Jag förstår nog inte hur du menar, relaterat till det du skrev. Jag tror inte heller jag har skrivit någonting om något slags auktoritärt lärande vad det nu är.
Utan jag tror jag skrivit någonting om struktur kring när lektioner och raster sker och tydliga signaler som klocka.
Och jag tror jag skrivit att olika lärstilar betraktas som en myt. Utan att alla elever lär sig ungefär likadant.
Jag tror jag skrivit att det brukar sägas att inlärningen är bäst med hjälp av olika hanteringar av stoffet som ska läras in, alltså att samma stoff tex "vikingatiden" arbetas med på olika sätt av alla (inom såklart de ramar som ämnet klarar och den tid som avsatts för stoffet). Att någon pratar kring stoffet -dvs att någon har en genomgång och visar och berättar (kanske det är "katederundervisningen" du pratar om). Att man sedan kanske hanterar stoffet genom text, genom film, genom laborering och att flera små test -så kallade tex läxförhör, -dvs att återkalla informationen man lärt sig från hjärnan, är gynnande för minnet. Men att det är samma för alla eleverna, alla lär sig bäst av genomgång=ngn pratar + läsa + se + "laborera" beroende på naturen av stoffet.
Problembaserat har ju visat sig vara väldigt bra inom tex juristutbildningen. Men jag är osäker på om det är sagt att det passar alla ämnesområden och alla åldrar. Studenter är ju studenter och ska lära sig på en annan nivå.
Dagens skolor och pedagogik har ju såvit jag förstått av debatten lett till att kunskapsnivåerna inte längre är lika höga som på 80-talet (förutm kanske matte, osäker på hur det är med den, har för mig att matematikundervisningen under en period där runt 70-80 talet var väldigt konstig enligt debatten) men att stressen bland eleverna ökat markant tillsammans med sämre mående. Men jag är inte lärare eller pedagog såklart, jag bara läser tidningarna.