Utflykten idag gick toppen! Visst är det slitsamt att ha barnen ensam i 7 h, släpa vagn av och på bussar och tåg, byta blöjor på offentliga toaletter, få mat och vila och fungera osv. men våra barn är verkligen enkla när vi är ute och gör saker. Jag har en vän som tycker att det är svårt att komma iväg och göra saker när hon är själv med barnen, och hon har sagt några gånger att hon tycker att jag är ambitiös som alltid hittar på så mycket. Men sanningen är att det är lite självbevarelsedrift från min sida. Hemma är det mycket göra saker de vet att de inte får, bråka och puttas, dra och slita i samma leksaker, tjat. Det tar inte lång stund innan man är helt dränerad och frustrationen börjar skava. Så att ge sig ut på någonting är ett måste. Båda barnen blir lugnare när de har mycket stimulans. Det blev ett äventyr att åka buss och tåg, trycka på knappen, åka hissar, äta matsäck och titta på allt på museet. Se sitter som ljus i vagnen, babblar och skrattar. Vi var ute 5 h, och så fort vi kom innanför dörren hemma så hade jag behövt en exorcist igen

Så det där med att inte jämföra sig kan man inte påminna nog om. För vännen är det helt tvärtom, fungerar bra hemma men trassligt att försöka göra saker så hon sitter ofta hemma med dåligt samvete över att de inte kom ut, och själv kan jag känna stress över att alltid behöva vara kreativ och hitta på saker.