Autistisk bror

Nä? Det är ju sådana inlägg du skrev här som gör att det inte går att diskutera. Direkt på med att alla andra är dumma och du har något tolkningsföreträde?
Så för att någon förminskar mina problem och jag tar illa upp av det så är det pga sådana som mig som gör att autistiska personer aldrig kommer kunna leva i samhället på ett lättare sätt?

Ursäkta mig att jag har snudd på trauma bakom mig som triggas igång när folk förminskar mina problem på det sättet, och alla andra autisters problem för den delen. Det är liksom en grund till mycket av mina depressioner, just sådana kommenterar från folk. Galet känsligt för mig.

Senast ändrad:
Nej. Enligt hennes läkare har hon fått det i vuxen ålder. Pga trauma.

Det låter som att antingen du eller din vän har missuppfattat något, alternativt är det en extremt okunnig läkare. Autism fungerar inte så, det är inget man "får" i vuxen ålder. Trauma kan däremot ge svårigheter som överensstämmer med en del autism-relaterade svårigheter, men det är inte autism.

Jantelagen ar ett skit och gor allt sadant har sa mycket svarare.

En av mina soner blev diagnosticerad med en "Learning disability" andra aret i Amerikansk skola. Forsta aret gick mestadels at med ESL (English as a Second Language) och att lara sig den nya kulturen. Det ar lange sedan och resurserna da gjorde att han blev diagnosticerad som dyslexic med dyscalculia.
(Nar han lamnade Svenska skolan i arskurs tre forklarade rektor och larare att han aldrig skulle klara av att ga ut hogstadiet, sarskilt inte i matte)

Det vill saga att han hade problem att processa basik operations i bade text och matte ... Han hade problem med arythmetick, att addera, subtrahera, multipera, och dividera ... men vi fick ocksa veta att hans forstaelse for matte var mycket bra. Han ar i dag en software architect. Jag misstanker att han hade fatt en helt annan diagnos i dag ... atminstone ADHD, men formodligen ocksa autism. Sjalv anser han att han inte behover nagra diagnoser, han behover mest bara utrymme att gora saker pa sitt satt ... och har svart att "gora som alla andra".

Jag misstanker att en till av mina soner ocksa skulle fatt diagnosen autism om han vaxt upp nu ... och formodligen Jag sjalv ocksa. Jag skulle ocksa atminstone fatt ADHD diagnos.

Jag inser att diagnoser ar ofta mycket bra ... men jag tror att de ocksa ibland star i vagen for personen att gora saker pa sitt satt ... att hitta egna vagar att utfora saker. Den som var utredd ... Hans larare i arskurs 5 absolut avgudade honom, hon forklarade en gang med ett skratt att om hon sa att man utfor en uppgift "sa har" rackte han upp handen och fragade om han kunde gora "sa dar" i stallet. Och sjalvklart fick han gora pa sitt satt da Amerikanska skolan ar mer individualiserad an Svenska skolan var da. Han hade en himla tur att vi flyttade nar vi gjorde.

Rätt bemött så ska ju inte en diagnos, oavsett om det är autism eller ADHD (eller något annat) stå i vägen för barnet/personen det gäller.

Tyvärr är det inte alltid verkligheten ser ut "som den ska", och om många med t. ex. autism tvingas in i samma mall, får samma bemötande, beviljas samma hjälp o. s. v. så kan det förstås bli mer av ett hinder än en hjälp. Men då vill jag nog säga att det är det bemötande hen får som är hindret, och inte att hen har en diagnos som ska möjliggöra för individanpassat stöd.

Så för att någon förminskar mina problem och jag tar illa upp av det så är det pga sådana som mig som gör att autistiska personer aldrig kommer kunna leva i samhället på ett lättare sätt?

Ursäkta mig att jag har snudd på trauma bakom mig som triggas igång när folk förminskar mina problem på det sättet, och alla andra autisters problem för den delen. Det är liksom en grund till mycket av mina depressioner, just sådana kommenterar från folk. Galet känsligt för mig.
Men ingen har förminskat dina problem?

Det låter som att antingen du eller din vän har missuppfattat något, alternativt är det en extremt okunnig läkare. Autism fungerar inte så, det är inget man "får" i vuxen ålder. Trauma kan däremot ge svårigheter som överensstämmer med en del autism-relaterade svårigheter, men det är inte autism.
Såklart. Vi har missuppfattat. När vi satt där. Ok.

Såklart. Vi har missuppfattat. När vi satt där. Ok.

Ja, som sagt, det eller också en extremt okunnig läkare. Det är helt enkelt inte så autism fungerar, man kan inte "få" det som vuxen på grund av trauma.

Två kopplingar (i alla fall till viss del) finns dock. Dels att PTSD kan ge symptom som liknar de svårigheter många med autism upplever (men de beror inte på samma sak), och dels att personer med autism enligt relativt nya studier tycks löpa (mycket) högre risk att utveckla PTSD än genomsnittet. Som tidigare nämnts i tråden är det också vanligt att autism (i synnerhet hos flickor och kvinnor) upptäcks först efter flera års (mindre effektiv) behandling för andra psykiska problem som depression, ångest, och gissningsvis även t. ex. PTSD.

Bra att du vet. Ring gärna läkaren och berätta det.
Det är som sagt ett diagnoskriterium att man ska ha haft problemen sedan födsel. Har hen inte haft det så är det inte autism. Det kan vara så att problemen inte visare sig förrän lite senare i livet men de ska ha funnits där hela tiden.
När man gör en autismutredning så handlar många av frågorna just om hur det var under uppväxten just för att se om det är autism utifrån kriteriet att problem/svårigheterna ska ha funnits där hela tiden.

Men det låter inte som att din vän gjorde en autismutredning? Med djupintervjuer med anhöriga och liknande?

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 597
Senast: Snurrfian
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 696
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 871
Senast: kolblakkur
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka