det ett löppass med en kompis, i hans tempo, känns som en bra mjukstart!
 
Jag har haft en veckas vila från träningen pga väldigt mkt jobb förra veckan. Har inte haft en veckas vila vad jag kan komma ihåg sen i julas så det vad helt ok tycker jag 😊

Men idag åter bland skivstängerna och det var så härligt! 🏋️‍♂️ Funderade seriöst över mina livsval så där åtta-nio set in i knäböjen men det är gött samtidigt. Det där sista pb:t med 12 reps på 55 kg fick jag slita för!

Visa bifogad fil 151383
Ja jädrar ja vad många set :eek: Det är något slags program du följer va? Hur mycket vila mellan varje? :)
Jag är fortfarande krasslig(?) rosslar och snorar, men känner mig inte sjuk och har inte ont i halsen. Så idag blir det ett löppass med en kompis, i hans tempo, känns som en bra mjukstart!
Var rädd om dig!
 
Ok, den där nära döden-upplevelsen jag fasade för i lördags kom i morse istället. Min pulsklocka har dessvärre gett upp och jag har inte tagit tag i att köpa en ny än, annars hade det varit intressant att se hur min puls låg under det här passet för det kändes som att jag skulle svimma typ tre gånger 🥵

Screenshot_20240815_100732_Zone One.jpg


Måste måste måste verkligen försöka lära mig andas ordentligt i löpningen (ska ta tag i att hitta en löpcoach i höst) och även i stakmaskinen vore det trevligt att kunna andas lite bättre. Men men, jag klarade av alla delar med god marginal och dog inte, så det är ju ändå bra tänker jag :D

Dagens bästa är att jag gjorde mitt livs bästa double unders (hopprep där man låter repet gå två varv under fötterna för varje hopp)! Tidigare har jag som mest kunnat göra 3-4 stycken med ett par vanliga hopp emellan - idag kunde jag göra 10 st med tre vanliga hopp mellan varje. Efter en paus gjorde jag 10 till, och sedan 8 till. För första gången i mitt liv kunde jag även göra två stycken i rad, alltså utan vanliga hopp emellan. Blev lite orimligt glad över detta då det är något jag velat kunna lääänge 🥳
 
Ok, den där nära döden-upplevelsen jag fasade för i lördags kom i morse istället. Min pulsklocka har dessvärre gett upp och jag har inte tagit tag i att köpa en ny än, annars hade det varit intressant att se hur min puls låg under det här passet för det kändes som att jag skulle svimma typ tre gånger 🥵

Visa bifogad fil 151403

Måste måste måste verkligen försöka lära mig andas ordentligt i löpningen (ska ta tag i att hitta en löpcoach i höst) och även i stakmaskinen vore det trevligt att kunna andas lite bättre. Men men, jag klarade av alla delar med god marginal och dog inte, så det är ju ändå bra tänker jag :D

Dagens bästa är att jag gjorde mitt livs bästa double unders (hopprep där man låter repet gå två varv under fötterna för varje hopp)! Tidigare har jag som mest kunnat göra 3-4 stycken med ett par vanliga hopp emellan - idag kunde jag göra 10 st med tre vanliga hopp mellan varje. Efter en paus gjorde jag 10 till, och sedan 8 till. För första gången i mitt liv kunde jag även göra två stycken i rad, alltså utan vanliga hopp emellan. Blev lite orimligt glad över detta då det är något jag velat kunna lääänge 🥳
Wow så coolt att kunna double unders 👏👏 Jag kunde det helt ok ett tag men tror kanske aldrig min bäckenbotten kommer hålla för det igen så här två barn senare 😛
Vad är C2?
 
Ja jädrar ja vad många set :eek: Det är något slags program du följer va? Hur mycket vila mellan varje? :)
Yes ett knäböjsprogram i StrengthLog-appen! Två knäböjspass/vecka 😊 jag vilar nog mellan 1,5-2,5 min mellan. Knappt 1,5 min i början sen längre pauser på slutet när det börjar bli slitigt. Kanske 3-4 min vila inför sista setet 😅
Knäböjsdelen av passet brukar ta cirka 30-35 minuter att bli klar med.
 
101 pass gjorda i år! 💪🏻 Har äntligen fått sänka antalet reps nu, så kan förhoppningsvis öka lite på alla övningar. Sista setet höftlyft blev 140*9 idag, kul men kändes som att jag kan öka lite till!

I vilan kunde jag inte låta bli att göra chins, bara för en vecka sen klarade jag någonstans mellan 0-1 😅 idag gjorde jag 4 st, vad hände?!

Sen är det gymmets bästa ljus i vad-maskinen så var tvungen att ta en bild 🤭 innan årsskiftet tränade jag väldigt sporadiskt, så det går verkligen att få resultat på bara 7-8 månader!

1000007254.jpg
 
Fy fan vilken skitkväll på gymmet. Brukar oftast vara tomt eller bra folk där men nu var det två unga killar som pratade högt hela tiden. Framför allt den ena. Om hur ful hans ex var, att om han skulle visa en bild för kompisen skulle kompisen inte fatta hur han kunnat vara med henne (eftersom hon var så ful), om att han kommer få det kämpigt när han kommer tillbaka till *ort* för han har tre tjejer på gång där och typ åtta som gillar honom, om nån tjej som känt på hans armmuskler och varit så imponerad och han ba yeees!

Sen gick jag upp på övervåningen och de pratade så högt att jag fortfarande hörde det mesta. Skjut mig :arghh:. Folk är så jävla elaka och det där babblandet ringer fortfarande i mina öron.
 
Har tecknat konto på online-yoga så nu blir det flera pass per vecka eftersom jag är dels stel men också för att jag tränar aktivt på självutveckling just nu och min resa i livet.

Nu har jag precis kört 30 minuter totalt med lite yoga och styrka för ben. Satte äldsta barnen på att äta frukost själv med lillasyster och kastar i mig min frukost just nu. För inom 1,5 timme ska ena sonen åka och leka med sin kusin.
 
Pass nummer tre för denna veckan gjort ✅ Knäböj, rumänska mark och armhävningar.
75 kg x 3 idag som max i knäböjen och jag börjar närma mig mitt mål om 75 kg x 5 innan slutet av september!
Har varit lite frustrerad på rumänska marken ett tag men testade en lite annan teknik idag (lite mer böj i knäna) och det kändes bättre faktiskt. Får testas mer men lovande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 236
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 147
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 397
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 400
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp