Vad gör vi? Kids edition - del 4

Här är storebror i en växtspurt, tycker jag får köpa nytt/begagnat mest hela tiden just nu.
Lillasyster ärver rätt mycket av honom.
Samma här med storebror, han håller på att växa ur varenda plagg just nu. Tyvärr är lillasyster ett kräset modelejon så trots att storebror överlag hade väldigt blandat och långtifrån "pojkiga" kläder i treåldern ratar lilla E väldigt mycket av det ärvda :cautious:

Jag tycker det är svårt med kläder när man är separerade föräldrar. Jag köpte "nya" höstjackor till barnen för kanske 3 veckor sedan, ändå hänger efter denna helg ytterligare en på dotterns krok på förskolan. Det gör kanske inte så mycket, och exet får väldigt mycket barnkläder av kompisar men om jag köpt en praktisk softshelljacka i bra kvalitet som godkänts av treåringen men han fått en rosa, tunn tygjacka från hm så är det ju den barnet väljer. Och storebror fick nya gummistövlar i helgen trots att det finns ett nytt par som väntar på honom hos mig, och trots att jag skrivit en lång lista med alla kläder som finns att tillgå 🙈 medan han däremot saknar ett par bra vattentåliga höstsneakers... Så än mer dubletter och "hål" i behoven när barnen bor på två håll tyvärr tycker jag...
 
Det är hopplöst med barn som inte kan ärva av varandra 😅, blir extremt dyrt varje gång de byter storlek och då köper jag ändå nästan bara begagnat nu för tiden. Jag har som tur är en systerdotter som är ett år äldre som de ärvt en och annan overall från och också kläder när de var yngre, men nu klär hon sig nästan enbart i prinsessklänningar och spindelmannendräkt så blir nog inte så mycket att ta över framöver 😅.
 
Det är hopplöst med barn som inte kan ärva av varandra 😅, blir extremt dyrt varje gång de byter storlek och då köper jag ändå nästan bara begagnat nu för tiden.
Instämmer helt. Vi har inte ens prinsessklänningar att ärva... :meh: Men begagnat är da shit. Vi trålar FB-grupper hela tiden och min bättre hälft är grym på att hitta fräscha plagg. :bow:

Vi använder 80/86 nu, och ni?
 
Det är hopplöst med barn som inte kan ärva av varandra 😅, blir extremt dyrt varje gång de byter storlek och då köper jag ändå nästan bara begagnat nu för tiden. Jag har som tur är en systerdotter som är ett år äldre som de ärvt en och annan overall från och också kläder när de var yngre, men nu klär hon sig nästan enbart i prinsessklänningar och spindelmannendräkt så blir nog inte så mycket att ta över framöver 😅.
Vi köpte första overallen förra året när barnet var 4,5. Annars har vi haft tur att få ärva typ allt. En del grejer hon haft senaste åren är ifrån äldsta kusinen som fyller 18 i höst och som hans systrar också nyttjat. Men nu börjar vi komma till läget att allt slitits ut eftersom de inte växer lika mycket längre, så det kanske får bli en ny overall i vinter igen.
 
Vi köpte första overallen förra året när barnet var 4,5. Annars har vi haft tur att få ärva typ allt. En del grejer hon haft senaste åren är ifrån äldsta kusinen som fyller 18 i höst och som hans systrar också nyttjat. Men nu börjar vi komma till läget att allt slitits ut eftersom de inte växer lika mycket längre, så det kanske får bli en ny overall i vinter igen.
Det problemet har vi ocksa, det mesta blir för slitet för att användas till barn 4 och 5. Barn 4 och 5 är även nästan lika stora sa det som är för litet för barn 4 är nästan för litet för barn 5 ocksa.

När första barnen var litet fick vi nästan ingenting eftersom hon var det första barnet i vänskapskretsen och närmaste familjen. Nu far vi mycket till dom mindre barnen men mycket är tyvärr slitet.
 
När jag skulle gå in genom dörren på jobbet i morse så fastnade en liten plastfigur i nyckelbandet när jag drog upp det ur väskan och flög iväg. Mitt i en konversation om budgeten. Min kollega tog upp den och sa ”Åh nej, du tappade Chase!” 😆 Hur man vet att andra också har småbarn. (Chase är alltså en i Paw Patrol, för er som har barn i en annan fas).
 
När jag skulle gå in genom dörren på jobbet i morse så fastnade en liten plastfigur i nyckelbandet när jag drog upp det ur väskan och flög iväg. Mitt i en konversation om budgeten. Min kollega tog upp den och sa ”Åh nej, du tappade Chase!” 😆 Hur man vet att andra också har småbarn. (Chase är alltså en i Paw Patrol, för er som har barn i en annan fas).
Min ena kollegas barn är vuxna, varpå hon säger "figuren ska tydligen heta Ugglis, vad nu det är" efter hon pysslat med mina barn. Ugglis är en figur i Pyjamashjältarna fick jag förklara. Fast hon hade typ inte hört om dom heller :p.
 
Mitt brorbarn hade väldigt svårt att förstå varför mina barn (i samma ålder) inte kände till några figurer som dom lekte med i somras när vi hälsade på. Det var lite svårt för henne att förstå att vi bor i ett annat land där vi inte alltid har samma barnprogram (eller ibland samma men figurerna har andra namn).
 
Och så kör vi litet kassa nätter igen. Ledsen-gråt-skrik som är svårt att bryta öht. Inte ont i kroppen, inte hungrig, saknar varken napp eller något annat, inte för varm och fryser inte, lika ledsen med mamma som med pappa. Skriker en halvtimme tills kraften tar slut, sover en halvtimme, och så om igen. Så i natt blev det vardagsrumssoffa och kanske tre timmar sömn.
Det är alltså RedBull som skall in på vågrätt fem. 🥱
 
Alltså, tänker ofta på vilken tur det var att vi INTE renoverade mer än vad vi gjorde innan sonen kom. Han går dagligen hårt åt det mesta med Briovagnen (aka hälsenornas fiende nummer ett). Först var den ganska så bra när han lärde sig att gå. Nu springer han runt och trickar med den. Ofta är alla hjulen i luften 😅. Resten av familjen kommer att vara helt traumatiserade när Briovagnstiden är över.
 
Alltså, tänker ofta på vilken tur det var att vi INTE renoverade mer än vad vi gjorde innan sonen kom. Han går dagligen hårt åt det mesta med Briovagnen (aka hälsenornas fiende nummer ett). Först var den ganska så bra när han lärde sig att gå. Nu springer han runt och trickar med den. Ofta är alla hjulen i luften 😅. Resten av familjen kommer att vara helt traumatiserade när Briovagnstiden är över.
Sen tror man att perioden är över tills barnet kommer på helt nya användningsområden till brio-vagnen. Som gräsklippare eller varför inte bas till torn som ska klättras på 🫠
 
Och så kör vi litet kassa nätter igen. Ledsen-gråt-skrik som är svårt att bryta öht. Inte ont i kroppen, inte hungrig, saknar varken napp eller något annat, inte för varm och fryser inte, lika ledsen med mamma som med pappa. Skriker en halvtimme tills kraften tar slut, sover en halvtimme, och så om igen. Så i natt blev det vardagsrumssoffa och kanske tre timmar sömn.
Det är alltså RedBull som skall in på vågrätt fem. 🥱
Tror(!!!) att jag hittade en fungerande väg. Landade i att det mest sannolika just de här gångerna är nattskräck, så när det började svaja iväg igår kväll igen väckte jag barnet ifråga ordentligt istället för att bara trösta/lugna. Vi pratade litet grann, inte ens en halvminut men medvetet. Och så omsomning i min famn, på nolltid. Ska nog inte extrapolera så mycket utifrån det men vi sov iaf hyfsat resten av natten. :grin:
 
Vissa saker är svårt som förälder.
Här i Österrike kommer inte jultomten med julklappar utan "Christkind" (Jesusbarnet). Eftersom vi inte är ett dugg troende firar vi jul men en "okristen" jul och för oss är det mest en helg för lugn och ro och umgås med familjen och äta gott. Julklappar har vi begränsat men visst får barnen julklappar men dom vet att det kommer från oss.

Igår bad en personal i Kindergarten om att få prata med mig. Tydligen hade temat jul och Christkind kommit upp bland barnen och mitt barn hade då sagt att Christkind inte finns och det är mamma/pappa som kommer med presenterna. Ngr av de mindre barnen hade blivit ledsna.

Vi pratade såklart om det hemma och sonen så att det stämmer ju, Christkind finns ju inte, ska jag ljuga?

Vi pratat mycket om att man tror på olika saker och att det är ok och inget är fel. Men när det handlar om jul och julklappar blir allt så laddat på ngt sätt. Vill ju inte heller att min son ska göra andra barn ledsna och förstöra deras jul.
 
Vissa saker är svårt som förälder.
Här i Österrike kommer inte jultomten med julklappar utan "Christkind" (Jesusbarnet). Eftersom vi inte är ett dugg troende firar vi jul men en "okristen" jul och för oss är det mest en helg för lugn och ro och umgås med familjen och äta gott. Julklappar har vi begränsat men visst får barnen julklappar men dom vet att det kommer från oss.

Igår bad en personal i Kindergarten om att få prata med mig. Tydligen hade temat jul och Christkind kommit upp bland barnen och mitt barn hade då sagt att Christkind inte finns och det är mamma/pappa som kommer med presenterna. Ngr av de mindre barnen hade blivit ledsna.

Vi pratade såklart om det hemma och sonen så att det stämmer ju, Christkind finns ju inte, ska jag ljuga?

Vi pratat mycket om att man tror på olika saker och att det är ok och inget är fel. Men när det handlar om jul och julklappar blir allt så laddat på ngt sätt. Vill ju inte heller att min son ska göra andra barn ledsna och förstöra deras jul.
Vad märkligt att personalen ens tar upp en sådan sak med dig?
Det låter extremt laddat. Min son som inte ens fyllt tre förra december kom hem och sa att jultomten inte finns när jag glatt hade klistrat upp en nissedörr. Vad är problemet liksom, de små kommer alltid få höra vad de äldre barnen säger.
 
Vad märkligt att personalen ens tar upp en sådan sak med dig?
Det låter extremt laddat. Min son som inte ens fyllt tre förra december kom hem och sa att jultomten inte finns när jag glatt hade klistrat upp en nissedörr. Vad är problemet liksom, de små kommer alltid få höra vad de äldre barnen säger.

Dom ville att jag skulle prata med sonen om det men sa också att det är helt ok att vi gör annorlunda hemma hos oss.

Jag tror att även om vi hade haft Christkind hos oss hade han vetat att det inte är på riktigt, han har fyra storasystrar.

Lite roligt är även att sonen sa att jultomten finns på riktigt när vi pratade om att man gör olika i olika familjer.

Österrike är starkt katolskt och på landet ännu mer. Julen är en väldigt laddad högtid och vi vill distansera oss lite från det men det är inte lätt att vara annorlunda.
 
Vissa saker är svårt som förälder.
Här i Österrike kommer inte jultomten med julklappar utan "Christkind" (Jesusbarnet). Eftersom vi inte är ett dugg troende firar vi jul men en "okristen" jul och för oss är det mest en helg för lugn och ro och umgås med familjen och äta gott. Julklappar har vi begränsat men visst får barnen julklappar men dom vet att det kommer från oss.

Igår bad en personal i Kindergarten om att få prata med mig. Tydligen hade temat jul och Christkind kommit upp bland barnen och mitt barn hade då sagt att Christkind inte finns och det är mamma/pappa som kommer med presenterna. Ngr av de mindre barnen hade blivit ledsna.

Vi pratade såklart om det hemma och sonen så att det stämmer ju, Christkind finns ju inte, ska jag ljuga?

Vi pratat mycket om att man tror på olika saker och att det är ok och inget är fel. Men när det handlar om jul och julklappar blir allt så laddat på ngt sätt. Vill ju inte heller att min son ska göra andra barn ledsna och förstöra deras jul.
Tycker inte ni bär ansvar för att andras barn blir ledsna.

Vi har aldrig sagt till våra barn att jultomten finns eller att de ska vara snälla så de får julklappar av tomten eller dylikt som jag tycker mig höra överallt.

Vi har sagt att på jul kan man ha någon som klär ut sig till tomte om man vill, men att någon riktigt jultomte finns inte.
Detta har mottagits med förskräckelse bland äldre släktingar.

Ska man lära barnen att inte ljuga så ska man ju inte börja själv tänker jag. Även om många tycker det är en fin lögn eftersom det är tradition osv..
 
Vi har en hektiskt dag. Började med bullbak, fortsatte med besök av morfar med fika/lunch. Lilleman somnade precis på väg till affären. Klockan 13.30 ska han lämnas på förskolan och jag ska jobba till 01.30. Puh. Det värsta är nog att han hade behövt sova längre än vad han får. Hatar att väcka honom när jag vet att han vill sova mer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 754
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 853
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
Svar
12
· Visningar
379
Senast: Seaside
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 149
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp