Dejtingtråden 33

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är frågan faktiskt något oförskämd eftersom jag inte vill lämna ut mig själv och inte heller behöva hitta på ett svar som duger. Och jag räknar inte med att någon annan vill det heller.

Och vad har frågan för nytta när svaret är "jorå", "jovars", "jo, det knallar", "huvudet upp och fötterna ner"? Allt är ju undanflykter från att behöva svara på frågan.
Trams, du behöver inte dra ditt livs historia för varesig en ny bekant eller vänner bara för att någon frågar hur du mår.

För att den som ställer frågan utger sig för att bry sig när den inte gör det. Det är falskt. Man kan inte berätta om alla sina svårigheter när en sådan fråga ställs. I stället förväntas man ljuga som svar och säga "Jo tack, bara bra", eller komma på något annat (och det är verkligen jättesvårt). Jag ser det som ett socialt spel som inte ger något. Jag vill ha raka puckar och ärlighet. Det är enklast så. Då slipper man fundera så mycket.

Jag tycker det är svårt att hitta på ett svävande svar som inte säger hela sanningen men som inte ljuger. Jag upplever det väldigt kravfyllt. Vill inte ställas inför krav när jag ska vara social. Det blir så komplicerat då.
Du menar alltså att du inte öht blir manipulerad, du bara antar att den som frågar dig hur läget är, fejkar intresse.

För att den som ställer frågan utger sig för att bry sig när den inte gör det. Det är falskt. Man kan inte berätta om alla sina svårigheter när en sådan fråga ställs. I stället förväntas man ljuga som svar och säga "Jo tack, bara bra", eller komma på något annat (och det är verkligen jättesvårt). Jag ser det som ett socialt spel som inte ger något. Jag vill ha raka puckar och ärlighet. Det är enklast så. Då slipper man fundera så mycket.

Jag tycker det är svårt att hitta på ett svävande svar som inte säger hela sanningen men som inte ljuger. Jag upplever det väldigt kravfyllt. Vill inte ställas inför krav när jag ska vara social. Det blir så komplicerat då.
Men alltså. Nästan alla frågor i social interaktion har ju olika svar på vem som frågar? Frågar en kollega hur det är med hunden så svarar jag ju ytligt - är det en hundbekant kan man få ett detaljerat svar om senaste träningen.
Man anpassar sig och fördjupar sig efter vem som frågar, det betyder inte att den som frågar inte är intresserad av svaret.

Du menar alltså att du inte öht blir manipulerad, du bara antar att den som frågar dig hur läget är, fejkar intresse.
Det är ett social spel som är genomskådat. Intresset är fejkat eftersom man aldrig kan svara ärligt på frågan. Den som frågar vill inte veta om alla dina problem.

Det är ett social spel som är genomskådat. Intresset är fejkat eftersom man aldrig kan svara ärligt på frågan. Den som frågar vill inte veta om alla dina problem.
Uppenbarligen ser du att vara öppen och social på ett eget -för mig- väldigt märkligt sätt.

Prsonligen är jag nämligen genuint intresserad av att lära känna människor och jag vare sig ljuger, har någon baktanke eller försöker manipulera någon jag vill lära känna och sån är också majoriteten av folk faktiskt, men med din inställning till andra, att de ljuger, försöker luras och manipulera så är det inte konstigt alls att det blir svårt för dig med olika relationer

Men att fråga ”hur är det” är ju inte att be om att få höra alla den andras problem? När jag mår dåligt så svarar jag kanske ”sådär” bara, så får den andre bestämma sig för om den vill ställa följdfrågor eller inte. ”Hur är det” betyder ju inte ”berätta allt om dig själv från födelse till nu”, det är ett sätt att hälsa och stämma av läget :) Och som många sagt, det är inte falskt att fråga det till någon man matchar med på en dejtingsajt, då man ju oftast är nyfiken på att veta mer om den personen tänker jag. Vill man inte det så finns det ju ingen anledning att matcha med den?

Nu antar jag att jag är blockerad och att du inte ser det här, men om du gör det, vad är ditt syfte med att använda en dejtingsight? Vad får dig att tro att någon kommer vilja kontakta dig när du har den inställningen att en vänlig fråga är falsk och ställs för att manipulera dig? Hur ska du nånsin kunna ha nära vänner när du tror alla har baktankar och du enbart verkar vilja ha dem för att kunna hålla handen om du är på sjukan?

Men att fråga ”hur är det” är ju inte att be om att få höra alla den andras problem? När jag mår dåligt så svarar jag kanske ”sådär” bara, så får den andre bestämma sig för om den vill ställa följdfrågor eller inte. ”Hur är det” betyder ju inte ”berätta allt om dig själv från födelse till nu”, det är ett sätt att hälsa och stämma av läget :) Och som många sagt, det är inte falskt att fråga det till någon man matchar med på en dejtingsajt, då man ju oftast är nyfiken på att veta mer om den personen tänker jag. Vill man inte det så finns det ju ingen anledning att matcha med den?
Jag vill svara "Dåligt" på frågan. Men känner att det passar sig inte. Så då måste jag hitta på något, typ småljuga ihop något. Frågan sätter mig i en jobbig sits liksom. Varför har folk så svårt att fatta det? Jag kan inte svara ärligt på frågan och det förväntas inte heller. Och varför fråga när man inte vill höra ett rakt och ärligt svar?

Att vara ärlig har väl inget med pk att göra, iallafall inte tidigt i en bekantskap när man är på nivån "säga hej"? Eller menar du att du vill häva ur dig en massa åsikter det första du gör för en ny bekant?
Nej, ärlighet är inte pk. Det jag menar är att säga vad som förväntas, t.ex. "jovars", "jodå" eller annan valfri floskel som inte säger nånting. Och jag har svårt att se meningen med en konversation som består av floskler.

Jag vill bara ha en kommunikation där jag slipper förställa mig.

Nej, ärlighet är inte pk. Det jag menar är att säga vad som förväntas, t.ex. "jovars", "jodå" eller annan valfri floskel som inte säger nånting. Och jag har svårt att se meningen med en konversation som består av floskler.

Jag vill bara ha en kommunikation där jag slipper förställa mig.

om du inte vill fråga eller svara på liknande frågor så låt bli? Och vill du inte prata med någon som frågar sånt så gör inte det. Ja antagligen kommer det göra det svårare för dig att dejta men uppenbarligen är det ju inte människor som du vill umgås med ändå så jag ser inte problemet riktigt

Vad förväntar de sig då? Att man är ärlig och säger att man har hemorrojder, hunden har dött och att man fått restskatt?
Men alltså... Jag berättar ju inte allt för någon bara för att jag får frågan hur det är! Eller svarar alla maträtter jag någonsin ätit som var goda när jag får frågan vad jag tycker om att äta, alla artister jag gillat när jag får frågan vad jag lyssnar på för musik..!
"huvudet upp och fötterna ned" är inte på något sätt att jag ljuger eller manipulerar utan ett helt vanligt svar som tyder på att det är typ "meh" eller väldigt tydligt att man inte vill säga mer än så.
Tycker du läser in alldeles för mycket och övertolkar (snarare fultolkar) vad andra människor säger och gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 426
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
17 18 19
Svar
377
· Visningar
14 305
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 185
Senast: gullviva
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat