Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Har läst och följt Keletrådarna utan att det blivit av att skriva, men nu måste jag få skicka en massa tröstkramar till dig! Fy 17 vilken otur Du har och har haft!!!! Vet ju själv mkt väl hur jobbigt det är med skadare hästar, men tyvärr slår Dina erfarenheter mina ändå...

Tycker att du resonerar klokt som har bestämt antingen ridhäst (måhända efter behandling, op o konvalecens) eller bort! Någonstans måste man ju sätta gränsen för vad man själv kan hålla på med och orka med, och DESSUTOM visar ju hästen symptom bara genom att "finnas", det är ju inte så att hon blivit lite knackig för att du ridit 140- hoppning varje helg i fem år, dikrekt.... Man bör ju härav faktiskt kunna dra slutsatsen att även om hon inte lider av ett hagliv, så har hon ändå någon form av konstant obehag. OBS, att dettta kommer från MIG, som samlar pensionärer på hög (två friska gamlingar, en hemma, en på livstidsfoder, samt ett T- märkt sto - av akutskada- som är sålt för symbolisk summa till uppf som avelssto) och starkt ogillar när folk tar bort hästar "i onödan".

Håller såklart tummarna för att de är ågot mer konkret och lättåtgärdat som B/E.

Många kramar
Anna-Karin
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Pratat med skadereglerare på F-bolaget som tycker att generellt ersätter de inte när det inte finns hälta fråna ktuellt ben/led. Men efter att ha läst om Fröken Fräken i datorn tyckte hon att det var onekligen en jäkla massa problem på en sån ung liten sak, så hon tyckte min vet skulle prata med bolagets vet och så bestämmer bolagets veterinär.

På tisdag är min vet tillbaka på jobbet så hon går att få tag i (eller tja rent teoretiskt KAN jag terrorisera henne hemma, men jag anser inte riktigt det här är anledning att missbruka ett hemtelefonnummer..), så ska försöka få tag på henne och be henne ringa bolagets vet då.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Förbannade jäkla skit =/ Ringde för att höra om vad blodanalysen visade, ligger lågt men inom normalgränsen på HB, har 118 och normalt är 116 - 168. Vet inte riktigt vad det betyder dock? (min vet var inte där, växeltanten som gav mig svaren)

Sen hade B/E-proven kommit - negativt för både B och E.. :cry: Fan också, jag som hade hoppats så på dem =/ Känns sjukt att hoppas på att hoN SKA vara sjuk, men det var det enda som kunde ge en rimlig förklaring som jag kunde känna mig lite lättad av för hältorna.. =/
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

NEJ, fy 17 vad trist. Vad är nästa steg?

Kramar
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

ako skrev:
NEJ, fy 17 vad trist. Vad är nästa steg?

Kramar

jadu, se om bolaget betalar operation av fragmentet i höger bakkota. Men det är ju inte hela svaret för frambenshältorna iaf. Så eg att se om hon svarar på behandling.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Följer dig och Kele även om jag inte skriver i trådarna.

Tänker på er och hoppas på att det vänder, för det MÅSTE det göra.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Alexandra_W skrev:
Förbannade jäkla skit =/ Ringde för att höra om vad blodanalysen visade, ligger lågt men inom normalgränsen på HB, har 118 och normalt är 116 - 168. Vet inte riktigt vad det betyder dock? (min vet var inte där, växeltanten som gav mig svaren)

Sen hade B/E-proven kommit - negativt för både B och E.. :cry: Fan också, jag som hade hoppats så på dem =/ Känns sjukt att hoppas på att hoN SKA vara sjuk, men det var det enda som kunde ge en rimlig förklaring som jag kunde känna mig lite lättad av för hältorna.. =/

Arr det visar negativt betyder inte att det ÄR negativt.....jag har varit med om så knepiga analys svar på just B/E ....en häst jag hade visade just såna oförklariga hältor o stelhet...tog prov på henne och hon visade positivt.......hästen blev behandlad och visade bättring...men sen tog vi ändå ett nytt prov och det visade negativt (?) körde igång och hon funkade bra...för att efter 3-4 veckor rasa ihop totalt...och då hade hon HÖGA titrar :crazy: :crazy: ....ett sånt prov skall inte kunna visa negativt på en häst som 6 veckor innan var positivt....så dessa prover sättar jag inge tillit till faktiskt...så jag skulle vänta o se...dessutom så skall man ju alltid ta två såna iallfall...med ett parveckors mellanrum
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

martha skrev:
Arr det visar negativt betyder inte att det ÄR negativt.....jag har varit med om så knepiga analys svar på just B/E ....en häst jag hade visade just såna oförklariga hältor o stelhet...tog prov på henne och hon visade positivt.......hästen blev behandlad och visade bättring...men sen tog vi ändå ett nytt prov och det visade negativt (?) körde igång och hon funkade bra...för att efter 3-4 veckor rasa ihop totalt...och då hade hon HÖGA titrar :crazy: :crazy: ....ett sånt prov skall inte kunna visa negativt på en häst som 6 veckor innan var positivt....så dessa prover sättar jag inge tillit till faktiskt...så jag skulle vänta o se...dessutom så skall man ju alltid ta två såna iallfall...med ett parveckors mellanrum

Vänta och se vadå?

Och nej, du tar inte parprov (generellt sett alltså) på ett negativt första prov. (Sen tar du inte alltid parprov på ett positivt prov heller, men man SKA egentligen göra det).
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

mimus skrev:
Följer dig och Kele även om jag inte skriver i trådarna.

Tänker på er och hoppas på att det vänder, för det MÅSTE det göra.

Åjo, nog vänder det. Fem steg trav i hagen idag, och hon är REJÄLT initialhalt VF :crazy: Så det vänder åt fel håll.. Nåja, jag ska låtsas att jag inte såg de där för dagen iaf *går och gräver ner sig någonstans och dör*
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

..vänta o se på det andra provet...jag säger bara vad jag varit med om själv i dessa analystagandena......bara för att det visar negativt nu så behöver det inte innebära att det inte är borrelia eller erlichia....
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

martha skrev:
..vänta o se på det andra provet...jag säger bara vad jag varit med om själv i dessa analystagandena......bara för att det visar negativt nu så behöver det inte innebära att det inte är borrelia eller erlichia....

Det kommer inte tas ett andra prov.

Du kan ju få negativa B/E-svar om du tar 'titerprov' och det tas för tidigt, då det inte hunnit bildas titrar. Sen kan det ju (uppenbarligen =)) bli fel även annars, men det borde vara mer sällsynt. Men jag tror faktiskt Keles prov ÄR korrekt, tyvärr. Hon har inte de symptom jag skulle vilja se (och innan du skriker om att de kan ha alla möjliga och omöjliga symptom så kom håg att jag aft erlichios på V som nogd rog igenom alla symptom som fanns). Så jag tror faktiskt inte hon har B/E. Däremot, om jag (vilket Gud må förbjuda) skulle komma i det läget där det är game over och inte finns annat att göra än att ta bort, så skulle jag ta av provet då, innan. Samma sak om hon skulle få mer/andra symptom.

Men just nu anser jag det inte vara någon som helst vits att ta om provet, för jag tror faktiskt på att det är sant som det visar =/
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Jag är lessen om du tycker att jag skriker.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

martha skrev:
Jag är lessen om du tycker att jag skriker.

Åh, nu missförstod du. Jag tycker inte ALLS att du skriker och är tacksam att du delger dina erfarenheter. Det var för att du inte SKULLE skrika jag skrev sådär. Jag vet ju att de kan ha alla möjlliga - och omöjliga - symptom på erlichios/borrelios, det jag ville förtydliga så du inte skulle fara i taket för ett uttalande som 'jag tycker inte hon har B/E-symptom' =)

Men som sagt, jag kommer ta om provet innan jag tar det slutgiltiga beslutet iaf, och om hon får mer/andra symptom. Men i nuläget känns det faktiskt som jag kan lägga de pengarna på bättre saker, och att det faktiskt är rättvisande. (Tyvärr måste jag ju tillägga)
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Man kan skicka sitt prov till ett lab i Kalmar själv. Man tar ett blodprov med röd kork och skickar med posten. Det är billigare än att ta det genom veterinären. Dessutom finns det ett forskiningscentra på borrelia där. Bara fall du vill veta. Annars hoppas jag liksom alla andra att Kele ska se till att bli bättre snart.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

orion_x skrev:
Man kan skicka sitt prov till ett lab i Kalmar själv. Man tar ett blodprov med röd kork och skickar med posten. Det är billigare än att ta det genom veterinären. Dessutom finns det ett forskiningscentra på borrelia där. Bara fall du vill veta. Annars hoppas jag liksom alla andra att Kele ska se till att bli bättre snart.

Hjälper inte så mkt för kostnaden då vet iaf måste ta provet. Stickrädd dam, inte helt enkel att ta blodprov på, och jag skulle INTE fixa det själv. Så jag måste iaf ha ut vet (kaaanske skulle gå, tveksamt) eller in till klinik för att ta blodet.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Hennes plastpappa (Vision) har uppenbarligen verkligen lärt henne allt hon kan ;) Valacken var ju en olycksfågel avrang, och har mer än en gång stirrat döden i vitögat, skrattat och tyckt 'nä, jag ändrade mig förresten'. Spöat riktigt dåliga odds/prognoser mer än en gång..

Dagens besök:

Sen var det då Keles tur. Och jag vet inte vem som var mest förvånad, jag eller vet. Men hon är bra! *chockad bortom ord* Så helt uppenbarligen har Vision lärt henne verkligen ALLT han kan, inklusive hur man spöar även riktigt kassa odds/prognoser. Hoppas han lärt henne överkursen med, hur man gör det varaktigt..

Så, hon är kort och stum fram, men ungefär som innan allt jävla trassel började. Det som är lite bekymrande är ju att på cartophen så var hon TVÄRFRÄSCH, fräschare än jag nånsin sett henne. Så rent teoretiskt KAN hon ha ngt väääääldigt låggradigt skit som ligger. Jag skulle gärna sätta henne på en kur cartophen till just nu bara för att se om man får skillnad nu med. Men man kan inte gärna experimentbehandla så helt utan indikation. Fast jag skulle gärna vilja ;) Ingen hälta nånstans, inga böjreaktioner. Enda 'felet' är hennes strålröta BF som jag svär ve och förbannelse över, hennes hovar fra uppenbart illa av att ha skor men vad fan gör man? Hon har dock tappat en hel del muskler över bakdelen, syntes redan förra gången och syns tydligare nu. Litet frågetecken varför, men vi får väl se vad lite träning gör. Det är ju tyvärr så att det fortfarande är ett stort frågetecken kring hållbarhet. Som jag sa till vet 'jag BORDE hjula löpargången ner av lycka, men jag känner mest okej hon är bra men HUR LÄNGE då?' och vet förstod precis hur jag menade och hade ju tänkt tanken själ. Tyvärr är det också tydligen så att sådana röntgenförändringar som Kele har fram ('bendepressionen') BRUKAR ge problem. Så som sagt, hoppas Vision lärt henne överkursen med.

Men hur som har vi fått en tidsfrist och hon ska sättas igång nu, och så koll i slutet av juli igen för att se hur hon reagerar på belastning. Fixar hon inte det, tja då är det ju bara att inse. Om hon gör det så får man helt enkelt fortsätta och se, om det bär eller brister. Säkert vet man ju inte förrän hon är inriden och i full träning och varit det ett tag. Men hux flux finns plötsligt en chans igen och jag tänker ju DEFINITIVT ta den, dålig långsiktsprognos eller ej.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

:bump:

Det gläder mig verkligen att höra att hon var ok!
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Men allvarligt talat :eek: 2 år och redan alla dessa problem, hur skall du ens kunna rida på denna hästen??

Vet att det är fruktansvärt jobbigt men varför inte ta erbjudandet om utdömning om du får det??

Vad har du för andra alternativ?? Betala för den ena behandlingen efter den andra, till slut går det inte att behandla mer och hästen har ont :(

Vilka anledningar kan du se att hästen skall fortsätta leva??

Tror du att den någonsin kommer bli bra och isåfall tror du verkligen att den kommer att hålla för ridning??

Någonstans måste man sätta en gräns för sig själv och det är skitsvårt när man är mitt i det men allvarligt talat hur ljust ser framtiden egentligen ut :crazy:
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Okey inser att jag inte läst hela tråden :crazy:

Men va kul att hon var bra (för nu iallafall) du får ta problemet som det kommer men om dom fortsätter så vete fan :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 601
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 359
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp