Det här är precis den anledningen till att folk med autism tex inte vill dela med sig av sina svårigheter och sina behov för att överleva och kunna må bra. Dom förminskas och jämförs med dom utan svårigheterna och det menas på att "det är så för alla".För mig beskriver du något som inte alls låter som att det skiljer aitister från andra.
Det är nog bland annat det där som gör att npf-personer verkar ha en väldigt idealiserad bild av livet utan npf. När du har en npf-diagnos kan du liksom använda den för att förklara allting som sas inte går som en dans för dig. Att tex inte kunna "leva ut" och inte ta sig fram lika lätt som andra (från ens eget perspektiv) ser ut att kunna, tror jag är nästan allmänmänskligt.
Jag har gått igenom och hört i hela mitt liv att "sluta löjla dig, överdriv inte" "med rätt attityd så klarar man det" etc och hamnat i djupare depressioner pga av min brist att klara av det jag faktiskt vill. Det är inget hittepå.
Jag tror inte du förstår alls faktiskt hur en med autism upplever svårigheterna eller ens vad det är för svårigheter. Du är lite definitionen av anledningen till varför många med autism aldrig riktigt kommer kunna våga vara sig själva och berätta hur dom har det eller hur dom mår. Varför dom har det som dom har det i samhället. För det menas på att dom överdriver, dom hittar på och utnyttjar sin diagnos osv.Det verkar konstigt att folk som har en npf skulle vara så otroligt fantastiska om de bara inte hade sin npf, när samtidigt nästan ingen människa är så där fantastisk. (Och beroende på vad man menar med fantastisk, så verkar det finnas hyfsat gott om personer med npf eller psykisk ohälsa bland de som anses vara det.)
Du påminde mig om varför jag väljer att inte berätta för vem som helst om min autism. För då och då kommer jag in i "varför ska jag dölja hur jag har det och mina behov" tankar men nu kommer jag ihåg varför.
Senast ändrad: