Vad gör vi? Kids edition - del 4

Även här är det en del retande dom gör sinsemellan. Lillasyster är en riktig retsticka, men storebror är inte oskyldig han heller.
Men håller med om att det är svårt att reda ut vem som började ibland och vem som gjort vad.

Just nu ligger jag i soffan och lyssnar när de bygger duplo tillsammans :heart .
Vi kör en hemmadag idag då storebror äntligen *peppar peppar* tycks vara feberfri för andra dagen i rad efter 10 dagar med febertoppar minst en gång per dag. Imorgon hoppas jag han orkar med skolan igen.
 
Oj oj oj, sova med sjukt och ledset barn är krävande på alla sätt. Sparkar åt alla håll i sömnen har gjort att min rygg känns som ett stort blåmärke. Att sova i egen säng har inte alls varit aktuellt för att ligga riktigt nära har varit extremt viktigt. Just nu ligger jag i ryggläge i soffan och hoppas att mina mellanpojkar fixar att åka buss helt själv för ryggen gör galet ont.
 
Kändes inte alls bra att lämna på förskolan idag. Vi är mitt uppe i ett schematjafs där förskolan kommer med påståenden som visar sig vara felaktiga när vi kollar upp dem mot primärkällorna. Så, försökte vara som vanligt idag men märkte en tydlig stämning bland pedagogerna. Jag tänker ju att det liksom ingår i deras profession att inte bete sig annorlunda mot vårt barn trots att vi just nu inte är överens på vissa punkter men det kändes inte bra att gå där ifrån ändå. Får se hur detta slutar.
 
Föräldramöte i snart 14 åringens klass igår. Förutom vanlig information om kommande aktiviteter, prov, datum osv handlade större delen av mötet om situationen i klassen som är ohållbar.
Dagliga stora slagsmål, mobbing, hot, våld osv. Framförallt bland pojkarna men tjejerna drabbas ju såklart också. Lärarna kan inte vända ryggen till utan att det inträffar en insident. Skolkuratorn har "gett upp" klassen och vet inte vad som kan göra mer, klassföreståndaren vet inte heller vad hon ska göra mer, rektorn anmäler men det händer inte så mycket mer. Föräldrarna är ledsna och frustrerade. Klassen och parallellklassen har bytt klassrum så dom är så långt i från varandra som går, alla gemensamma utflykter är strukna (=extra kostnader för oss föräldrar när klasserna inte kan dela tex buss) pga konflikterna även är mellan klasserna.

Det är sista året för barnen i den här klassen och skolan men skolåret är långt.

Jag känner mig bara så ledsen över situationen. Min dotter mår bra men frågan är hur länge.
Känns som det bara är bråk och konflikter överallt i världen.
 
Lite positivt också. Har planerat och strukturerat om em/kvällarna här hemma så det finns mer tid till dom mindre barnen för tex lekparkbesök. Har haft lite dåligt samvete för att det blir så lite aktiviteter för dom små.
 
Jag känner mig bara så ledsen över situationen. Min dotter mår bra men frågan är hur länge.
Känns som det bara är bråk och konflikter överallt i världen.
Det känns så galet och verkligen som det är så besvärligt överallt. Vi bor i en så kallad rik kommun med hög utbildningsnivå bland föräldrar och ett sånt ställe där man traditionellt inte förväntar sig problem. Först gick barnen i mindre byskola. När äldsta gick i trean började det utbryta mobbing med slagsmål på rasterna. Situationen eskalerade och vi valde att flytta barnet till privat skola med långa kötider i "staden". Där har det varit lika mycket problem med barn som blivit våldsamma mot lärare om lektioner varit tråkiga. Slagsmål och misshandel på raster. Polisen har kommit dit för att stoppa "upplopp" och vi har fått polisanmäla misshandel. Sen blev det likadant i yngsta barnets klass med ett barn som tilläts springa runt och bli våldsam skrika rasistiska och sexistiska saker till andra elever. I trean!! Vad är det som händer och vad ska vuxensamhället göra åt saken? Det är skrämmande och obehagligt
 
Så tråkigt. Måste vara fruktansvärt att lämna på förskola om det inte käns som att barnet har det bra där. Speciellt inte som att han verkar trivas. Ni kan inte tänka er att försöka byta?
Jag är mest orolig för att tjafset vi haft med personal (och nu rektor) ska gå ut över sonen på något märkligt vis. Annars har han det fint och vi är nöjda med förskolan än så länge. Men fortsätter de att ständigt ifrågasätta våra scheman så vet jag faktiskt inte hur länge vi står ut. Rektorn påstår att det är många som fuskar och det är därför de gör såhär. Och jag känner mig stött eftersom vårt barn endast är där 1-3 ggr/vecka och då ofta inte fulla dagar.
 
Kaos eftermiddag så jag ligger i sängen och vilar huvudet medan mellanpojkarna är ute och letar Pokemon go med sina sparkcyklar i regnet :love::jawdrop:
 
Kändes inte alls bra att lämna på förskolan idag. Vi är mitt uppe i ett schematjafs där förskolan kommer med påståenden som visar sig vara felaktiga när vi kollar upp dem mot primärkällorna. Så, försökte vara som vanligt idag men märkte en tydlig stämning bland pedagogerna. Jag tänker ju att det liksom ingår i deras profession att inte bete sig annorlunda mot vårt barn trots att vi just nu inte är överens på vissa punkter men det kändes inte bra att gå där ifrån ändå. Får se hur detta slutar.
Beroende på vad ni har för driftsform så kan jag tänka mig att det faktiskt kommer högre uppifrån.vi hade initialt en rektor som överlät mycket ansvar till pedagogerna att använda sin erfarenhet och sunda förnuft. När hon gick i pension skulle det lämnas minutiösa scheman, och ändras för minsta lilla istället för att ha en dialog med berörd personal. Jag ställde till slut frågan om det var rimligt att jag satt dag för dag och fyllde i om jag kunde komma 15.30/16istället för 16.45 (vanligast att jag hämtar mellan 15.30-16 men behöver ha schemat till 16.45 om något dyker upp). De var otroligt besvärade och tyckte att schemat väl kunde ligga men vi kunde ändra när pappan är hemma. De trivdes toppen med ett generellt schema efter mina arbetstider, men rektorn ville skära ner..
 
Efter ett par-tre veckor av rätt bra nätter - toktrötta barn efter förskolestart - har det havererat igen. Tredje natten där båda killarna osynkat vaknar tvärt, gråter snudd på okontaktbart, nobbar flaska och napp och närhet, spänner sig som en ostbåge... De sover bra från läggning runt 20 fram till 22-23, sen bryter det lös. Ledsna en timme, sover en timme... osynkat.
Min huvudteori just nu är växtvärk, trots att de bara är 2 år.

Tyvärr hjälper det ju inte att vabba. Man skulle behöva stanna hemma sjukskriven själv och sova medan killarna är på förskolan...
 
Efter ett par-tre veckor av rätt bra nätter - toktrötta barn efter förskolestart - har det havererat igen. Tredje natten där båda killarna osynkat vaknar tvärt, gråter snudd på okontaktbart, nobbar flaska och napp och närhet, spänner sig som en ostbåge... De sover bra från läggning runt 20 fram till 22-23, sen bryter det lös. Ledsna en timme, sover en timme... osynkat.
Min huvudteori just nu är växtvärk, trots att de bara är 2 år.

Tyvärr hjälper det ju inte att vabba. Man skulle behöva stanna hemma sjukskriven själv och sova medan killarna är på förskolan...
Vi hade en period med liknande, även om ert är x 2 och mycket mer extremt. Vår teori var nattskräck och mardrömmar relaterat till mycket som ska processas med separation, förskola, nytt sammanhang.

Sjukskrivning några dagar är kanske ett ganska bra alternativ. Min man fick göra så när det var som värst. Jag är luttrad skiftarbetare så hade nästan näsan över vattenytan
 
Efter ett par-tre veckor av rätt bra nätter - toktrötta barn efter förskolestart - har det havererat igen. Tredje natten där båda killarna osynkat vaknar tvärt, gråter snudd på okontaktbart, nobbar flaska och napp och närhet, spänner sig som en ostbåge... De sover bra från läggning runt 20 fram till 22-23, sen bryter det lös. Ledsna en timme, sover en timme... osynkat.
Min huvudteori just nu är växtvärk, trots att de bara är 2 år.

Tyvärr hjälper det ju inte att vabba. Man skulle behöva stanna hemma sjukskriven själv och sova medan killarna är på förskolan...
Jag tycker inte det är orimligt att vara sjukskriven några dagar för det där!
 
2,5 vecka efter att skola/förskolan öppnat igen efter sommarlovet satt första "sjuklappen" uppe. Fall av kikhosta i Kindergarten.

Lämnade barnet och precis när jag kommit hem så ringer min fysioterapeut , dom har kikhosta i hennes barns Kindergartengrupp och hennes barn har hosta och måste testas.
Flyttade min tid till imorgon, hoppas dom hunnit få negativt besked då. Min kropp behöver fysioterapi.
 
Har barnen hos mig en kväll/natt under pappaveckan. Det är så himla mysigt med en natt till låns, lite som efterrätt höll jag på att säga men det är kanske helt obegripligt 😂

Njuter så himla mycket av barnen och hur stora dom börjar bli. Lilla E har kommit till ett stadie där mycket "småprat" tittar fram, alltså lite mer abstrakta formuleringar, frågor etc istället för det ganska enkla sättet som småbarn pratar på. Plus att fröken "kan-inte" just nu är i en kan-självperiod och idag tex både klädde av sig och sen tog på pyjamas själv. Det har känts mycket avlägset med denna unge 😁
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 821
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 950
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 110
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp