Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Men allvarligt talat :eek: 2 år och redan alla dessa problem, hur skall du ens kunna rida på denna hästen??

Glöm inte tre olika röntgenförändringar med *galghumor*

Tja, endera så håller hon TROTS sina röntgenförändringar och trots att hon haft *tänka*ett halvår med fan bara skit, eller så gör hon det inte. Jag vill inte sia åt något håll just nu, helt klart så har hon INTE de bästa förutsättningar och det går ju tyvärr inte säga att hon kommer hålla. Det finns en minst lika stor risk att hon INTE kommer det. Men jag kommer låta tiden utvisa det.

Vet att det är fruktansvärt jobbigt men varför inte ta erbjudandet om utdömning om du får det??
För att jag inte vill det i nuläget? I nuläget har jag en häst som är fräsch, och jag tänker inte ta bort henne för att hon KANSKE inte håller för belastning, utan det kommer jag göra när jag sett det. Hästen betyder mycket för mig, det är en häst som so far verkligen passar mig som hand i handske, och jag är såklart känslomässigt mycket fäst vid henne. Och hon, liksom alla andra djur i min ägo, får en chans, en rejäl sådan. Detta är hennes. Likväl som jag nu kommer ge henne en chans att visa om hon håller, så var jag HELT besluten om att om hon INTE svarat på behandling och vet ville gå in och göra en artroskopi så hade jag sagt nej och skickat livskadeanmälan till bolaget, eftersom jag inte anser att 8 veckor på box för att se om hon blir bättre, med en mycket dålig prognos i botten, är något jag anser det vara fairt att utsätta henne för. Men det har aldrig och kommer aldrig vara min stil att ta bort fungerande hästar för att de KAN få problem i en framtid.

Vad har du för andra alternativ?? Betala för den ena behandlingen efter den andra, till slut går det inte att behandla mer och hästen har ont :(

Alternativet att nu sätta igång henne och se hur hon svarar på det. Reagerar hon negativt av det så har vis var och då är det dags för den där livskadeanmälan (om det inte skulle vara benbiten som reagerar då). Fixar hon igångsättningen så tutar vi på med kontinuerliga koller och ser hur länge det håller. Förhoppningsvis dör hon en död av hög ålder efter en framgångsrik och problemfri karriär. Om inte så vandrar hon vidare. Ingenstans handlar det om att behandla, behandla och behandla. Hon ÄR behandlad - ja. Hon har SVARAT på den behandlingen och so far så good. Hade hon inte det hade hon fått vandra vidare. Om hon får tillbaka problemen när hon sätts igång igen så är ny behandling (om det inte har med benbiten att göra) inte aktuell. Så den där slutsatsen du drog känns lite förhastad?

Jag har NOGA koll på om hästen har ont eller ej, jag tog henne d efacto till vet direkt när jag fick minsta indikation på att hon inte var helt okej, trots att majoriteten ansåg jag var en hönsmatte och herregud hästen var ung och växte och hade väl växtvärk. Så jag är inte ett dugg bekymrad över att hon ska gå och ha ont någon längre tid, den där damen är det järnkoll på. Dessutom så ser jag tecknen på att hon har ev har ont utan att hon behöver skrika om det. T ex hur hon beter sig i flocken, i hagen, vid hantering etc.

Vilka anledningar kan du se att hästen skall fortsätta leva??

Hon är två år, hon har framtiden för sig och hon är ohalt initialt, hon är ohalt vid arbetsprov och hon är ohalt vid böjprov. Dvs hon är fräsch. Sen om det är hållbart det är en annan femma. Jag ser i nuläget INGEN anledning till att hon INTE skulle få fortsätta leva annat än att jag inte har lust att ge henne en chans utan vill bespara MIG ev framtida elände?

Tror du att den någonsin kommer bli bra och isåfall tror du verkligen att den kommer att hålla för ridning??

Hon ÄR bra. Nej jag trodde inte det, jag åkte in idag med förväntningen att skriva ett livskadeintyg och åka hem och gråta. Jag hade redan planerat för det, dels genom att be mamma berätta för pappa att dte gått åt helvete när hon träffar honom på fredag, så jag slipper. Genom att läsa hästannonser och ringa på lite annonser, genom att fundera och klura på hur jag skulle lösa finansieringen av nu häst och så vidare. Men nu är hon fräsch, och nu får hon en chans att visa om det är permanent eller ej.
Om jag tror hon kommer hålla för ridning? Jag VET helt enkelt inte. Jag har ingen aning. Däremot har hon ju inte de bästa förutsättningar - nej. Samtidigt så kan man i nuläget inte säga någonting ang om hon kommer hålla eller ej. Hon kan lika gärna göra det som att hon inte kommer göra det. Men jag - och veterinären - ser att det finns en möjlighet att hon kommer det.

Någonstans måste man sätta en gräns för sig själv och det är skitsvårt när man är mitt i det men allvarligt talat hur ljust ser framtiden egentligen ut :crazy:

Jag hade satt en gräns - den var idag. Var hon inte bra så var det nog. Nu har hon dock inte minsta lilla yttepyttereaktion någonstans, dvs hon är fräsch. Och då flyttar jag gränsen, ganska givet. Håller hon inte för igångsättningen, dvs det lilla arbeta man normalt kräver av en tvååring - så går gränsen där. Håller hon för det så fortsätter jag utbilda henne som tänkt, och så får man se helt enkelt. Endera håller hon, eller så håller hon inte. Jag har dock INGA ambitioner någonstans att ha en till promenadhäst. Hon har ett scenario som håller henne kvar i livet och det är att tåla full träning. Gör hon inte det så kommer hon få vandra vidare.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Alexandra_W skrev:
Jag hade satt en gräns - den var idag. Var hon inte bra så var det nog. Nu har hon dock inte minsta lilla yttepyttereaktion någonstans, dvs hon är fräsch. Och då flyttar jag gränsen, ganska givet. Håller hon inte för igångsättningen, dvs det lilla arbeta man normalt kräver av en tvååring - så går gränsen där. Håller hon för det så fortsätter jag utbilda henne som tänkt, och så får man se helt enkelt. Endera håller hon, eller så håller hon inte. Jag har dock INGA ambitioner någonstans att ha en till promenadhäst. Hon har ett scenario som håller henne kvar i livet och det är att tåla full träning. Gör hon inte det så kommer hon få vandra vidare.


Du är klok som en bok Alexandra.
Allvarligt: Tycker det hedrar dig oerhört att du kan ha galghumor och skämta mitt i eländet dessutom, samtidigt som du bibehåller en realistiskt bild av situationen och att du dessutom klargjort parametrarna för vad som ska gälla runt hästen. Jag förstår att det varken kan vara roligt eller lätt, särkilt med tanke på din resume med hästarna.... :cry:

:bow: :bow: :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

mackan skrev:
Du är klok som en bok Alexandra.
Allvarligt: Tycker det hedrar dig oerhört att du kan ha galghumor och skämta mitt i eländet dessutom, samtidigt som du bibehåller en realistiskt bild av situationen och att du dessutom klargjort parametrarna för vad som ska gälla runt hästen. Jag förstår att det varken kan vara roligt eller lätt, särkilt med tanke på din resume med hästarna.... :cry:

:bow: :bow: :bow:

Tack, jag försöker iaf att inte 'hålla på' för länge, bli hemmablind eller låta känslomässiga aspekter ta FÖR stor plats (en plats har de ju alltid)

Roligt är det ju aldrig, men faktiskt, tack VARE min resume så är det lättare att försöka se realistiskt på det hela, att sätta en gräns och (förhoppningsvis) hålla den, och att INTE vänta tills veterinären säger 'nej, nu får det vara nog', eftersom man ju vet hur långt inne DET sitter hos veterinären. Utan allt hästelände ochd en erfarenhet det faktiskt gett i bagaget skulle jag nog ligga väääldigt bra till för att låta det gå för långt, behandla ihhjäl, operera ihjäl och in absurdum kämpa, för det är ju min egen uppfödning (den första dessutom), hon är ju så vacker (även med opartiska ögon) och så trevlig och hon ääär ju bara två och så vidare och så vidare.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Grattis till "fräsch" häst...

Hoppas hon musklar sej ok nu så du ser att det går åt "rätt håll" och att hon som du säger följer valackens bedrift att gå "segrande" ur detta ....

Och sagt i all välmening... Jag skulle inte hållt ut som du... :bow:
Men som sagt hoppas det ger den utdelningen du vill ha (och förtjänar) :banana:
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Jag har läst litegrann av vad du skrivit om Kele tidigare och tycker verkligen synd om dig... *tröstkram*

Vet att det inte är till någon tröst direkt, men jag har själv varit väldigt skadedrabbad med mina hästar... även om jag vet att det finns många som har det betydligt värre...
Men tävlingshäst som jag haft sedan 3 års ålder (8 idag) ha bidragit till många av åkommorna, har idagsläget varit halt till & från i ett år, konstig skada i ena hoven fram, som ingen riktigt kan svara på vad det är... Nu rids hon iaf, då vet friskförklarat henne (för typ 4:e gången) men hon är inte alls helt bra, känns tydligt på hårt underlag. Blir i af bättre när hon rids & går i stor hage så hoppet lever än...

Men förra häst triangelmärktes pga en gammal skada, (den fick hon förmodligen som unghäst), som i sin tur påvverkat hur hästen jobbat & gav återkommande ledinflmmationer fram. Efter 1 års behandlingar började man ana att vi inte kom åt problemet.
Observera att hästen blev dålig endast en månad efter köpet & jag blev grundligt lurad av hästhandlaren jag köpte henne av... på flera punkter...
Tur i oturen att Veterinär tyckte trots det att hon kunde gå som avelsto, då det inte verkade vara något ärftligt... Så nu har jag i af en fin liten hingstunge, en vecka gammal!

Känner igen mig så mkt, då jag själv gick och hoppades att det skulle vara borrelia/erlischia som hon hade (det triangelmärkta stoet) Känns ju helt sjukt att hoppas på det, men då skulle man ju i af ha nåt konkret att behandla...

Lycka till!! och jag hoppas innerligt att ni hittar vad allt beror på...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 601
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 359
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp