Finns en Dr. Becky som pratar en del om barnuppfostran som pratar mycket om "repair", där hon pratar om att alla tappar humöret eller gör fel ibland, men det viktiga är vad man gör efter. Så att om det blir fel och man tappar humöret totalt så kan man efter att man lugnat sig komma och säga typ "du, jag blev jättearg innan och det var inte bra, jag borde inte skrika på dig. Förlåt" (anpassas efter vad som hänt). Och att det viktigaste är att inte bli fast i ilskan eller försvara den eller skylla den på barnen (dvs, inte komma till barnet och säga typ "jag hade faktiskt inte blivit arg om inte du bråkade").Så är det absolut
Både jag och maken har börjat puttra på sistone. Det är mycket bråk just nu från dottern, så vi får sätta oss ner och komma på lite strategier. Ilska föder ilska och jag vill inte att det ska bli en nedåtgående spiral.
Om du vill se henne prata om det kan du söka dr Becky ted talk repair, så kommer det upp en med titeln "single most important parenting strategy". Jag försöker använda det med stora dottern, och tycker jag märker att det hjälper henne, och tänker att det förhoppningsvis också lär henne att själv ta ansvar för sina egna handlingar.