Dejtingtråden 33

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tusan börjar man en konversation med någon? Jag orkar ju liksom inte spotta ur mig intetsägande floskler, men vad uppskattas egentligen?
Men alltså, jag är så emot alla som tycker att man måste öppna med någon vitsig one-liner för att vara så himla speciell. Jag brukar öppna med "Hej! Hur står det till?" Gillar man inte det så är det så och då är den killen inte för mig heller, så det är helt okej. :)

Är det någon som kommer ihåg segproppen?
Vi träffades ju i slutet på juli sist. Har hörts typ hela tiden, men inte fått ihop hans späckade schema med en dejt, men igår fick vi ihop det och vi hade det så himla underbart. Jag är så himla förälskad! Och jag är så övertygad om att han faktiskt tycker om mig när jag ligger där i hans famn och han pussar mig i pannan. Det var likadant förra gången vi träffades.

Och idag har han faktiskt varit superbra på att svara. Svar inom ett par minuter! Helt sjukt! Nu håller vi fan i mig i alla tummar och tår och ber till alla kärleksgudar som finns att detta håller i sig.

Men alltså, jag är så emot alla som tycker att man måste öppna med någon vitsig one-liner för att vara så himla speciell. Jag brukar öppna med "Hej! Hur står det till?" Gillar man inte det så är det så och då är den killen inte för mig heller, så det är helt okej. :)
Jag tycker en sån fras låter falskt eftersom jag inte tror man bryr sig om hur någon mår när man inte känner personen.

Jag tänker att man kan jämföra med engelskan "how do you do?". Det är inte meningen att man ska öppna sitt hjärta och berätta hur man mår, utan helt enkelt svara samma sak tillbaka typ.
Då är det ju bara ett spel man spelar. Tyvärr är jag ointresserad av sånt.

Jag tycker en sån fras låter falskt eftersom jag inte tror man bryr sig om hur någon mår när man inte känner personen.
Oavsett vad du tycker så anses det rent allmänt vara ett trevligt sätt att öppna en konversation. Antingen kan du gilla läget och ta efter denna och andra etablerade sociala vanor och därmed öka dina chanser att uppfattas som en trevlig person elller så kan du låta bli, det är helt frivilligt.

Det är som sagt inte meningen att man ska svara en novell om sitt mående, mer en konversationsstartare.

Hej, hur är det?
Fullt upp inför julen?

Jodå, det är bra. Lite trött efter en vecka med mycket på jobbet. Allt ska bli klart innan ledigheten 😅
Hur är det själv?

Samma här, alltid kaos såhär års. Är du klar med julklapparna?

Osv osv

Nej, man spelar spel när man är manipulativ. Att vara artig är inte att spela ett spel. Det är att vara väluppfostrad och förstå hur en hälsningsfras bland människor fungerar.
Jag ser inget artigt i att låtsas vara omtänksam. Jag anser det vara manipulativt.

Att säga ett kort hej är ärligt och fungerar också som hälsningsfras.

Jag ser inget artigt i att låtsas vara omtänksam. Jag anser det vara manipulativt.

Jag är ju i och för sig intresserad av hur folk mår om jag hoppas starta upp en konversation/relation med dem. ;) Annars är det väl bara att köra på "Hej, vad gör du/vad pysslar du med?" eller något åt det hållet. Börjar man bara med "Hej" gör man ingenting för att hjälpa konversationen igång.

Haha, jag håller till viss del med @Wille här, hatar sådana fraser när man ska prata med människor man inte känner. Och känner mest "varför låtsas du bry dig om hur jag mår eller vad jag gjort i dag, utav alla 8 biljoner människor på kloden??" Tur man är olika, var det inte så? :p

Upplever själv med att om man vill ha svar så funkar det i regel bättre med aningens mera originella frågor.

Hur tusan börjar man en konversation med någon? Jag orkar ju liksom inte spotta ur mig intetsägande floskler, men vad uppskattas egentligen?
Jag brukar börja med ett "hej, hoppas allt är bra med dig" + något om antingen något jag sett på bilderna eller något i presentationen. "Åh, är det en golden retriver på bild tre?", "Ser också fram emot att börja vandra när det blir lite varmare ute"... Ja, vad som nu kan kopplas till presentationen/bilder som visar på att jag faktiskt tagit mig tid att se och läsa.

Om jag är intresserad av att försöka skapa kontakt med någon så bryr jag mig faktiskt om hur den mår.

Och gör man nu inte det så är det väl inte direkt jätteansträngande att ägna 10 sekunder åt vanlig hövlighet. Det är inte manipulativt IOM att det inte behöver tolkas ordagrant.

Hur jag söker kontakt med folk, hur jag pratar/skriver beror mkt på personen jag vill få kontakt med.

Ett ”Hej!” svarade jag i stort sett aldrig på då jag nätdejtade. Det är så fantasilöst och lägger över ansvaret för att driva konversationen vidare på mig.
Jag svarade till folk som själva såg till att det fanns ngt för mig att ”studsa på” i deras meddelanden. De som ställde någon fråga och gärna ihop med lite humor och en udda twist blev jag nyfiken på!

Hur manipulerar man någon genom att fråga hur läget är :confused:

Artighet är inte manipulation och ett intetsägande "hej" och inget mer kan du ju prova, men om du bara får ett "hej" tillbaka, vad gör du då för att föra konversationen vidare? Eller om du får frågan hur det är/vad du gör, tänker du då att motparten manipulerar dig och isåfall, till vad?

Hur definierar du manipulativt?

Ett hej funkar också som start. Men som flera andra skrivit så är det svårt att komma vidare på. Nån slags fortsättning behövs ju för att det inte vara ska stanna vid hej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 426
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
13 510
Senast: Badger
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd