Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glad midsommar från en som försöker hålla sin 1-åring vid liv i stuga med bergstomt, gradäng och diverse löst liggande föremål som rostiga spikar och trädgårdsredskap 🙃 Jag skulle kunna skriva nåt mer men jag lämnar det där, jag är själv rätt mållös över hur många sätt han kan vara nära på att ta livet av sig på 😅 Inte ens en madrass på golvet kunde han sova på utan att kila fast huvudet mellan madrassen och stora sängen flera gånger inatt.
I hear you. Igår på långbordslunchen här på campingen hade den blöjlösa dottern bajs-panik. Hela lunchen bestod av att försöka föra en konversation med vuxna, äta och samtidigt jaga den hysteriska (pott-vägrande) dottern med (den hemska) pottan för att förhoppningsvis slippa skämma ut oss inför 50 okända personer med bajs-kaos på deras idylliska midsommarlunch. Nämnde jag att dottern hade vit klänning utan något under? Längtar hem till staket och 4 väggar något oerhört...
 
Nattar ett övertrött barn, pappan nattar det andra övertrötta barnet! Tredje barnet kollar film.
Finns mycket röstresurser hos de små 🫣
 
:heart
Ungefär sådär hade jag det när min stora nyss lärt sig gå som knappt ettåring (och ett par år framåt 🙈) och vi hälsade på hos mina föräldrar. Miljarder ömtåliga prydnadsgrejer i bebishöjd i huset, tusen rostiga redskap ute samt Lustigt staplade prylar, sjötomt och en 6m höjdskillnad precis bredvid huset :crazy:

Hopplöst. Vi tänkte åka någon vecka till svärmor under semestern men jag känner att jag börjar tveka 😅 Vi har varit två dygn i stugan och jag känner mig redan helt utbränd.
 
I hear you. Igår på långbordslunchen här på campingen hade den blöjlösa dottern bajs-panik. Hela lunchen bestod av att försöka föra en konversation med vuxna, äta och samtidigt jaga den hysteriska (pott-vägrande) dottern med (den hemska) pottan för att förhoppningsvis slippa skämma ut oss inför 50 okända personer med bajs-kaos på deras idylliska midsommarlunch. Nämnde jag att dottern hade vit klänning utan något under? Längtar hem till staket och 4 väggar något oerhört...

Jag med. I helgen har sonen bränt sig på varma rör i badrummet, halkat på sitt eget kiss på klinkergolvet, ätit stenar, sprungit runt med pinnar i munnen, försökt kasta sig ut i vattnet, klättrat upp och ner på gradängen med hökmamma bakom sig, rivit ut allt i alla bokhyllor, hittat snäckor och ljushållare lite varstans, hittat häcksaxen och trillat ner för bergshällar. Så inatt när han kilat fast huvudet under sängen för tredje gången så blickade jag över på andra sidan sängen för att se om jag hittade några extra kuddar att skydda med. Tog en utav soffkuddarna som vi lagt runt dottern för att hon inte ska trilla av sin madrass under natten, tänkte att det gör hon nog inte. Pulade in den under sängen bredvid sonen, sätter mot nöjt upp igen och pustar ut. Tittar mot dotterns håll igen och då ligger hon på golvet… En timme senare har sonen ålat åt andra hållet och fastnat under skrivbordet 🙃 Aaaaand it’s a wrap 🤡
 
2 veckor kvar till sommarlov. Det är kämpigt nu, barnen är trötta och tar ut tröttheten på varandra med att ständigt retas, bråka och gå över varandras gränser. Förra veckan var det över 30 grader varmt och skolorna är inte anpassade för det. Den här veckan kommer temperaturen hålla mig straxt under 30 grader iaf.

Om 3 veckor åker vi till Sverige, längtar efter att få träffa min familj igen. Min systerson har jag inte träffat och han har hunnit bli 1,5 år.
 
Vi har varit iväg och ätit glass nu på kvällen. Barnen äter max hälften av vad de beställt men påvägen hem åkte vi småvägar genom skogen. Stannade och barnen hittade blåbär så nu sitter jag på en Sten och kollar på barnen som äter blåbär i mängder istället 😁 varför kosta på dyr glass när hela skogen finns och dessutom uppskattas mer av barnen 🙈
 
Min lilla E börjar för övrigt bli en sån himla rolig liten person ❤️ Det är kanske lite för tidigt att ropa hej än men senaste veckorna har de värsta utbrotten lagt sig och nu är hon babblig, glad och påhittig igen, och kan plötsligt berätta långa (och hyfsat begripliga) historier om vad hon gjort på förskolan etc, eller säga saker som "mamma jag tänkte..."

Hon fyller 3 i augusti, hade glömt vilken rolig ålder det är 😁
 
28+ i skuggan. Lunch på altanen: yoghurt, flingor, kex och lättdryck. Stora åt lite kall korv med.
Snart en tur till sjön och bus i strandkanten (gissar att vattnet är rätt kallt och jag hittar inte mina badbyxor).
 
Sommarlovsfeeling, hämtade barnen från förskolan vid 15 och så åkte vi till utepoolerna på orten. Jättevarmt och soligt. Tog med pannkakor och lite annat fika, barnen hade hur kul som helst och först klockan 18 lyckades jag få upp dem ur vattnet för att förbereda hemgång. Nu trötta och nöjda :)
 
Efter mitt gnäll (som blev en tråd) om mat på vardagar har vi tydligen infört en ny tradition hemma: smoothies och mackor till kvällsmat en vardag i veckan 😊 Så idag blev det snabbfixad mat följt av bad i poolen. Båda barnen är svala till läggdags och somnar direkt efter en liten lässtund, och jag får lite häng i soffan bredvid poolen innan läggdagsbestyren. Himla bra koncept 😁
 
Nu hoppas jag att jag inte jinxar något men jag upplever att den senaste tiden har varit mindre jobbig vad gäller 2,5-åringen. Han har ju fortfarande dramatiska utbrott och bråkar om orimliga grejer men nu känns det ändå som att vi hinner ha roligt lite stunder mellan utbrotten och att allt allt allt inte längre är konflikter. Jag hoppas att det håller i sig under sommarlovet (sju veckor, herre gud säger jag bara).
 
Idag har mina barn beställt en strandutflykt efter förskolan så jag har köpt färdiga pannkakor och jordgubbar och anstränger mig hårt för att inte ha för höga förväntningar på detta så det blir total besvikelse när de vägrar lämna förskolegården eller ligger på marken nånstans och gråter över att jag köpt hallonsylt och inte jordgubbssylt 😅.
 
Idag har mina barn beställt en strandutflykt efter förskolan så jag har köpt färdiga pannkakor och jordgubbar och anstränger mig hårt för att inte ha för höga förväntningar på detta så det blir total besvikelse när de vägrar lämna förskolegården eller ligger på marken nånstans och gråter över att jag köpt hallonsylt och inte jordgubbssylt 😅.
Hur blev det?

Vi hade oxå strandutflykt idag! Ett klädsim blev det för barnet och mamman fick åka hem i blöta kläder 😁 men helt klart en toppen utflykt!
 
började dagen vid 10 med en shoppingtur med alla tre barnen, mötte upp en kompis på granngården så där hängde vi 1,5 timme bland växter som var 50 % på. Stora killarna har köpt lite växter som de vill ha ett eget land till, de hämtar vagnar och hjälps åt att packa jord och grejer 😍(5 och 8 år med höggravid mamma), fortsatte till lågprisvaruhus och tittade/ handlade lite småsaker och varsin glass. Påväg hem ringer sambon om att de kommit ut precis en sån bil som han letat efter 🤷 så vi åkte hem, bytte bil och plockade upp honom som kopplade upp sig på jobbmöte från bilen medans vi körde 3 timmar , tittade på bilen som vi köpte, bytte in våran packade om stolar och grejer, åkte till närmsta mc Donalds för kvällsmat. Nu sover 2 åringen i bilen och de stora fick köpa varsin grej på någon stormarknad vi passerade, den stora köpte en Lasse-Maja bok att läsa påvägen hem och den lilla Lego som han bygger.

En timme kvar tills vi är hemma igen och jag är så himla tacksamma över mina duktiga ungar 😍 de är så enkelt och smidigt att ta med dem på grejer! Vi har sällan barnvakt så de är vana att hänga på våra upptåg!
 
Hur blev det?

Vi hade oxå strandutflykt idag! Ett klädsim blev det för barnet och mamman fick åka hem i blöta kläder 😁 men helt klart en toppen utflykt!
Det blev jättelyckat! Mina barn vägrade ens gå ut på sanden förra året men idag var de i sjön och plaskade runt i en halvtimme, fick tvinga upp dem tillslut. Så nästa gång ska jag vara mindre hård med tiden, nu är det ju snart sommarlov ändå! De åt väldigt lite pannkaka men desto fler jordgubbar och sen kom min sambo och hämtade oss med bilen och på vägen hem köpte vi pizza. De somnade så gott sedan ❤️.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 062
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: Humla
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 406
Senast: Krålus
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 371
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp