Skralt

Trådstartare
Jag har periodvis stora problem med handeksem. Ibland går jag med stora eksemhärdar som inte läker ut på över ett halvår. Så länge jag behandlar dagligen med kortison (grupp IV, Dermovat, enligt schema) håller sig eksemet borta, men direkt jag glesar ut behandlingen kommer det tillbaka och blir inte sällan värre än utgångsläget. Ljusbehandling skulle troligtvis inte hjälpa då jag inte upplever lindrig sommartid, snarare tvärtom. Någon som fått bukt på svårläkta handeksem?
 
Jag har också eksem i perioder, men inte lika allvarligt som ditt verkar vara. Det som fungerar för mig är att smörja ofta med kräm med karbamid t ex karbasal eller fenuril, allra viktigast efter kontakt med vatten. Jag smörjer nog 10 gånger om dagen. Har en tub fenuril på toaletten, en på nattduksbordet och en på jobbet. Men detta gör du säkert redan.
 
Jag har periodvis stora problem med handeksem. Ibland går jag med stora eksemhärdar som inte läker ut på över ett halvår. Så länge jag behandlar dagligen med kortison (grupp IV, Dermovat, enligt schema) håller sig eksemet borta, men direkt jag glesar ut behandlingen kommer det tillbaka och blir inte sällan värre än utgångsläget. Ljusbehandling skulle troligtvis inte hjälpa då jag inte upplever lindrig sommartid, snarare tvärtom. Någon som fått bukt på svårläkta handeksem?
Är det något som du inte tål? Jag är allergisk mot ett lurigt litet konserveringsmedel som är vanligt i tvål och hårprodukter. Om jag fortsatte använda det skulle mina eksem aldrig läka.
 
Är det något som du inte tål? Jag är allergisk mot ett lurigt litet konserveringsmedel som är vanligt i tvål och hårprodukter. Om jag fortsatte använda det skulle mina eksem aldrig läka.

Jag är allergisk mot nickel, men fick inga andra utslag på lapptestet!
 
Det låter som någon form av kontaktallergi. Sålänge du kommer i kontakt med det som triggar igång exemet så läker det inte. Ta en funderare på om du kommer i kontakt med något i området som exemet är. Hanterar du kvitton i jobbet kan det vara bläcket i skrivaren tex. Parfymer i tvål eller konserveringsmedel kan vara luriga också.
Att smörja händerna och använda bomullshandskar när du sover, eller när du hanterar något som kan trigga skyddar händerna. (Plasthandskar kan trigga istället så viktigt med bomull)

Jag hade tagit kontakt med vården igen för att komma vidare och få hjälp.
 
Jag har periodvis stora problem med handeksem. Ibland går jag med stora eksemhärdar som inte läker ut på över ett halvår. Så länge jag behandlar dagligen med kortison (grupp IV, Dermovat, enligt schema) håller sig eksemet borta, men direkt jag glesar ut behandlingen kommer det tillbaka och blir inte sällan värre än utgångsläget. Ljusbehandling skulle troligtvis inte hjälpa då jag inte upplever lindrig sommartid, snarare tvärtom. Någon som fått bukt på svårläkta handeksem?

Jag har dishidrotiskt eksem (pomfolyx) på händerna och atopisk hud. Som för dig så blir det värre på sommaren, oklart om det är värmen eller att jag paddlar mycket och kontaktreagerar på kolfiberpaddeln. Mometason i kombination med mjukgörande är det som har filmgestalten bäst mot eksemet. Tyvärr drabbas jag av den ännu otrevligare biverkningen av mometason att jag får hudavlossning i handflatorna och fingertopparna, så jag har fått sluta med den. Kör nu på Locoid som är snällare.

Bästa mjukgöraren tycker jag att Canoderm är. Den bränner inte som Fenuril gör utan har en mer avkylande effekt - särskilt om man har den i kylskåpet.
 
Stoet tack för alla svar! Jag har varit två omgångar hos hudläkare och har vansinniga mängder mjukgörande krämer hemma samt alltid utskrivet en grupp 3- och en grupp 4-kortisonkräm. Nickelallergin kan vara knepig eftersom det inte alltid är så lätt att veta vad som innehåller nickel, men jag arbetar nästan enbart vid datorn och där finns inga triggers utöver att jag får extra mycket eksem där högerhanden har kontakt med musmattan (själva nötningen som är problemet med största sannolikhet). Jag har gjort två lapptest som inte visat annan allergi än mot nickel, men det finns förstås ämnen som inte är testade.

Vatten är förstås en stor trigger och jag sålde mina hästar för ett par år sedan, delvis pga att händerna inte klarade all kontakt med vatten och smuts som kommer med stallarbete.

Jag ska kontakta hudmottagningen igen efter sommaren. Är så otroligt less på detta. Inte ovanligt att folk tror att jag har brännskador på händerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett drygt år sedan drabbades jag av eksem på båda händerna och ena handleden. Efter fruktlösa försök att behandla det med...
2
Svar
25
· Visningar
2 419
Senast: Wysiwyg
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 615
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 181
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp