Vilken vagn?

Vi lär märka! Men nu köper vi en ny så det kommer nog inte bli några större problem att sälja den dagen det är dags.

Vi bor på cykelavstånd från några bad, bondgård och slott. Eller gångavstånd för vuxen 20-30 min. Tar nog ca 40 min att promenera in till centrum och kanske någon kvart att cykla. Så jag ser nog framför mig att gång eller cykel kommer vara primärt transportmedel inom kommunen. Sen blir ju barnen större och kommer kunna cykla själva. Men kanske inte alltid. Tänker att det är ett mysigt sätt att sticka ner till badet för ett kvällsdopp? Barnen i varsin morgonrock i cykelvagnen. Även som kanske 4 och 5 år. Men, vi får se!

Precis sånt här! Vi cyklar mycket och även lite längre cykelturer och det blir definitivt ett glapp när barnen inte orkar cykla själva så långt om man inte har cykelvagn eller cykelsits.

Ett tips när de lärt sig cykla men inte orkar så långt är att ha med spännband och så kan man spänna fast cykeln på taket på cykelvagnen när barnet inte orkar cykla längre. Funkar fint om man har en cykel med lägre vikt :)

Det här är ju grejen! Vi har oxå mycket saker på bra cykelavstånd, eller snabbare promenad avstånd.
Jag tror inte min 3,5 åring kommer sluta med vagn på länge!

Bara i förra veckan var det två gånger han somnade i vagnen(för natten) på vägen hem från aktiviteter. Skulle han springcyklat hem istället hade vi behövt gå över en timma tidigare för att han skulle hunnit hem och somnat i tid.
Det är ju underbart att kunna äta middag hos folk/vara på utflykter på vardagar, gå därifrån 19.30 och barnet somnar ändå sin vanliga tid innan 20!

Vi har en Thule cross nu och när de två äldsta var mindre så hade vi en dubbel från Nordic cab. (Finns för- och nackdelar mellan märkena).

Vi har haft alla olika funktioner (cykel, löphjul och längdskidor) och vi har använt den massor. Topp 1 barnprodukt vad gäller både vad vi använt mest och valuta för pengarna. Vi har inte haft handbroms på våra och har sprungit massor med dem och inte saknat det. Men det är väl knappast dåligt att ha!

Vi använde dubbelvagnen i princip dagligen tills äldsta barnet var iaf 5 år. Mycket eftersom barnen älskade att somna i vagnen på kvällspromenad, men också i vardagen. Man läser så mycket kommentarer (menar inte specifikt i den här tråden nu) om att barn minsann inte behöver vagn efter en viss ålder eller att vi klarade oss utan vagn när barnet var två. Gärna från folk som skjutsar sina barn i bil hit och dit 🙄 Missförstå mig rätt det kan man ha många anledningar till att göra! Men kom inte med syrliga kommentarer om att jag skjutsar min 5-åring i vagn hem från förskolan samtidigt som du kör din i bil....

För någon vecka sen var vi på middag hemma hos vänner. Sex vuxna och fem barn, som lekte på förvånansvärt bra hela vägen fram till kl. 22. Vårt liv har varit väldigt inrutat de senaste åren med att vara hemma för middag 17 och läggning 19. Så det är väldigt härligt att börja tänja på gränserna för vad som är möjligt under småbarnsåren nu när både vi vuxna och barnen har mer marginal. Vi promenerade hem med barnen som redan borstat tänderna och bytt om till pyjamas, och sonen somnade på vägen hem. Det var så sjukt mysigt! :love: Vi har fått en del vänner i området, och så bor ju barnens kusiner här också. Jag ser framför mig sena kvällar i sommar på någons altan där vi har preppat med täcken och kuddar för barnen att krypa ner i på vägen hem, eller när de vill under kvällen.

Jag älskar verkligen att promenera så jag har också tänkt tanken att man kanske kan köra läggningen i vagn på kvällarna. Åtminstone nu när vi har ett trevligt halvår framför oss vädermässigt. Men det hänger ju lite på hur känsliga barnen är för rutiner och hur mycket de vaknar till när man flyttar på dem. Men definitivt något jag vill prova!

För någon vecka sen var vi på middag hemma hos vänner. Sex vuxna och fem barn, som lekte på förvånansvärt bra hela vägen fram till kl. 22. Vårt liv har varit väldigt inrutat de senaste åren med att vara hemma för middag 17 och läggning 19. Så det är väldigt härligt att börja tänja på gränserna för vad som är möjligt under småbarnsåren nu när både vi vuxna och barnen har mer marginal. Vi promenerade hem med barnen som redan borstat tänderna och bytt om till pyjamas, och sonen somnade på vägen hem. Det var så sjukt mysigt! :love: Vi har fått en del vänner i området, och så bor ju barnens kusiner här också. Jag ser framför mig sena kvällar i sommar på någons altan där vi har preppat med täcken och kuddar för barnen att krypa ner i på vägen hem, eller när de vill under kvällen.

Jag älskar verkligen att promenera så jag har också tänkt tanken att man kanske kan köra läggningen i vagn på kvällarna. Åtminstone nu när vi har ett trevligt halvår framför oss vädermässigt. Men det hänger ju lite på hur känsliga barnen är för rutiner och hur mycket de vaknar till när man flyttar på dem. Men definitivt något jag vill prova!

Så har vi gjort massor! Både när man varit iväg någonstans men även en vanlig läggning hemma så har vi stoppat ner dem i vagnen och tagit en kvällspromenad istället. Så mycket härligare än att ligga och brottas i en säng med ett barn som inte vill sova. Och man blir ju själv inte helt sänkt efter en promenad som om man råkar somna själv under läggningen :sleep:

Sen krävdes det absolut lite träning och tillvänjning! Det var inte så att de somnade bägge två tyst och stilla bredvid varandra i vagnen på tio minuter på första försöket. Absolut inte :p

Så har vi gjort massor! Både när man varit iväg någonstans men även en vanlig läggning hemma så har vi stoppat ner dem i vagnen och tagit en kvällspromenad istället. Så mycket härligare än att ligga och brottas i en säng med ett barn som inte vill sova. Och man blir ju själv inte helt sänkt efter en promenad som om man råkar somna själv under läggningen :sleep:

Sen krävdes det absolut lite träning och tillvänjning! Det var inte så att de somnade bägge två tyst och stilla bredvid varandra i vagnen på tio minuter på första försöket. Absolut inte :p

Det är ju just det, båda våra barn brukar ta ungefär 30-45 minuter att lägga efter att vi släckt lampan. Det är ju inte direkt tid som man älskar, att bara ligga där och vänta. Särskilt inte när de ljusa och härliga kvällarna kommer. Om barnen vill somna i sina sängar så kommer vi ju att göra så. Men har vi tur så kanske de älskar att krypa ner i vagnen tillsammans, och titta på solnedgången längst strandpromenaden innan de sluter sina små blå.

Hur har det fungerat för er att flytta dem till sängen sen, och har det varit någon förvirring över att somna i vagnen och sedan vakna någon annanstans?

En till fråga. Någon form av power walk är väl min enda motionsform just nu. Jag har en ambition att börja springa igen, men som det ser ut just nu och mest realistiskt så kommer det bli flåsiga promenader framöver. Vilket hjul väljer man då på en cykelvagn, de två små fram som är för promenad, eller hjulet för löpning? Jag har förstått att hjulet för löpning är mer stabilt (och mindre hoppigt?) så det är väl bra, men är det störigt att det inte svänger lika smidigt? Eller är det bättre med hjulen för promenad som är smidigare i kurvor men mindre? Fattar att det är en smaksak, men vad tycker ni som har Thule eller dylik cykelvagn?

Vi har en sån vagn, dock inte sport utan cross tror jag den heter (tror den har alla funktioner förutom handbromsen).

Använder sen sjukt mkt speciellt på sommarhalvåret! Springa, natta barn, äta middag borta och ta bussen hem - precis som du skriver blir man så mycket friare! Och skönt att kunna få frisk luft även vid sjukdom.

Ska man ha vanliga hjulen är det rak asfalt, annars är det lätt att få tvärnit. Vi kör kanske 50/50 springhjulet/promenadhjulen men springer då på en raksträcka där folk brukar åka rullskidor om vi har promenadhjulen. Jag tycker det är lite läskigt men min man säger att det går bra. Lite jobbigt att byta hjul tycker jag det är (mest för att jag inte lärt mig själv)…

Enda negativa är att den är så stor att packa med sig i bakluckan 😄

Det är ju just det, båda våra barn brukar ta ungefär 30-45 minuter att lägga efter att vi släckt lampan. Det är ju inte direkt tid som man älskar, att bara ligga där och vänta. Särskilt inte när de ljusa och härliga kvällarna kommer. Om barnen vill somna i sina sängar så kommer vi ju att göra så. Men har vi tur så kanske de älskar att krypa ner i vagnen tillsammans, och titta på solnedgången längst strandpromenaden innan de sluter sina små blå.

Hur har det fungerat för er att flytta dem till sängen sen, och har det varit någon förvirring över att somna i vagnen och sedan vakna någon annanstans?

Vi har inte haft några större problem med att flytta över dem, men vet inte om våra barn är någon bra måttstock i det. De är rätt hårt drillade i att somna på konstiga ställen, bli flyttade hit och dit när de sover osv. Men det är oavsett något som har blivit lättare ju större de blivit.

En till fråga. Någon form av power walk är väl min enda motionsform just nu. Jag har en ambition att börja springa igen, men som det ser ut just nu och mest realistiskt så kommer det bli flåsiga promenader framöver. Vilket hjul väljer man då på en cykelvagn, de två små fram som är för promenad, eller hjulet för löpning? Jag har förstått att hjulet för löpning är mer stabilt (och mindre hoppigt?) så det är väl bra, men är det störigt att det inte svänger lika smidigt? Eller är det bättre med hjulen för promenad som är smidigare i kurvor men mindre? Fattar att det är en smaksak, men vad tycker ni som har Thule eller dylik cykelvagn?

Vi använder löphjulet 99 % av tiden. Men det är på en enkelvagn. Svängradien blir ju onekligen större men tycker inte att det är jobbigt att svänga. Men det vet inte om det blir stor skillnad med en dubbelvagn.

Får våran stora är det inga problem alls. Har han somnat för natten kan man lätt lyfta över honom till sängen och plocka av overallen.

Den lilla brukar vakna till lite men somna om snabbt igen.

Jag räknar med att de snabbt somnar bredvid varandra på iallafall 20minuter och det brukar inte vara något problem.
När vi är hos ena kusinen får vi ibland ta en liten omväg hem då de inte alltid somnar på 15min.

Vi har inte haft några större problem med att flytta över dem, men vet inte om våra barn är någon bra måttstock i det. De är rätt hårt drillade i att somna på konstiga ställen, bli flyttade hit och dit när de sover osv. Men det är oavsett något som har blivit lättare ju större de blivit.

Jag aspirerar ett bli mer av en sån förälder. Vi har verkligen haft fyrkantiga rutiner, mycket för att få livet att fungera alls de senaste åren. Så när vi var på middagen hos våra vänner somnade deras snart 2 åring på soffan kl. 22.30 mitt i leken. Man är verkligen olika som föräldrar. Men nåt jag själv minns med värme från min barndom var just att somna lite överallt och bli buren till sängen. Minns att vi brukade vara hemma hos mammas bästa kompis som drev ridskolan, och bodde intill den. De satt i köket och pratade och jag och brorsan somnade i till någon film i vardagsrummet. Sjukt mysigt.

Vi har en Thule cross nu och när de två äldsta var mindre så hade vi en dubbel från Nordic cab. (Finns för- och nackdelar mellan märkena).

Vi har haft alla olika funktioner (cykel, löphjul och längdskidor) och vi har använt den massor. Topp 1 barnprodukt vad gäller både vad vi använt mest och valuta för pengarna. Vi har inte haft handbroms på våra och har sprungit massor med dem och inte saknat det. Men det är väl knappast dåligt att ha!

Vi använde dubbelvagnen i princip dagligen tills äldsta barnet var iaf 5 år. Mycket eftersom barnen älskade att somna i vagnen på kvällspromenad, men också i vardagen. Man läser så mycket kommentarer (menar inte specifikt i den här tråden nu) om att barn minsann inte behöver vagn efter en viss ålder eller att vi klarade oss utan vagn när barnet var två. Gärna från folk som skjutsar sina barn i bil hit och dit 🙄 Missförstå mig rätt det kan man ha många anledningar till att göra! Men kom inte med syrliga kommentarer om att jag skjutsar min 5-åring i vagn hem från förskolan samtidigt som du kör din i bil....
Om du menar mig så vet vårat barn knappt att man kan åka bil till vardags :). Det är tämligen opraktiskt att köra bil till vardags så som vi bor (mitt inne i stan mitt i en byggarbetsplats). Men vi har också bara någon km till förskolan så det är inga större sträckor att ta sig med trött barn morgon och em när man har lite bråttom.

Jadå, det grejar hon, lite muta och lite pauser som det ändå blir med hunden så funkar det. Cyklar med ca 7-8 km om vi springer, men samma där blir lite pauser, men det blev det med vagnen också tänker jag från att de börjar gå.

Sjukt imponerande att ta sig en mil med en 4,5åring måste jag säga! Det hade tagit många timmar för vår del! 😅
Tid som inte finns när hunden ska rastas på daglig basis.

Sjukt imponerande att ta sig en mil med en 4,5åring måste jag säga! Det hade tagit många timmar för vår del! 😅
Tid som inte finns när hunden ska rastas på daglig basis.
Och jag är sjukt imponerad över alla som kan gå ett gående barn att sitta i vagn mer än 5-10 min 😂. När vi slutade med vagn var det 1000 gånger lättare att slänga upp ett barn på axlarna emellanåt än det konstanta klättrandet upp och ner i vagnen…men istället för ny vagn köpte vi elcyklar för att förenkla livet i den vevan, så man gör vad som passar :). Jag bara informerade ts om hur vi resonerade då vi tänkt köpa cykelvagn men ändrade oss av rent praktiska skäl och faktiskt inte ångrat det det minsta.
Däremot tror jag de flesta barn kan gå ett gäng kilometer med lite tålamod, har haft med flera av barnets kompisar på skogsutflykter sen de kanske var 3,5-4 där vi gått 5-6 km och det har gått hur bra som helst, det tar bara lite längre tid och kräver lite fler stopp. Inget man gör en regnig tisdag efter förskolan.

Om du menar mig så vet vårat barn knappt att man kan åka bil till vardags :). Det är tämligen opraktiskt att köra bil till vardags så som vi bor (mitt inne i stan mitt i en byggarbetsplats). Men vi har också bara någon km till förskolan så det är inga större sträckor att ta sig med trött barn morgon och em när man har lite bråttom.

Nej jag menade inte dig (eller som jag skrev den här tråden specifikt :) ) Det varit ett återkommande ämne under alla år som barnen varit små…

Vi har ca 1,5 km uppförsbacke hem från förskolan som barnen cyklar eller gått. Oftast inga problem och de vill också oftast gå hellre än åka vagn. Och självklart har de gått längre sträckor än så också. Men ibland är man trött och gnällig eller det är snöstorm eller vad det kan vara och då har det varit väldigt praktiskt att även 5-åringen kunnat hoppa ner i cykeldubbelvagnen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 201
Senast: Farao
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 463
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
18 925
Senast: Zaria
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10