Jag gick i grundskolan under 70-talet. Mina kusiner, som bodde på olika håll i landet, och jag hade i princip identiska scheman. Vi började kl 8. Två lektioner om 40 minuter, sedan 20 minuters rast. Sen lite variation eftersom bamba (skolmatsalen) inte rymde alla barn samtidigt. Men lektioner på 40 minuter och bambarast i 40 minuter. Jag vill minnas att även en rast på 20 minuter på em låg samtidigt för alla. Hjälpfröken kom några gånger i veckan och de som behövde hjälp med läsningen och sånt fick gå med henne en stund. Utan diagnoser, det styrdes av pedagogiska behov.
Inom ovanstående fasta schema förekom vad jag minns i princip inga variationer de första sex åren, något mer sen i högstadiet. (Där man ju också valde lite mer, och det komplicerade såklart schemaläggningen.)
Mina egna barn har haft kaotiska scheman och udda tider för allting, på väldigt stressande vis. Tex börjat 8.10 någon dag och slutat 13.25. Helt annorlunda dagen därpå. Lektioner som legat tex 9.05 till 9.35. Ingen stödundervisning utan diagnostiserat, behov, trots att man ju lätt kan halka efter lite ibland oavsett, och behöva lite extra stöd. Osv. Logistik från helvetet för samtliga inblandade, skulle jag säga. Ideliga kollar av schemat för att komma i rätt tid till allting. Oändligt mycket värre än något jobb jag har haft (är inte grundskolelärare, för dem måste det ju ha varit lika illa).