Vad gör vi? Kids edition - del 4

Barn borde inte få ha smarta telefoner utan bara de som går att ringa med. Eftersom de verkar trigga varandra på sociala medier och allt vad det är med allehanda skit :mad:

Nej det är onekligen problematiskt på många plan. Jag tog en bild på pojken igår, och när jag tittar på den så i ärlighetens namn.. jag kan inte ens vara arg. Det är en liten pojke. Med en reflex som hänger på ryggsäcken och hjälm. Jag kan inte låta bli att tänka att han har föräldrar där hemma som är rädda om honom. Det hade absolut kunnat vara min egen son om ett gäng år och jag kan inte låta bli att känna för honom också. Borde han inte ha något bättre för sig?

Jag har i varje fall informerat skolorna om bränderna och min uppfattning om att pojkarna kommunicerar med varandra om dem. Jag har sagt att det finns en bild, men jag har valt att inte dela med mig av den till någon annan än i kommunikation med polisen.

Försöker få i 6 åringen vätska, mat och hostmedicin. Lika jäkla omöjligt varenda gång. Hon KAN ju ta hostmedicinen utan problem egentligen, men det ska vara samma tjafs varenda förbannade gång. Istället för att bara ta den.

Först var 4-åringen sjuk nästan en vecka, sedan 8-mån bebis som fortfarande är sjuk och idag har jag känt mig helt kymig och frusen :down: Tur pappan som är föräldraledig fortfarande mår bra. Vi har ändå haft en helt okej säsong, detta är tredje sjukan, var inställd på ännu mer krasslighet.

Förskolan ringde på förmiddagen och hävdade att lilla E var "knappt vaken" samt hade gråtit flera gånger under morgonen. Exet har vabbat hela veckan så jag knorrade lite över att han släppt iväg henne idag och sen var det bara att åka hem från jobbet för att hämta.

Jag möttes av en pigg tjej som åt lunch med god aptit och sen kom mig till mötes. I min famn berättade hon länge om att hon bråkat med kompisen x och fått en smäll och därför gråtit. Med andra ord inte särskilt sjuk 🙄

Jaja, det blir en lugn dag med kvalitetstid och mys och sen kanske vi hämtar brorsan lite tidigare än vanligt från fritids...

Efter en tuff vecka där dottern varit riktigt dålig med över 40 gr feber och varken ätit eller druckit mer än extremt lite, börjar det äntligen vända. Hon har inte haft feber idag och varit mer sig själv. Ätit både våfflor och chicken nuggets och druckit ordentligt

Så tacksam över mina barn, och har dåligt samvete ikväll. Har ju haft barnen själv i princip just denna veckan pga sambons jobb, vilket inneburit seena kvällar. Långa nattningar, djuren ska skötas, eldas i pannan, förkylda barn som vaknar nattetid, för att sedan kliva upp för jobb 04.45. Samtidigt som jag inte läkt efter infektionen som blev efter min operation än, så har min stubin inte varit särskilt lång.
Men varje nattning denna veckan har dom sagt vilken fantastisk mamma jag är och hur mycket de älskar mig. Och blivande 3-åringen som inte är jätteverbal än, har lagt armarna om mig och sagt "miiiin mamma" med sådär supersöt röst. :love:

Älskar skiten ur dom här ungarna som alla tre går igenom olika faser just nu.
(På den nivån att min far inte klarade av att sitta kvar vid bordet när vi åt middag där, för alla grät samtidigt över olika saker som var fel😂).

Barnen är friska och idag tar pappan och kör till Kalmar med dem och hälsar på deras kusin med familj. De kommer hem på onsdag igen. Oceaner av egentid ligger framför mig! (Nåja, jobbar heltid också men..!)

Blir lite konstigt att vara ifrån lilla B för första gången, tur det finns facetime🥰

Båda barnen lämnade på skola respektive förskola. Skolan har påskmaskerad i förväg eftersom det är lov nästa vecka så då ville även lilla E klä ut sig till "påskgubbe". Imorgon åker dom med sin pappa till hans släkt och firar påsk, får hem dom på onsdag igen. Då är det min tur att vara påskledig med dom 😊

Imorgon aker vi till Italien för en veckas semester, ska bli skönt att komma iväg men jag ogillar dagen innan man aker. Stressen med packningen, organisera allt för djuren, städa och tjata pa barnen om att städa (vill inte komma hem till ett stökigt hus efter semester). Tvätta (trodde att jag tvättade allt igar men efter en runda i barnens rum insag jag att vi hade olika tankar med att lägga all smutstvätt i tvättstugan :meh:

Haft en mysig dag med barnen med morgondans i vardagsrummet, glass efter förskolan, byggt koja, lagat mat, kollat barnprogram och ätit ostbågar och sen nattning. Sonen är så sockersöt just nu att det är lätt att glömma bort hur bestämd en (snart) 2-åring kan vara och plötsligt önska att han aldrig ska växa upp. Men det går alldeles för fort nu. Hans söta lilla ansikte kommer aldrig vara såhär litet igen. Han gjorde några tafatta försök att bestämma saker precis innan han somnade när jag sjöng Babblarnas vaggvisa.

- Nej, inte sjunga kudden!
- Men.. det är svårt att sjunga Babblarna utan att sjunga om kudden?
- Inte sjunga kudden!
- Okej… (börjar nynna visan i stället)
- …. Nej, inte sjunga mhnhmh!

Sen somnade han i min famn och snusade så gott mot min bröstkorg. Min prins.

Påsklov med barnen! Älskar att vara hemma med mina barn, synd att maken arbetar stor del av lovet.
Igår var stora barnet med mig på min skola, han fick lov att byta skola för en dag. Efter det hämtade vi små barn på föris och var ute i princip hela em, studsmattan kom upp till barnens stora glädje! Ena minibarnet ringde mormor och beställde glass 😅
Hoppas på fint väder stor del av lovet!

Idag har jag verkligen vunnit Mother of the year. Hade fått choklad från nån som min mamma sa vad goda. Så jag satte fram dem till kaffet. 2 åringen såg direkt chokladen och ville ha. Han fick och sprang iväg. Sen kom min man och läste på förpackningen. "Ska han verkligen få romkräm?"

Jag läste på förpackningen, jodå 1.3%. (Danskjävlar! Vem har riktig alkohol i choklad?)

2 åringen kom tillbaka och ville ha en till. Jag sa; "nej, det får du inte för det är sprit." Efter det har han gått runt och skrikigt; "VILL HA SPRIIIT!!" :bag:

Precis hemkommen efter en kväll hos våra relativt nya grannar som vi börjat umgås med.
De har barn i åldern 9, 4 och 8 mån. Vår 6-åring umgås med deras pojk på 9 år.

Det uppstår en incident där deras 4-åring troligtvis (vi såg det inte) fått en boll på sig. Hon börjar gråta och pappan regelrätt skäller ut vår son. Vår son ber om ursäkt men inte som pappan önskar och han tvingar honom att be om ursäkt flera ggr.
Vår son blir väldigt ledsen och gråter hysteriskt en stund.

Min man var också med men sa inget... såhär i efterhand vet jag inte vad jag känner. Han gick på honom så hårt. Samtidigt behöver de absolut lära sig att man måste be om ursäkt.. Men va svårt det är när sådana situationer uppstår 😢

Precis hemkommen efter en kväll hos våra relativt nya grannar som vi börjat umgås med.

Det uppstår en incident där deras 4-åring troligtvis (vi såg det inte) fått en boll på sig. Hon börjar gråta och pappan regelrätt skäller ut vår son. Vår son ber om ursäkt men inte som pappan önskar och han tvingar honom att be om ursäkt flera ggr.

Min man var också med men sa inget... såhär i efterhand vet jag inte vad jag känner. Han gick på honom så hårt. Samtidigt behöver de absolut lära sig att man måste be om ursäkt.. Men va svårt det är när sådana situationer uppstår 😢

Neeeej. Nej, det kändes inte bra i magen rent spontant? Jag hade nog blivit upprörd. Barn behöver absolut lära sig att vara försiktiga så man inte gör illa varandra men att skälla och tvinga att säga förlåt flera gånger låter himla aggressivt. Barn leker, ibland händer saker. Idag i gympasalen släppte våra vänners barn ett rep så det svingades och träffade dottern i ansiktet. Hennes mamma sa ”Oj, du måste vara försiktig!” och det räckte gott och väl i just den här situationen. Att skälla ut ett barn för att hen råkar träffa någon olyckligt i leken känns jättekonstigt för mig. Jag förstår att det måste ha varit jättesvårt i situationen att hinna bedöma vad man tycker och även kunna säga nåt. Men om du vill kan ni ju alltid göra det i efterhand.

Alltså nej.

Absolut att barn behöver vägledas i och lära sig om hur ens handlingar påverkar andra. Det är inte samma sak som att barn måste lära sig att be om ursäkt, och definitivt inte på vuxnas befallning. Blir ju om något bara kontraproduktivt.

Jag hade blivit mycket upprörd om någon hade försökt tvinga mitt barn att be om ursäkt. Än värre om personen inte ens är helt säker på vad som skett. Här är det dessutom en situation med små barn och bollar. Få sexåringar har fantastisk bollkontroll 😉

Sen är det ju självklart mycket lättare att vara efterklok än att hantera en sån situation med nya bekantskaper där och då!

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 959
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
1 889
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 799
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka